RECENZE: Čtivá Cesta králů. Sanderson nenapsal jen další fantasy ságu

18. 9. 2012

Brandon Sanderson: Cesta králů (perex)Začátek další epické fantasy (tentokrát o deseti dílech), přesně to je Cesta králů. Jenže do skupiny autorů jako Martin, Erikson nebo Jordan přináší Sanderson něco málo navíc. I když to chvílemi vypadá, že člověk čte staré známé příběhy znovu.

Vlastnit starodávný Střeplát a Střepkord by chtěl každý. Mají totiž nevyčíslitelnou cenu. Autor: Micheal Whelan

Před pěti lety neznámý Vrah v bílém zavraždil krále právě sjednocené říše. K atentátu se přihlásili paršendi, teprve nedávno objevená rasa příbuzná polointeligentním živočichům, kteří lidem slouží jako sluhové. Nyní, pět let poté, se desítka pánů z deseti spojených zemí snaží svého bývalého krále pomstít v bitvách na vražedných Roztříštěných planinách. Ale zdání sjednocené říše klame, protože nikdo ani nepomyslí na to, že spolu mohly dva tábory spolupracovat. Jako poslední ctnostný muž mezi psy se tváří mladší bratr zavražděného krále, Dalinar.

Svět amerického autora Brandona Sandersona v jeho nové desetidílné sérii Archiv bouřné záře není vyloženě temný jako v jiných fantasy knihách, ani v nejmenším to ale není enkláva ušlechtilých rytířů. Dokazuje to hned další hlavní hrdina, bývalý voják Kaladin, jehož provází jen neštěstí. Teď má na čele cejch otroka, byl odvezen do jednoho z táborů na Roztříštěných planinách a bude sloužit jako mostař. Tedy v první řadě, na nejnebezpečnějších místech vojska.

Brandon Sanderson

Americký autor fantasy knih se narodil v roce 1975 v Nebrasce a nyní žije ve státě Utah. V roce 2005 vystudoval na Brigham Young University tvůrčí psaní a ve stejném roce mu vyšel i debutový román Elantris. Od té doby má na kontě řadu knih, mimo jiné trilogii Mistborn nebo závěrečné tři díly série Kolo času, kterou se uvolil dokončit poté, co zemřel její autor Robert Jordan.

Příběh nižší šlechtičny Šalán, jejíž rod stojí na pokraji krachu, už čtenáři také četli nespočetněkrát, podobně jako tomu je u Dalinara a Kaladina. Aby sebe a své bratry dívka vykoupila z dluhů, musí se stát učednicí nejslavnější badatelky v zemi, dcery zavražděného krále, a potají jí ukradnout zařízení, s nímž by jalové kopce svého rodného kraje protkala žílami drahých kovů.

To vše doplňuje příběh záhadného Vraha v bílém. Kdo to je? Komu slouží? A proč vlastní Střeplát a Střepkord, starodávné válečné artefakty nevyčíslitelné hodnoty, kterých na světě existuje jen omezený počet a pro něž se do válek vydávají zástupy chudých mužů?

Originální epická fantasy s otřepanými postavami

Otřepané zápletky a archetypální postavy v originálním a propracovaném světě, který toho i po přečtení první knihy ještě mnoho skrývá. Asi tak se dá ve stručnosti popsat Sandersonova Cesta králů. Nic, co by čtenáři už neviděli. V porovnání s ostatními sáhodlouhými ságami ale americký autor, který už má na kontě trilogii Mistborn nebo dokončení Jordanovy kultovní fantasy série Kolo času, přidává jednu podstatnou věc, kterou jiní postrádají: vlídnou čtivost.

Ačkoli totiž Cesta králů otevírá novou desetidílnou ságu z nového světa, a tudíž musí vysvětlit řadu nových pojmů a reálií, čtenář se takřka od první strany chytá, místo aby první čtvrtinu devítisetstránkové bichle jen zmateně tápal a lomil rukama jako u jiných sérií. Sanderson všechny detaily vysvětluje postupně a přívětivě – a to bez toho, aby tím nějak utrpělo tempo jeho vyprávění nebo zajímavost knihy. Navíc svazek obsahuje i mapky některých lokací nebo užitečné (a krásné) ilustrace, které nenásilně vysvětlují řadu dalších detailů.

Brandon Sanderson: Cesta králů (obálka)

Archiv bouřné záře už od počátku vypadá, že do něj Brandon Sanderson vložil snahu vytvořit něco masivního, co se bude od začátku do konce dobře číst, bude to zasazené do zajímavého světa a navzdory otřepaným charakterům člověka přinutí, aby se o Dalinara, Kaladina, Šalán a jiné postavy skutečně staral.

Navzdory tomu, že autor už má za sebou pár knih, Cesta králů stále trpí několika drobnými chybami. Přesto jde podle mnohých o Sandersonovo dosud nejlepší dílo, třebaže zamrzí, že kniha trpí syndromem „tahle dějová linie se mi tolik nelíbí, já chci číst tamtu“. Mnozí čtenáři si také nejsou jisti, zda má načrtnutý dějový oblouk skutečně potenciál na celých deset dílů. A možná měla mít Cesta králů přece jen o pár stránek méně.

Ostatním ságám se vyrovná

Cesta králů nemá stovky postav jako Píseň ledu a ohně, ani propracovaný systém božstev a magie jako Malazská kniha padlých, ale zároveň také není tak okoukaná a roztahaná jako Kolo času. Má vlastní drajv a originalitu, vlastní třešničky na dortu a především čtivost. To z ní dělá otvírák řady knih, které se jmenovaným kultovním ságám vyrovnají, třebaže z dálky vypadá první svazek Archivu bouřné záře jako počátek další série, bez níž se člověk obejde.

Název originálu: The Way of Kings
Český název: Cesta králů
Autor: Brandon Sanderson