RECENZE: Závěr Stefanových deníků od L. J. Smithové postihne Prokletí

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

15. 8. 2012

Stefanovy deníky Prokletí L. J. Smithová (výřez z obálky knihy)Americká spisovatelka L. J. Smithová přichází s posledním dílem Stefanových deníků o dvou nezkrotných upířích bratrech. Populární démonskou sérii zakončuje kniha Prokletí, ve které předchozí sourozenecké spory budou pramalou hrozbou. Odplata na sebe nenechá nikdy dlouho čekat.

Rozsáhlé dílo kalifornské spisovatelky protkávají romantické a démonické prvky. Zdroj: distributor seriálu

V rodině Salvatorů vládla až do chvíle příjezdu krásné Katherine téměř dokonalá soudržnost. Poté se však všechno začíná měnit, oba bratři zapomínají na svá rodinná pouta a snaží se na jejich novou svěřenkyni všemi možnými cestami zapůsobit. Vášnivé milostné city Stefana se však v mžiku změní poté, co zjistí, že mladá osiřelá dívka je ve skutečnosti upírkou. Damon navzdory tomu Katherine stále miluje a neváhá za ni položit svůj vlastní život. Nic však nevychází, jak má, krásná dívka zemře a z bratrů se stanou proti jejich vůli upíři. Damon viní ze smrti Katherine bratra a ze msty zabije jeho novou lásku Callie. Stefan se snaží před svým bratrem utéct, ale před svým vlastním stínem se nelze dlouho schovávat.

Rozsáhlé dílo kalifornské spisovatelky L. J. Smithové protkávají romantické a démonické prvky. Všechno se točí kolem hlavní hrdinky, ať už je to čarodějka Cassie ze série Tajný kruh, která musí čelit své minulosti a postavit se proti vlastní rodině v městě New Salem, nebo Kaitlyn oplývající jasnovideckými schopnosti v Temných vizích, jež ji přivedou do institutu nadaných, kde však není všechno, jak má být. Dívce nezbude než bojovat o holý život. V podobném stylu se odehrává i série románů Night World, jež se objevuje v žebříčku nejprodávanějších knih New York Times.

Sladká pomsta s příchutí krve

Trilogie Stefanových deníků si udržela v prvních dvou dílech Chuť krve a Zrození dobrou úroveň. Čtenáře mohl upoutat zajímavý a plynulý příběh, který zpestřovalo potřebné napětí. Kdo měl velké očekávání od třetího dílu, bude zklamán. Nejedná se o úplný brak, ale něco podstatného tomu chybí. Omílání romantického nádechu příběhu, ve kterém se Stefan jako v pohádce dostane do bohaté rodiny, ve které bude trávit příjemné chvilky připomínající mu jeho lidství, málokoho zaujme natolik, aby se nemohl odtrhnout od čtení.

Stefanovy deníky Prokletí L. J. Smithová (výřez z obálky knihy)

Moc zábavy do toho nepřináší ani záporný hrdina Damon, který se snaží už skoro klasicky a stereotypně znepříjemnit bratrovi život. Charaktery postav tedy zůstávají v převážné části příběhu stejné, jeden stojí na straně dobra, druhý ve stínu zla. V závěru upírského dobrodružství se ale tento fakt pomalu mění a nelze si být jist, kdo se jak projeví. Jedná se především o Damona, který se rád vyhýbá všeobecně očekávanému chování a snaží se vždy okolí šokovat. Zlý bratr se tak pomalu dostává do svého obvyklého šarmu s jistou dávkou sarkasmu, který upoutá nejednu čtenářku.

Také špetka napětí se objeví až na konci, kdy se do děje dostává nová hrozba, silnější než si kdo uměl představit. Nové dobrodružství tak na sebe nenechá dlouho čekat a ve vzduchu zůstane viset nevyřešená otázka v podobě číhajícího nebezpečí. Třetí díl Prokletí v tomto momentu začne navazovat na sérii Upířích deníků.

Název originálu: Stefan´s Diaries 3: The Craving
Český název: Stefanovy deníky: Prokletí
Autor: L. J. Smith