RECENZE: JFK 18: Naganty a vlčí máky jsou fungujícím spojením násilí a poetiky

19. 12. 2011

Těžko říci, zdali by si proslulý agent John Francis Kovář vybral jako jeden ze svých pracovních úkolů roli turistického průvodce. I kdyby Jaroslava Haška, kterého má pomoci svému svěřenci z budoucnosti hledat, miloval z celého srdce. Pokud však agentura zavolá, musí chtě nechtě cestovat do sovětského Ruska bouřlivých dvacátých let a doufat v zázrak.

Spisovatelka Františka Vrbenská Zdroj: youtube.com

Františka Vrbenská je novou tváří v historii stále populárnější série příběhů o drsném agentovi JFK Miroslava Žambocha a Jiřího W. Procházky. Avšak na poli fantastiky je již autorkou renomovanou. A to nejen díky svým literárním dílům zejména v oblasti fantasy, ale také svými příspěvky a přednáškami z mnohých setkání milovníků fantastiky.

S přihlédnutím k vnitřní chronologii série s posledním číslem dvacet šest, se svým osmnáctým dílem z prostředí nadnárodní agentury Kovářů rovnováhy, na sebe nechala poměrně dlouho čekat. Ale toto zdržení se rozhodně vyplatilo. Jistě právě i díky dlouhé přípravné práci autorka čtenáře umně a naráz vtáhne do svého příběhu, odehrávajícího se ve velmi spletitém historickém období a na rozhodně nepříliš často navštěvovaném území.

Návštěva u sousedů se může protáhnout

John Kovář již při svých misích navštívil pěknou řádku prostředí i dějinných událostí. Zatím však nikdy jako průvodce a ochránce vědce filologa ze vzdálené budoucnosti. Což bylo jen dobře. Protože ať již měl dříve splnit jakýkoli úkol, téměř vždy zodpovídal jen sám za sebe či jiné profesionály. Lhostejno, zda za svištění kulek, vybuchování granátů nebo s mečem či laserovou pistolí v ruce.

Podívejte se, jak se osmnáctý díl agenta JFK křtil

Nikdy nemusel dávat pozor na zdraví a spokojenost zapáleného učence, který prostě s Yaroslawem Hashkem, ztraceným někde v asijských pláních, musí mluvit. Snad jej v pátrání po spisovatelově tajemství o ztraceném národě Lusů nepředejde baron Unger-Sternberg. Možná se pomoci dočká od odvážné mongolské vůdkyně Altyn Tuulaj. Jisté je, že na jeho bedrech opět leží odpovědnost větší, než by si přál.

Z Čech až na konec světa

Celá výprava je přehledně členěna v místě i času, což velmi pomáhá v orientaci. Kvůli mnoha různorodým postavám a skupinám, poměrně dlouhému časovému úseku, zvratům v ději i širokému místnímu záběru, by se čtenář lehce mohl v příběhu ztratit. Tentokrát si, díky kouzelné imaginaci nadané autorky, nebohý Kovář procestuje dobře polovinu kontinentu. A k jeho zármutku ne vždy v té nejlepší a nejzdravější společnosti.

Pečlivé studium historických, zeměpisných i antropologických reálií Františce Vrbenské pomohlo nejen získat nespočet detailů do propracovaného příběhu, nečekaných souvislostí či možná nejeden vedlejší námět, ale zejména hloubku a reálnost popisovaných událostí.

Ať se jedná o zmínky o obludných mašineriích vzmáhajícího se komunismu a jeho prvních obětech či o fascinujících vztazích hrdých Mongolů a jejich snahy o vlastní sebeurčení. Nebo se jedná „jen“ o střípky životů obyčejných lidí vržených do časů převratných událostí, kteří se snaží žít a přežít, aniž by se za svá rozhodnutí a činy museli stydět.

Poutavý cestopis i akční střílečka v jednom

Kniha je protkána nejen kouzelnými popisy scenérií, které by leckoho donutily vycestovat do tisíce kilometrů vzdálené divočiny, ale zároveň mnohdy až příliš realistickými popisy mučení a zabíjení. I když jde v tomto pokračování série o ženského autora, na nedostatek drsných detailů, střelného prachu či technických podrobností kolem zbraní si nikdo nemůže stěžovat. Přestože se v knize nejedná o nějaké grandiózní bitvy či masové útoky, je velká část děje velmi akční a napínavá.

Také využití historických postav jen doplňuje celkovou opravdovost příběhu a pomáhá čtenáři vžít se do něj. Připravuje mu nejedno překvapení, například představuje Jaroslava Haška jako zcela jinou postavu, než za jakou jej považuje velká část studentů při pohledu na povinnou literaturu.

JFK 26: Pár kapek krve prolitých Vladimírem Šlechtou

Až je možná poněkud škoda, že se s tímto velikánem, jehož JFK hledá od Prahy přes sibiřskou tajgu až do mongolských stepí, nakonec vůbec nepodaří setkat. Natož do detailů odhalit tajemství, na které při svém dalekém cestování známý Čech narazil. Mohlo by se tedy zdát, že je velká šance na pokračování této či obdobné mise. Koneckonců, bylo by škoda nevyužít ještě více potenciálu zvoleného tématu.

Kromě toho, setkání se zmiňovaným tajemným národem by jistě také stálo za podrobnější zpracování. Možná je to tedy zdání, ale čtenář, jenž nedobrovolně odkládá toto poslední pokračování příběhů neohroženého agenta, se může těšit jistou malou nadějí. Nejenže se s oblíbeným Kovářem brzy setká při další misi v jiném světě a zcela odlišné době, ale také, že jej snad bude mít šanci následovat při návratu do kraje vlčích máků.

Název originálu: Agent JFK 18: Naganty a vlčí máky
Autor: Františka Vrbenská
Obálka: Petr Vyoral