RECENZE: Vlado Ríša uděluje lekci z dějin. V knize Valdštejnova éra

Marek Hofman

Marek Hofman

14. 3. 2012

Série Kroniky karmínových kamenů, která v sobě spojuje historii a fantasy, se rozrostla o druhý titul s názvem Valdštejnova éra. Za románem stojí známý autor Vlado Ríša.

Milovníci letadel se při čtení mohou tetelit blahem Zdroj: sxc.hu

Předvečer první světové války. Staré pořádky začínají rezivět, pokrok se nemíní nechat zastavit. Jezdci začínají ustupovat do pozadí a na jejich místo se dere nová sorta vojáků. Piloti. Mezi nimi i potomek slavného generála Richard z Valdštejna. Do cesty mu však vstupují skutečnosti, jimž se zpočátku dá jen těžko uvěřit. Mysl mladého muže, který si libuje v technice, tak musí čelit magii.

Vlado Ríša

Narodil se 16. dubna 1949. Vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou, od roku 1990 však začal pracovat jako redaktor a později šéfredaktor časopisu Ikarie. Od roku 2010, kdy Ikarie přestala vycházet, působí jako šéfredaktor časopisu XB-1.

Čtenáři mohou znát některé jeho knihy ze sérií Agent JFK, Conan nebo Mark Stone. Řada jeho povídek také vyšla v mnoha antologiích a časopisech.

Román Valdštejnova éra je druhým dílem série Kroniky karmínových kamenů. První zápis učinil v loňském roce František Novotný. V jeho knize Prsten od vévodkyně čtenář spolu s ústředním hrdinou putoval do minulosti, aby prožil život proslulé české spisovatelky Boženy Němcové.

Srovnávat Ríšův počin s románem Novotného by však nemělo valný smysl. Každý z obou spisovatelů se svého úkolu zhostil naprosto jinak. V Prstenu umožnily cestu do historie právě karmínové kameny, kdežto děj Valdštejnovy éry se v minulosti odehrává celý.

Osmnáctý JFK: Naganty a vlčí máky jsou fungujícím spojením násilí a poetiky

Ríša také přisoudil nerostům mnohem menší magickou moc i jejich vliv na samotný příběh. To způsobilo hned dvě věci. Knihu si mohou užít i čtenáři, kteří se fantasy obyčejně vyhýbají jako něčemu podřadnému. Těch několik málo nadpřirozených jevů mohou jedinci neznalí zákona velkých čísel svést na velice nepravděpodnou náhodu. Zároveň je ale fantasy prvků dostatečné množství, aby nemohli nadávat ani ortodoxní fanoušci.

Na východní frontě zuří válka

Na rozdíl od Františka Novotného nezabředával Ríša do filosofických témat. Jejich absenci vykompenzoval jednoduše, a to akcí. Dojde na osobní potyčky i opravdovou válečnou vřavu, která se ve většině případů odehrává na obloze. Ríša v sobě nezapře nadšence do letadel a díky talentu podat informace stravitelně a zábavně si tak rozšíří obzory i technofob. Vzdušné souboje zkrátka hrají v románu prim. Zpočátku se může zdát, že pasáže popisující obyčejné výlety do oblak nemusely být vůbec napsány, po dočtení poslední stránky je však nelze než ocenit.

Na dvacáté století se v hodinách dějepisu málokdy vyhradí více času, a tak je profesoři větší či menší rychlostí proletí a zastaví se jen u nejdůležitějších faktů. Valdštejnova éra tohle napravuje a skvěle vysvětluje, jak že to s tím zaváděním letounů do armád bylo, s jakými problémy se první piloti potýkali nebo co za potíže představovalo primitivní přimontování kulometu.

Vlado Ríša ale nezůstal pouze u aeroplánů. Čtenář nakoukne i do zákopů a lazaretů. Kdo se však těší na naturalistické výjevy, musí zůstat u Remarqua. Spisovatel totiž umožnil odlišný pohled na světový konflikt. Hlavní postava je šlechtic, tím pádem i jeho válečný život vypadá jinak než u prostých pěšáků krčících v kráterech po granátech.

Bravurní přednáška

Románu nechybí téměř nic. Láká svým námětem a zásluhou vypravěčského umu drží čtenářův zrak na řádcích. Jako správná historická fantasy neopomíjí popsat skutečné události a osobnosti, které přidávají na atmosféře a čtivosti. Dojde i na romantickou zápletku, někdo by mohl říct čistě mužsky vylíčenou, strach ze sladkobolné červené knihovny tedy není nutný.

Přesto se člověk občas neubrání pocitu, že autoři projektu Kroniky karmínových kamenů mají cosi za lubem. Tím by mohla být snaha přilákat čtenáře fantastiky ke klasické literatuře a uštědřit jim lekci z dějepisu. Popravdě, kdyby tato domněnka měla reálný základ, zasloužili by metál. Protože po přečtení jedné knihy se ihned sbíhají sliny na další přednášku z historie.

Název originálu: Valdštejnova éra
Autor: Vlado Ríša
Obálka: Zdeněk Halla