RECENZE: Kniha Vzpoura znamená zásadní obrat v trilogii Andrey Cremerové

11. 7. 2012

Vlčí Ochránce Calla se vzdala všeho, aby zachránila svou lásku. Pochopila však, že pro své štěstí a vítězství v neodvratné válce potřebuje zpět ztracenou smečku. I přesto, že kvůli tomu asi bude nucena volit mezi dvěma muži svého života.

Děj knihy nabírá na tempu, původně jasné vztahy i emoce se zašmodrchávají. Zdroj: výřez ze zahraniční obálky

Pokračování romantické fantasy trilogie s názvem Vzpoura se konečně hlouběji ponořilo do světa magických bytostí, Ochránců, Strážců i Hledačů. V prvním díle se autorka snažila čtenáře, nebo spíše čtenářky, seznámit s těmi, kdo se zdáli být zastánci dobra. Bojovníky na druhé straně fronty – Hledače, kteří se pomocí snad ještě obdivuhodnějších kouzel snaží udržet přírodní rovnováhu, zatím záměrně zcela opomíjela.

Andrea Cremerová

Přes své mládí je mezinárodně známá autorka knižních bestsellerů. Dětství prožila na malém městě v Severním Wisconsinu. V dospělosti se přestěhovala na Manhattan, kde v současnosti žije. Než se psaní začala věnovat na „plný úvazek“, přednášela moderní historii. Když zrovna nepíše, cvičí jógu nebo se prochází a hledá vhodnou hudbu pro soundtracky ke svým sériím. Kromě trilogie Smečka pracuje na steampunkovém The Inventor´s Secret (Vynálezcovo tajemství) a s Davidem Levithanem píše The Invisibility Curse (Prokletí neviditelnosti). Knihy by v originále měly vyjít příští rok.

Ve Vzpouře konečně začala Andrea Cremerová těžit z relativně pomalu a rozpačitě se rozvíjejícího předchozího dílu. Příběh se konečně rozjíždí poté, co v závěru Smečky vyplouvá na povrch pravá podstata Strážců, kterým Callini rodní slouží a chrání je. Dívka se obrátila proti rodině, přátelům i všem ostatním, na jejichž straně krvácela, aby zachránila tajemného mladíka Shaye. Vyvoleného, který se má stát klíčem ke svobodě a nezávislosti na krutých Strážcích, a navíc muže, jehož ze srdce miluje.

Tam a zase zpátky

Calla prohlédla a prchá od Strážců, aby se přiklonila na stranu dřívějších úhlavních nepřátel – Hledačů. Ti první všechny a vše zneužívají, ale drží v ruce veškeré trumfy. Druzí snad s příchodem Cally a Shaye získají díky mladíkovi neporazitelnou zbraň pro boj s démony a snad i spojence z řad Ochránců. Nejprve se však jeho milovaná musí vrátit do smrtelně nebezpečné pasti, aby osvobodila svou smečku i snoubence Rena. Problém? Možná. Zdálo se, že její srdce už si vybralo, ale vše se ještě může změnit. Kolotoč plný přátelství, lásky, zrady, magie i smrti se roztáčí.

Ať to odsýpá

Zatímco první díl kromě občasné přeměny člověka ve vlka a nějakého toho démonského Přízraku nepřinášel mnoho fantastického, jeho pokračování přeřadilo rychlostní stupeň a trilogii to velmi prospělo. Čtenáři konečně opustí středoškolské lavice i poměrně reálné a tím i nudné kulisy úvodu příběhu. Mohou se vydat „tam za duhu“, aby spatřili obdivuhodné magické stavby Hledačů a odkryli způsoby i důvody používání jejich kouzel. Mohou se dozvědět, co jsou noví spojenci a přátelé zač, i proč se Strážci odedávna bojují.

Děj začíná nabírat na tempu, původně jasné vztahy i emoce se nějak zašmodrchávají. Oproti úvodním celkem bezproblémově předvídatelným zvratům a směrům děje se dostáváme do poněkud méně průhledného prostředí. Ne že by se opět většina hlavních proudů nedala více méně předpovědět, ale alespoň již to tolik nebije do očí.

Přicházejí noví zajímaví hrdinové a vnášejí do zaběhnutých kolejí a mezi staré známé postavy vítaný chaos, pochyby, zradu i nedůvěru. Callin milostný život dostává očekávaně na frak a její pendlování mezi oběma hlavními mužskými postavami je úplně stejné jako v každé první obdobné knize. Na druhou stranu, ruku na srdce, pokud by tento základní motiv mileneckého trojúhelníku v romantickém příběhu chyběl, cítil by se čtenář, tedy spíše čtenářka, zcela důvodně ochuzen. Ani příliš nevadí, že je Callina volba předem jasná, protože ten maličký hlásek v hlavě si říká: co kdyby to tak nakonec nebylo? Není, pravda, příliš slyšet, ale existuje.

Navíc na změnu postoje, ve kterém je pochyb ažaž, má dívka ještě čas. I přesto, že ve Vzpouře se konečně dostane ke slovu také sex. Nebo možná právě proto. Výčitky jsou totiž poměrně silná motivace. Dívka má k přemýšlení vskutku mnoho důvodů, protože zpočátku poněkud samolibý a arogantní Ren se začíná vybarvovat do jasnějších odstínů, zatímco tajemný přitažlivý Shay se nějak stále zapomíná a jeho postava se příliš nevyvíjí.

Boj za záchranu světa

Ačkoli se má v neodvratné válce bojovat o osud celého světa, nepronikne mezi obyčejné lidi ani náznak nějakého neklidu. Možná je to tak správné, ale leckoho by mohlo zarazit, že tak důležité a přelomové události zůstávají pod magickou pokličkou. O to víc, že již v prvním dílu autorka naznačuje, jaké ve škole panuje napětí mezi dětmi Ochránců a Strážců i mezi oběma jmenovanými a ratolestmi lidských prominentů.

Některé věci jsou v příběhu nejen nevyřčené – a možná tak i zůstanou – ale jsou v něm také skutečnosti nedotažené a nelogické. Jestli se něco z toho změní, si fanoušci této trilogie mohou přečíst v jejím posledním díle s názvem Oběť. Uvidí, jestli se z veledůležitého boje skrytých bratrstev stane zjevná válka, do které se kromě zmiňovaných stran zapletou také zcela vynechaní smrtelníci. To je však, dle již odkrytých dějových linek rozprostřených do dvou dílů, nepravděpodobné.

Stejně tak čeká na odhalení tajemství vyvrcholení celé války a rozhodnutí Cally pro jednoho z potenciálních partnerů. Zatímco však o výsledku bojů příliš pochybností asi není, to druhé může dopadnout všelijak. Na odhalení má Andrea Cremerová stále ještě několik set stran. Pokud však autorka udrží stále se zrychlující tempo i akci, čtenáři se ani nenadějí a budou na poslední straně.

Tak tedy vzhůru do posledního dílu!

Název originálu: Wolfsbane
Český název: Vzpoura