RECENZE: Propletená lapálie. Megagrupáč Simpsonových a Futuramy zasluhující poklonu

21. 9. 2012

Dva Groeningovy veleslavné seriály spolu v jednom komiksu? Proč ne? S přehledem svou nadsázkou a vtipem drtí jakákoli jiná komiksová dobrodružství a nechávají je daleko za sebou. A nejen to, zvláštní vydání vydavatelství zabalilo do exkluzivní pevné vazby, krabice s výřezem a přiložilo i sešit. Vskutku luxusní vydání překvapivě zábavného komiksu.

Jistě si mnoho lidí kladlo otázku, jak by to vypadalo, kdyby se nejslavnější Groeningovi potomci setkali. A nyní mají čeští fanoušci možnost poznat odpověď v komiksu Simpsonovi/Futurama: Propletená lapálie (Crossover). A že se vyplatilo čekat, tento crossover po všech stránkách předčí jiné Simpsonovi i Futuramu. A svým přepychovým zpracováním vábí i sběratele, kteří jinak ani jedny z protagonistů nemusí.

Ian Boothby
Manžel Piy Guerry (kreslířky série Y: Poslední z mužů) tvoří pravidelně pro Bongo Comics Simpsonovi a Futuramu. Je držitelem Eisner Award, televizním scénáristou (psal například Caspera) a mimoto si zahrál ve filmu Adama Sandlera Rivalové (Happy Gilmore).

Přístupem scénáristy se komiks nijak neliší od ostatních komiksových Groeningáren. Avšak zatímco předchozí počiny se brodí spíše v průměru a dost často až podprůměru, tento crossover funguje. Čím to? Má Ian Boothby natolik jiný smysl pro humor? Ne, zase tolik se to přece neliší. Že by právě skloubení dvou témat přineslo ovoce?

Boothby na ujetém základě staví nekomplikovaný příběh, do něhož vkládá spoustu pitomostí (avšak zábavných), popkulturních odkazů a nadsázky. Navíc se vyhýbá téměř všem klišé, kterými jinak především Simpsonovi přetékají. Proto vytváří srandovní slátaninu, v níž čtenář hledá odkazy a nasměje se. Jo, a na rozdíl od Simpsonových zde jsou vtipy i vtipné. Samozřejmě na stovku to není, nicméně příjemné překvapení rozhodně.

Královské vydání

Tentokráte celou knihu nakreslil jeden člověk, James Lloyd. Jeho kresba není nic výjimečného, prostě jen seriálová animace v suché komiksové podobě s tím, že dovede do panelů nacpat spousty detailů. Nic jiného se ale vlastně ani nečeká… Zato ale v poslední, bonusové povídce předvede v halucinačních scénách, že i tak něco dokáže.

Dobrá. Máme tu tedy vcelku nadprůměrný komiks se Simpsonovými a Futuramou, co z něho ale dělá něco extra? Zpracování. Kniha má nejen pevnou vazbu a velký formát, navíc i něco téměř nevídaného (především u nás). Krabici. Už tak výtečnou věc, zde však i s výřezem, do níž se komiks vkládá a dává obálce nový, plastičtější rozměr. Jediný komiks, kterému se u nás dostalo krabice, byl limitovaný Batman: Ticho, ale bez výřezu.

Slovy Horsta Fuchse: A to ještě není všechno! Necelých padesát stran bonusů včetně poct od jiných kreslířů/malířů. A to i takových hvězd jako Stan Sakai, Evan Dorkin, Geoff Darrow a výborný Alex Ross, jehož příspěvek je vskutku fantastický! A nakonec: Sešit. Reprint prvního sešitu Simpsonových (který ke čtení tohoto veledíla jistě bodne), jenž u nás sice už vyšel, ale tentokrát jako opravdový přiložený sešit.

Ilustrační foto, zdroj: Jota

Jedná se o nadprůměrný komiks v luxusním zpracování, který by neměl ujít nejen fanouškům Simpsonových a Futuramy, ale ani sběratelům. A který můžou zkusit i všichni ostatní, protože zajisté zabaví. A navíc za 598 Kč? Absolutní paráda, člověk by ani nevěřil, že jde tak nákladný komiks vydat tak levně. (pro porovnání například výše zmiňovaný Batman stál 1499 Kč!)

A to se vyplatí.

Název originálu: The Simpsons Futurama Crossover Crisis
Český název: Simpsonovi/Futurama: Propletená lapálie (Crossover)