RECENZE: Vrhněte se s Kiki z Montparnassu do víru pařížské avantgardy

25. 3. 2017

Argo není komiksové nakladatelství; v jejich katalogu se však každoročně objevují tři čtyři takové kousky. A na rozdíl od nakladatelství, kde si musíte vybírat, u Arga v komiksech skoro nikdy nesáhnete vedle. To potvrzuje i Kiki z Montparnassu, vyprávění týkající se všeho důležitého, co Paříž ve dvacátých letech znamenala pro umění.

Dadaistické exploze a jejich konec převálcovaný surrealismem. Jean Cocteau na opiu píše světem otřásající verše. Man Ray posouvá hranice experimentálního filmu a vytváří tzv. rayogramy. Foujita vytváří Ležící akt na toile de Jouy. Když tou starou rajdou Paříží zrovna neotřásá válka, chvěje se v základech pod nápory uměleckých revolucí. A nad tím vším stojí rozkročené nohy kabaretů a rozverných múz.

Catel Mullerová
Tvorba výtvarnice Catel Mullerové přímo kypí ženskými protagonistkami. Vedle Kiki z Montparnassu kreslila komiksy o Édith Piaf či Josephine Bakerové, ale objevují se i v dětských komiksech jako v třídílné Lucii nebo v u nás vydané Bezva Báře. Kromě toho ilustrovala i u nás vydanou Encyklopedii pro dívky.

Alice Prinová, řečená Kiki z Montparnassu, řečená Královna Montparnassu, řečená atd., je postavou ověnčenou tisícovkami legend. José-Luis Bocquet a Catel Mullerová se oproti tomu drží skutečnosti, a i přesto se Kiki ukazuje jako jedna z nejdůležitějších múz meziválečné avantgardy.

Právě tato demytologizace příběhu Kiki odkrývá, nakolik skutečně šlo o význačnou osobnost. Protože i když se upustí od smyšlených povídaček, stále jsou její vliv a aura všudypřítomné.

Příběh Kiki zde sledujeme od nuzného narození, přes vrcholy jejího montparnasské bohémy až po pád na konci života. A po celou knihu z ní sálá neuvěřitelné teplo, naděje, touha po životě a po zábavě, svobodomyslnost a bezstarostnost. Zda bude člověk svobodný, o tom musí rozhodnout především sám. A v případě Kiki je jasné, jak se rozhodla. Jean Cocteau řekl, že svatební oznámení je úmrtním listem lásky. Kiki se nikdy nevdala, ale láskou rozhodně nikdy nešetřila.

Ve své sexuální otevřenosti a svobodě vlastně představovala jakousi pravou prefeministku. Ten typ ženy, která ví, že chce žít zkrátka tak, jak chce. A také tak žije. S touhle silou nás dravým tempem a smíchem naplněnými stránkami žene neustále kupředu, přes tři stovky stran naplňuje člověka úžasem, radostí a touhou bláznit, aby vše vykulminovalo v dojemném a smutném závěru.

Vzpomínáte si na Neala Cassadyho? V podstatě nic nenapsal a přesto svým ztřeštěným, plamenným životem znamenal jednu z nejdůležitějších osobností beat generation. Honza Krejcarová možná nebyla zrovna nejpůvabnější ženou a její práce by se daly spočítat na prstech jedné ruky, ale přesto svým živelným a charismatickým chováním ovlivnila nejzásadnější období českého undergroundu. Ano. A Paříž dvacátých (a třicátých) let měla Kiki z Montparnassu.

Komiks Kiki z Montparnassu báječně vzbuzuje tehdejší atmosféru a svůj intenzivní tvůrčí elán inspirativně přenáší i na čtenáře. Při čtení budete neustále mít tendenci vytáhnout z knihovny již dávno zaprášenou knížku nebo hledat na internetu (a kolik jen jsem zjistil, že těch fotek Kiki znám, aniž bych o tom měl tušení!). I přes těch několik poněkud uspěchaných (ale přesto velice dojemných) posledních stran, i přestože dělá v té záplavě osobností občas poznat, koho Mullerová zrovna kreslila, i přes to přese všechno je člověku opravdu líto, že tenhle gejzír dobré nálady nakonec zavírá.

Kiki? No jasně, že ji známe!

Provedení knihy je opravdu výsostné. Od velice příjemného překladu Markéty Krušinové po překrásně vyvedenou obálku. Bonusový rejstřík osobností, které se komiksem mihnou, představuje jakési Who is who tehdejší scény a vedle všeobecně známých superstar se objevují i zapadlejší umělci (a i u těch známých pak málokdo zná jejich kontext s Kiki).

Jediné, co by se dalo zpracování vytknout, jsou dopisy – působí opravdu amatérsky, když se text na dopisu drží snímaného panelu, zatímco papír, na němž se text nachází, napůl čouhá mimo záběr a část textu bychom tak správně neměli vidět (viz strana 226, viz strana 315). Ať už jde o práci Arga, nebo byl stejný fušerský neduh v původním vydání, chtělo by to trochu si s tímhle vyhrát.

Umělecká Paříž 20. let 20. století je místem, které si každý zamiluje. Kiki z Montparnassu nabízí nejen výjimečný exkurz do této doby a tohoto místa, ale také poutavý a silný příběh jedné z nejdůležitějších múz minulého století. Jean Cocteau tvrdil, že smích je esperanto a nepochyboval, že s jeho pomocí by byla babylónská věž dostavěna. Inu, Kiki se narodila až o něco později a jinde.

Originální název: Kiki de Montparnasse
Český název: Kiki z Montparnassu
Scénář: José-Luis Bocquet