Menu
FANZINE.cz
Komiks

Ceny Willa Eisnera 2011. Nejprestižnější americká komiksová ocenění udělena

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

2. 9. 2011

Na Comic-Conu (22. července) v San Diegu proběhlo slavnostní vyhlášení cen Willa Eisnera. Zřejmě nejváženější komiksovou cenu se mohou chlubit například Mike „Hellboy“ Mignola a Jacques „Adéla Blanc-Sec“ Tardi. Nejúspěšnějším vydavatelstvím se stalo IDW, od něhož čeští čtenáři znají kupříkladu 30 dní dlouhou noc.

Několik ocenění si odnesl i komiks The Marvelous Land of Oz Autor: Skottie Yooung

Nejlepší krátký příběh vyhrála povídka Post Mortem od Grega Rucky a Michaela Larka. Jedná se o klasický příběh s Captainem Americou v hlavní roli. Výhru této kategorie by si však více zasloužil příběh Little Red Riding Hood od Bryana Talbota, který byl taktéž nominován. Bohužel, co se dá dělat.

Nejlepším one-shotem byla zvolena povídka Hellboy: Double Feature of Evil. Kresbu obstarala nezávislá legenda Richard Corben a scénář již klasicky Mike Mignola. Druhému jmenovanému byla složena ještě jedna poklona, cena za nejlepší obálku, konkrétně za komiks Baltimore: The Plague Ships. A ani člověk, který stál za barvami v Baltimoru, nezůstal nedotčen. Dave Stewart získal ocenění za nejlepší koloring.

Postavu Blatimora mohou čeští fanouškové znát z písmenkového příběhu vydaného Tritonem (můžete si přečíst recenze Petry Gawlasové a Marka Hofmana) .

King’s family’s not dead

Za nejlepší sérii na pokračování byla zvolena série Chew, jež byla loni poctěna jako nejlepší nová série. A není divu, podobně ujetých a zároveň vtipných příběhů se na trhu moc nepohybuje.

Když už jsme ale nakousli nejlepší novou sérii, tak co se nepodívat na zoubek jí? Tou byla zvolena řada American Vampire, což většina fanoušků očekávala již od prvního čísla. Kdo by se taky divil, když se o scénář dělí Scott Snyder (bratr Zacka Snydera) a hororový maestro Stephen King. O vydání této skvělé série spekulovalo Comics Centrum, tak doufejme, že vše dobře dopadne.

King má však talent v rodině. Ocenění za nejlepšího scénáristu totiž získal jeho syn Joe Hill, autor Zámku a klíče. Je to zároveň první ze zářezu IDW, poněvadž právě pro ně Hill tvoří. Nejlepší minisérií byl zvolen Daytripper dua Fábio Moon a Gabriel Bá. Někteří (včetně autora článku) sice více fandili minisérii Joe the Barbarian, nicméně to bylo možná způsobeno spíš okouzlením jakýmkoli Morrisonovým dílem. Alespoň se ukázalo, že Brazilcům jdou i jiné věci, než fotbal.

IDW za volantem parního válce

IDW má na své koně prostě čich. Vedle nejlepšího scénáristy mají i nejlepšího autora, Darwyna Cookea. Ten dovedl porazit i takového borce, jakým je Dan Clowes. Dalším zářezem na paži IDW je nejlepší archivní kolekce/projekt, kde vyhrálo obě kategorie: Stripy (kompletní Archie 1946-1948) i comic-booky (Dave Stevens’ The Rocketeer Artist’s Edition). A opět neměli lehké protivníky, věřilo se spíše v Krazy Kat, Incal či Lynda Warda.

Stejné dílo věnované Stevensovi obdrželo ještě jedno ocenění, za nejlepší design. Rocketeer se tak dočkal ocenění až po nějakých pětadvaceti letech. No řekněte, na koho v době svého vzniku zapůsobilo filmové zpracování? Pěti soškami tak končí běh IDW, jež se předvedlo jako nejúspěšnější vydavatelství.

Životní adaptace

Dalším velmi povedeným vydavatelským počinem byla komiksová adaptace Čarodějné země Oz od Marvelu. Ta shrábla jak nejlepší adaptaci, tak i nejlepšího kreslíře/inkera či tým kreslířů/inkerů. A pak že opakovaný vtip přestává být vtipem. Ačkoli může mít člověk Marvel nerad, jak chce, musí uznat, že na adaptace má prostě talent. Vedle Oz vede i Kingovu Temnou věž a Svědectví, v minulosti pracovalo na Indiana Jonesovi a Hvězdných válkách.

Nejlepší komiks pro děti získali klasičtí DCčkovští Tiny Titans. Ten je směrován na ty opravdu malé čtenáře. Pro ty trochu starší je tu příběh Smile o dívce se dvěma chybějícími zuby, který získal cenu za nejlepší komiks pro náctileté.

Humor s příměsí železa

Nejlepším humorným komiksem byl zvolen I Thought You Would Be Funnier od Shannona Wheelera. Humorný sice je, jenže se jedná jen o krátké příběhy, které po čase omrzí. Opakem je nejlepší antologie. Jedná se sice rovněž tak o krátké příběhy, vyhrála zde však geniální Mouse Guard: Legends of the Guard.

Nejlepším online komiksem byl zvolen pět let vycházející Abominable Charles Christopher. Jedná se o jeden z nejlepších současných online komiksů se správně ujetým příběhem, ale zároveň s nádhernou kresbou. Podivuhodný je výsledek nejlepšího nového grafického románu. Došlo totiž k remíze mezi vizuálně zajímavým Return of the Dapper Men a klasicky kvalitním Wilsonem. Za tím druhým stojí legendární Daniel Clowes, od nějž mohou čeští čtenáři znát bombu Jako sametová rukavice odlitá ze železa.

Tematickým opakem této kategorie je nejlepší reprint grafického románu. Zde vyhrál Wednesday Comics, pokus o návrat k novinovým komiksům. A když už jsme u těch reprintů, tak nejlepší americké vydání cizokrajného komiksu vyhrál Jacques Tardi (odnož nejlepší americké vydání cizokrajného komiksu-Asie vyhrál Naoki Urasawa’s 20th Century Boys), jehož mohou čeští čtenáři znát pomocí Neobyčejných dobrodružství Adély Blanc-Sec. Za stejný komiks, pojmenovaný It Was the War of the Trenches a pojednávající o první světové válce, získal také ocenění nejlepší komiks podle skutečnosti.

Prověřené klasiky a gigantické projekty

Českým čtenářům je také známý Blacksad Juanja Guarnida, který získal nejlepší malíř/výtvarník (různé techniky). Zde se opravdu není čemu divit, Crwe, v nichž se kouřící kocour objevil, jsou uctívány a minimálně jednou za dva měsíce se objevuje na Crewním auditoriu žádost o souborné vydání. Blacksada si zamiluje každý a hlavně… Tentokrát jsou pozadu Američani a ne my.

Kdesi na začátku článku byl zmiňován Joe the Barbarian. Za jeho letteringem stál Todd Klein, což už samo o sobě znamená, že nějakou cenu nakonec přeci jen dostane. A je to tak, získal sošku za nejlepší lettering, z nichž by si mohl Klein postavit domeček pro psy. Má jich totiž už šestnáct.

Nejlepším komiksově zaměřeným periodikem se stala stránka comicbookresources.com, jež obsahuje miliony informací. Pozor, toto nebylo obrazné přirovnání. Z podobného soudku je i nejlepší komiksově zaměřená kniha, jíž se stala sedmsetdvacetistránková (!) 75 Years of DC Comics: The Art of Modern Mythmaking. Už nosit si ji sebou je těžké, jakou práci tedy muselo dát Paulu Levitzovi sepsat ji.

Osobní díkůvzdání

A konečně se čtenáři obsáhlého článku dostanou i k uznáním, jež nenesou slovo nejlepší. Prvním takovým je cena Russe Maninga pro slibného nováčka. Tu dostal Nate Simpson, autor jednoho jediného sešitu. Zato pořádného. Jmenuje se Nonplayer a vizuálně se jedná o počítačového (bohužel) Moebia (jupí). Humanitární cenu Boba Clampetta získal Patrick McDonnell.

Cenu ducha Willa Eisnera za prodej komiksů získal obchod Comics & Vegetables v Tel Avivu, který všem dosvědčuje, že komiks ke správné výživě prostě patří. Blahopřání Billa Fingera v tvorbě komiksů obdrželi Del Connell a Bob Haney. Naprostým vrcholem je však Komiksová síň slávy. Porotci na pomyslné trůny dosadili Ernieho Bushmillera, Jacka Jacksona, Martina Nodella a Lynda Warda (ten pracoval s dřevorytem!). Naopak hlasováním byli zvoleni Mort Drucker, Harvey Pekar, Roy Thomas (Conan v Comicsových legendách) a Marv Wolfman.

Tímto výčet vítězů končí a magazín Fanzine doufá, že se dostalo i na vaše oblíbence. Navíc, pokud jste se dočetli až sem, patří i vám obrovská gratulace.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Ceny Willa Eisnera 2011. Nejprestižnější americká komiksová ocenění udělena

Hide picture