RECENZE: Kniha Hostina pro vrány je oproti předchozím dílům poněkud rozvláčnější

Petra Gawlasová

Petra Gawlasová

19. 7. 2012

Počtvrté se George R. R. Martin vrací do Západozemí, aby potrápil své hrdiny. Dokázal i tentokrát překonat všechna očekávání a uspokojit čtenáře lačnící po originálním příběhu? Bohužel se mu to podařilo jen z poloviny.

Pro srovnání: tato ilustrace zdobí španělské vydání knihy. Autor: Enrique Jiménez Corominas

Království budované v předchozích dvou dílech se začínají rozpadat na kusy. Král severu je mrtvý, chlapecký král Joffrey je mrtvý, král Stannis se zasekl na severu a královna Daenerys se usadila za mořem a zatím se do záležitostí Západozemí nechce míchat. Do vlády mužů začínají mluvit jejich manželky a dcery a právě ženy jsou ty, na které se George R. R. MartinHostině pro vrány zaměřil.

Po přečtení prvních pár kapitol budou někteří fanoušci zklamáni. Autor naprosto vynechal osudy nejoblíbenějších postav – Tyriona, Daenerys a Jona Sněha. Místo toho se zaměřil hlavně na vládu manipulativní Cersei a jejího bratra Jamieho, příběh Arye v Bravossu, putování Brienne za Sansou (Sansa zde vystupuje pod jménem Alayne) a Samovu cestu domů. Kromě starých dobrých postav má čtenář možnost seznámit se s děním v Dorne a volbou krále u Greyjoyů.

Ach, ty detaily

George R. R. Martin se snad rozhodl, že zpracuje veškerou historii Západozemí a popíše život všech postav od králů po panoše. Jeho posedlost detaily s sebou přináší plusy a minusy a právě minusy se nejvíce projevily v Hostině pro vrány. Nejenže si musíte pamatovat všechny zatracené prostitutky, přisluhovače a rytíře, musíte znát i jejich funkci v příběhu, a na které straně stojí, protože když si spletete dvě postavy, máte v příběhu guláš. První polovina kvůli tomu působí velmi rozvláčně.

Jedním z důvodů je také fakt, že Martin Bouři mečů ukončil hrozně napínavě, že z toho nemohli všichni fanoušci měsíce spát, ale v Hostině pro vrány tyto zápletky dále nerozvádí a nechává si je pro pátou knihu Tanec s draky. Čtvrtý díl ságy se zprvu hrozně vleče a příběhy nikam nesměřují. Briennino putování se zdá zbytečné, protože čtenář ví, že jde špatným směrem, volba krále u Greyjoyů představuje vcelku nudnou záležitost a události v Dorne jsou sice zajímavé, ale kdyby se vynechaly, nic by se nestalo.

Druhá polovina vítězí

V druhé půlce nabírá příběh konečně obrátky a čtenář s napětím hltá každou stránku. Nejzajímavější část tvoří Arya a její výcvik v Braavosu a pak hlavně osudy Cersei a Jamieho. Od minulého dílu víme, že Jamie není až takový hajzl, jak by se mohl zdát, a stal se jedním z hlavních a oblíbených hrdinů ságy. Teď je řada na Cersei, aby se projevila. Zjednodušeně se jeví jako manipulativní a krutá mrcha, z bližšího jako žena chránící svou krev, ale dělající jednu chybu za druhou. Ne, Cersei čtenáři nebudou mít rádi tak jako Jameiho hlavně proto, že její chování je oproti ostatním hrdinkám tak neženské. Kdyby Cersei byla muž, už by seděla legálně na železném trůnu. Hrdinkou Hostiny pro vrány se tak stává neoblíbená postava a ti oblíbení spíše tápají a jsou malými figurkami na Martinově šachovnici.

Hostině pro vrány se dá ledacos vytknout – od rozvláčnějšího děje po zbytečnost zápletek. Ale jak už bylo v předchozích recenzích řečeno, autor má něco, co spousta spisovatelů postrádá. Velký vypravěčský talent. Kniha sice obsahuje velký počet postav, ale ty jsou napsány tak perfektně, že každému bude záležet i na tom největším bídákovi. Čtvrtá kniha Písně, ledu a ohně tvoří předehru nabušeného Tance s draky a pozitivem pro všechny čtenáře může být, že tentokrát zas až tolik oblíbených postav neumřelo.

Název originálu: Feast for Crows
Český název: Hostina pro vrány
Autor: George R.R. Martin