RECENZE: Amazing Spider-Man 2 je svěží návrat k hravým komiksům

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

24. 4. 2014

Když byla před dvěma roky restartována série o Spider-Manovi, mnoho diváků se divilo, jestli to je vůbec potřeba. Film pak slušně vydělal a brzy následoval druhý díl. Udržel si klady svého předchůdce?

Amazing Spider-Man je oproti Spider-Manovi od režiséra Sama Raimiho pro mladší věkovou kategorii a ve své povaze se podobá spíše starším komiksům. Hlavní hrdina je vtipálek, který řeší konflikty pomocí svého důvtipu, dělá mladické chyby a spíš než superhrdinu se vším všudy připomíná mladého kluka, který se skoro omylem navlékl do červeno-modrého trikotu. To bylo hlavní lákadlo na první pavoučí komiksy, pod maskou se totiž mohl skrývat kdokoliv, a ne jen mimozemšťan s lazerovým pohledem.

Roztěkaný hipster

První filmový díl pod taktovkou Marca Webba (500 dní se Summer) se vydařil. Přitáhl ke Spider-Manovi mladší publikum, které v hrdinovi vidělo roztěkaného kluka, co poslouchá hudbu jako oni, nosí rozcuchané vlasy a možná je i tak trochu hipster (i když nikdy pořádně nepochopím, co přesně tahle škatulka znamená).

Nad druhým Amazing Spider-Manem ale visel červený vykřičník, měl totiž obsahovat několik neduhů třetího Raimiho Spider-Mana. Zaprvé délka se nám roztáhla na 142 minut. Zadruhé, což je ale snad důležitější, se ve snímku měli objevit hned tři padouši. A to si říká o překombinovatelnost a zbytečnou spoustu vedlejších dějových linií.

Přehledně natočená a nastříhaná akce je jedním z lákadel Spider-Mana. Zdroj: Falcon

Jak je to ve skutečnosti? Amazing Spider-Man 2 je příjemným překvapením. Ze své lehkosti a občas až infantilnosti (myšleno v dobrém) nic neztratil. Peter Parker ukončil školu a trápí se vědomím, že otci Gwen Stacy před smrtí slíbil, že jeho dceru nechá být – aby ji nevystavoval nebezpečí jako maskovaný bojovník se zlem. Musí se ale věnovat něčemu ještě důležitějšímu, ve městě se objevil podivný elektrizující muž a jeho kamarád z dětství Harry Osbourne umírá.

Přeplácanost se nakonec nekoná, alespoň po většinu filmu. Padoušský příběh se nakonec soustředí hlavně na postavu elektrikáře Maxe, který po nehodě v budově firmy Oscorp nabude zvláštní schopnost ovládat elektřinu – a účinně pomocí ní ničit a zabíjet. Slibovaný Rhino se na scéně příliš neohřeje a Green Goblin si dá taky spíše leháro.

Pět konců jednoho filmu

Jak ale zmiňuji, po většinu filmu. Abychom se vyhnuli všemožným spoilerům, řekněme, že první dvě třetiny Amazing Spider-Mana jsou bez větších výhrad. Scénář se soustředí na vztah Petera a Gwen a akční scény dávkuje tak akorát. Ke konci ale dojde k (logickému) zvratu a kvůli gradaci nastoupí finální souboj. Zvrhne se ale v přehnanou dramatizaci, která se stále stupňuje a kvůli které má snímek v nadsázce asi pět konců.

Na druhou stranu, alespoň to všechno (včetně právě těchto soubojů) vypadá výborně. Na někoho bude digitálních triků možná příliš, ale nedá se proti nim říct, že by byly nekvalitně udělané. Škoda je snad jen u Jamieho Foxxe coby Electra, že kvůli svému vzhledu postrádá vrásky v obličeji a působí jak po plastice.

Herci včetně něj jsou tu ale na jedničku. Andrew Garfield zvládá mladého Spider-Mana perfektně a divák mu všechny možné chyby a neobratnosti věří. Emma Stone pak svoji Gwen Stacy ztvárňuje tak, že konečně nejde jako v některých jiných superhrdinských filmech o tu holku, která jen čeká, až se její drahý vrátí. Překvapením pro někoho (kdo neviděl Kroniku) může být Dane DeHaan coby Harry Osborn, který oproti Jamesi Francovi svou postavu ztvárňuje se zvláštní maniakálností, a přerod je tak u něj mnohem uvěřitelnější.

Je akorát otázka, pro koho má být snímek určený. Některé scény totiž obsahují příliš dětinský humor a dovysvětlující komentáře, nad kterými se starší diváci shovívavě pousmějí. O minutu později ale narazíte na vtip, který jako by vypadl z pavoučího komiksu, a užijete si ho, aniž byste byli teenager (nebo spíše teenager tak, jak si ho tvůrci představují). Ale možná je to dobře. Hlavní hrdina během snímku zmoudří, a tak zřejmě můžeme očekávat třetí díl, který bude temnějším pokračováním.

Verdikt:

Pavlína NouzováNa jednu stranu je nový Spider-Man určený pro milovníky komiksů – už jen tím, že znalci odhalí inspiraci jedním známým dvojčíslem. Na stranu druhou ale občasné vysvětlivky a infantilní vtípky působí, jako by se měly hlavně bavit děti, které viděly snad jen animovaný seriál. Tak jako tak, nesourodost si v dalším díle pavoučí muž pravděpodobně odpustí a můžeme očekávat zajímavou gradaci. Dvojka je ale více než jen nějaká výplň či most a svou hravostí a svěžestí překryje nedostatky.

Hodnocení: 70 %

0