RECENZE: Wolverine. Smrtelný Logan uchvátil svým bojem o život

Petr Bělecký

Petr Bělecký

24. 7. 2013

Wolverine-trailerWolverine se po událostech v posledních X-Menech stáhl do ústraní a vydal se žít do divočiny s ostatními zvířaty, jako je on sám. Minulost ho však začne dohánět a Logan bude mít co dělat, aby se s ní vypořádal.

Minulost, která Wolverinovi šlape na paty má dvě roviny. Nejenže ho hluboko v mysli pronásleduje obraz Jean, kterou svou rukou sprovodil ze světa; obraz milované Jean, který ho nyní dohání k šílenství. Z dávných časů se také vynoří dávný přítel s nabídkou, která se neodmítá.

Nejsem připraven zemřít

Slunné odpoledne, Japonsko 9. srpna 1945. Ptactvo prozpěvuje, zvířata odpočívají v parném horku a na rozdíl od panikařících Japonců netuší, co se blíží. Dva americké bombardéry s jadernou pumou se blíží k Nagasaki. Vojáci z nedaleké základny propouští na milost držené vězně včetně Logana, zatímco jejich nadřízeni si připravují dýky ke spáchání harakiri. Ne však všichni.

Mladý Yashida pozoruje s děsem smrt svých nadřízených. Na Nagasaki dopadá atomová nálož a mění japonský život od základů. Před jistou smrtí zachraňuje Yashidu nezranitelný Logan a vytváří tak u mladého Japonce dluh. Ten se o několik let později rozhodne Yashida, již starý pán, Loganovi splatit a nabídne mu na oplátku to, po čem psanec Wolverine touží ze všeho nejvíc. Nabídne mu smrtelnost, výměnou za Loganovy regenerační schopnosti. „Nebyl jsem připraven zemřít tehdy, nejsem připraven zemřít ani teď.“

Záporáka by divák ale měl hledat jinde. Tento titul po zásluze patří postavě Viper, dobře známé z trailerů a fotografií, již hraje Svetlana Khodchenkova. Způsob, jakým ztvárnila chamtivou, vypočítavou a do jisté míry nepřemožitelnou mutantku, je uchvacující.

Vedle ní je třeba pochválit Hugha Jackmana a to především za to, že Wolverinovy výrazy nepřipomínají výrazy Valjeaenovy (Bídníci) , ani Angierovy (Dokonalý trik). I když všechny postavy prožívají v určité chvíli stav bezmoci a zoufalství, Jackman při nich používá odlišnou mimiku a tak nenabudete dojmu, že zarostlý Wolverine začne zpívat o utrpení ve francouzském vězení.

Za zmínku také stojí postava Harady, jenž svými chladnými a vypočítavými výrazy funguje jako ninja skvěle. Vedle něho pak kontrastem vyniká malá a na první pohled nevinná Yukio. Svým vzhledem a pohyby divákovi občas evokuje Annie (hráči League of Legends budou vědět, fanoušci Wolverina a Marvelu prominu) a její nevyspělá image tak krásně doplňuje Loganův ostřílený vzhled a životní postoj.

Japonsko, ráj Černého klanu ninjů

To, že se většina děje odehrává v Japonsku, dává příběhu možnost hravě využít východních scenérií k vytvoření poutavých kulis. Potenciál práce s kamerou zůstává však nenaplněn a ani z pozice režisérského křesílka nepřišla v tomto směru žádná inovace a nápaditost.

Ale u adaptací komiksů se stejně na smysl záběru nikdy moc nehrálo. A to tím spíše, budete-li snímek sledovat ve 3D, které vás má během soubojů přirazit hluboko do sedačky. A dejme tvůrcům žádaný kredit; souboje, využívající řezné zbraně, luky, jedy a sem tam pistole, vypadají báječné.

Wolverine se tedy vydává na cestu, po které ho vede jeho vrozený smysl po spravedlnosti. Bude na něm, aby získal své mutantské schopnosti zpět a znovu se s nimi naučil žít. Jak říká slogan  provařený na plakátech, nejen Viper brzy zjistí, že když je Wolverine zranitelný, je nejnebezpečnější. A co teprve, získá-li své schopnosti zpět?

Verdikt Petra Běleckého:

petr-beleckyNení to hra na krásu, je to hledání smyslu života. Co dělat, když člověk o svůj smysl života přijde a stane se z něj Ronin – samuraj bez pána? Díky počinu režiséra Mangolda, mají diváci neznalí komiksů konečně možnost nahlédnout do duše Wolverina. Seznámí se s tím, jaké to je být nesmrtelný, zatímco vaši přátelé okolo vás umírají, a co se stane, když o tuto nesmrtelnost ze dne na den přidete.

Film má vše, co má mít má. Nic nepřebývá a nic nechybí. Snad jen kratičké milostné vzplanutí působí trochu kýčovitě a možná lehce shazuje celkově kladný dojem. Nicméně je pravda, že ve smyslu Wolverinova vykoupení se ze své minulosti asi přeci jen smysl dává.

Wolverine se tedy vydal takřka na Coelhovskou pouť za poznáním sebe sama a dokončí-li tuto pouť živ, vyjde z ní se zkušenostmi, které ho učiní ještě silnějším, než doposud byl. Správně podle mého názoru nemá název filmu žádný podtitul, neboť teprve teď se nám dostalo toho Wolverina, na kterého jsme čekali, a jeho příběh teprve teď začíná…

A jen tak mimochodem: vychutnejte si závěrečné titulky až do konce.

Hodnocení: 80 %

Verdikt Oldřicha Mánerta:

Oldřich MánertUž jednou to po sólové cestě zkoušel, zadařilo se však až nyní. Pod režijní taktovkou nechybujícího Jamese Mangolda a s oporou o komiksovou předlohu, která Logana zavede do dálného Japonska, země, do které nepatří a jejímž zvykům nerozumí. Zapomeňte na blockbusterovou velkohubost, nový Wolverine je v podstatě intimní sondou do duše člověka, který nemůže umřít.

Téma (ne)smrtelnosti je podáváno s tak akorát dostatečnou hloubkou, která však nezastiňuje komiksový původ snímku. Nejde cestou čistě realistického Batmana ani bezduchou zábavou oplývajících Avengers. Vše je dokonale vyváženo a husí kůže naskočí jen během úvodní sekvence několikrát…a pak přijde medvěd a je to tu opět. Hugh Jackman v rozhovorech tvrdil, že až toto je ten skutečný Wolverine, na kterého fanoušci čekali. Měl pravdu. Zároveň však mnohým divákům nesedne kvůli své jinakosti.

Hodnocení: 90 %

0