RECENZE: V knize Oběť od A. Cremerové nechybí sex, stejně jako bolest a smrt

31. 7. 2012

Vlčí dívka Calla se svou smečkou a její bývalý snoubenec Ren se svými věrnými pomáhají Hledačům a Shayovi nalézt části mocné zbraně. Snad jim pomůže zvítězit nad sílícím zlem. Získá však Calla vládu i nad svým srdcem?

Fanoušky nečeká žádný otevřený nanicovatý konec, ale naprosto jasné finále. Zdroj: výřez ze zahraniční obálky

Poslední díl romantické fantastické trilogie je konečně i na pultech tuzemských knihkupectví. Příběh boje věrných Ochránců a spravedlivých Hledačů proti sobeckým a proradným Strážcům se může uzavřít. Fanoušci, zejména fanynky, již mají jasno, na které straně je pravda a která zosobňuje zlo v jeho nejtemnější podobě.

Andrea Cremerová

Přes své mládí je mezinárodně známou autorkou knižních bestsellerů. Dětství prožila na malém městě v Severním Wisconsinu. V dospělosti se přestěhovala na Manhattan, kde v současnosti žije. Než se psaní začala věnovat na “plný úvazek”, přednášela moderní historii. Když zrovna nepíše, cvičí jógu nebo se prochází a hledá vhodnou hudbu pro soundtracky ke svým sériím. Kromě trilogie Smečka pracuje na steampunkovém The Inventor´s Secret (Vynálezcovo tajemství) a s Davidem Levithanem píše The Invisibility Curse (Prokletí neviditelnosti). Knihy by v originále měly vyjít příští rok.

Andrea Cremerová v předchozích dílech pečlivě vykreslila pozadí, na kterém se odehrávají životy jejích hrdinů. Již ve Vzpouře tak mohla začít čtenáře vtahovat hlouběji do děje svého příběhu. Oběť v tomto správném směru úspěšně pokračuje a ještě nabírá na tempu. Fanoušky toto zrychlení a vzrůstající dynamika vyprávění jistě více než potěší.

Indiana Jones ve vlčím kožichu

Ochránkyně Calla a její věrní v jedinečné shodě pomáhají Hledačům a Shayovi získávat další části jeho zbraně. Stávají se hledači pokladů v té nejklasičtější formě. Elementární kříž totiž stráží další druhy Ochránců v pralesích, sopkách i podvodních jeskyních. Tato zbraň, jež dokáže likvidovat Přízraky sloužící Strážcům, by jediná mohla bojovníkům dobra v nadcházející bitvě pomoci zvítězit.

Zato mezi hlavními alfa samci to pořádně skřípe. Calla si partnera nezvolí, dokud nebude po boji. Shay se potýká s úlohou vysvoboditele a Ren se snaží chytit rozjetý vlak. Mezi novými spojenci se vytvářejí a odhalují překvapivé vazby i vztahy, což také působí dost problémů. A neodvratné vyvrcholení se blíží.

První výhry i smrtelné prohry

Po logické změně prostředí dvou předchozích dílů, ve kterých se čtenáři seznámili se znepřátelenými tábory čarodějných bytostí – Strážců i Hledačů – se hlavní hrdinové dostávají do míst zcela odlišných a nečekaných. Jako by úvodní knihy byly jen předehrou k akčnímu vyvrcholení závěru. To by nebylo nic tak neobvyklého.

Závěrečný díl je proto také nejbohatší na změny prostředí a cestování. Jenomže zmiňovaná proměna je poněkud zvláštní. Jako by si romantická výpravná sága najednou svlékla plesové šatičky ze střední školy jiskřící magií a objevila se v notně opršelém trampském obleku dovršeném kloboukem se širokou krempou. Nalakované blýskající fantasy drápy vyměnila za svištící laso a jako mávnutím kouzelného proutku se fantastická love story stává dobrodružným akčním filmem.

Klasika Indiany Jonese nebo novodobějšího Flynna Carsona vítězí nad chlupatými kožoměnci a čtenáři si užívají. To by samo o sobě nebyl naprosto žádný problém, naopak změna přístupu může být vítaná. Zároveň se však rozvětvená sága s mnoha přísliby velkolepých bojů a kouzelných bitev smrskla do poslední knihy s velmi omezeným počtem stran. Do limitu se tak zjevně vejde postupné nalézání částí magického artefaktu, jenž musí být stejně nalezen kvůli pointě. Bohužel nic navíc.

Kromě toho se ve vyprávění musí najít čas a logické místo pro uzavření všech otevřených vztahových propletenců. Což nebude tak snadné, jak každý z fanoušků velmi dobře ví. Mezidruhové vztahy tváří v tvář přirozenosti jednotlivých skupin a jejich cílů nemají mnoho nadějí na šťastný konec.

Piknik se smrtí

To jsou v kostce dosavadní hlavní linie příběhu. V Oběti si navíc mohou fanoušci dřívější romantiky poněkud netradičně užít adrenalinových zábav, co hrdlo ráčí. Jeskynní podvodní speleologie, masožraví netopýři, slaňování do jícnu sopky, to vše za přítomnosti nevědomých Ochránců bojujících proti svým vlastním spojencům. Se zhuštěným dějem přichází také další bolestné ztráty v mužstvu Hledačů, kterým hned tak nebude konec.

Již samotný název Oběť v každém musí evokovat jasnou představu tragického či těžkého rozhodnutí, vyvrcholení, konce. Zatím stále není jasné, jestli se pojí s bitvou magických stran nebo se jedná o bolestné rozhodnutí hlavní hrdinky. Může to být také oběť některého z Calliných milovaných.

Možností je opět více – vzdání se své lásky, obětování života za jednotlivce nebo konečné vítězství dobra. To vše dohromady i každé zvlášť snad mohou natěšení fanoušci nalézt v posledním dílu této úspěšné trilogie. Možná jim autorka připravila ještě úplně jiná překvapení. Dokud se příběhem nenechají dovést až na poslední stránku, nebudou mít v otázkách, které se jim honí hlavou, jasno. A to by bylo škoda.

Velké finále přináší smrt i svobodu

Ať tak či tak, čeká bojovníky za svobodu mnoho bolesti a odříkání. Čtenáři, kteří jim drželi palce až do této chvíle, prostě musejí být svědky jejich poslední bitvy. Nemohou přijít o to, jak se autorka vyrovná se všemi hlavními zápletkami a uzavře je. Některé možná předvídavě (a již delší čas je každému poměrně jasné jak), jiné docela efektně a překvapivě.

Dohromady s předchozími díly působí závěr celé trilogie maličko upachtěně a narychlo sflikovaný, aby vše mohlo být bez větších otázek uzavřeno.  Přestože jinak děj skutečně utíkal mílovými kroky. Možná autorka své vyprávění dovršila trochu nakvap. Fanoušky však nečeká žádný otevřený nanicovatý konec, ale naprosto jasné a hodnotné finále.

Dočkají se zaslouženého vyvrcholení s dostatkem místa pro očekávané slzy lítosti i štěstí. Vychutnají si finále, které nakonec působí přes všechny drobné detaily a nesrovnalosti i nedotaženosti vcelku logicky a ústrojně. A to je pravděpodobně pro hlavní cílovou skupinu fanoušků celé Smečky mnohem podstatnější, než vysoká profesionalita a precizní dotažení všech myšlenek a námětů.

Název originálu: Bloodrose
Český název: Oběť
Autor: Andrea Cremerová