RECENZE: Čtvrtý Bažináč vám ukáže, jak se tvoří pravý komiksový mýtus

29. 10. 2012

Nový díl Bažináče nás seznámí s faktem, že též horor může nést poselství. Sdělí nám, že Alan Moore je borec. Ubezpečí nás, že se z béčkové postavy dá vytvořit legendární epický mýtus. Přesvědčí vás, takže si pro něj hned zaběhnete do knihkupectví.

Alan Moore je borec. No jo, už jsem to sice psal v perexu, nicméně tohle konstatování prostě platí. A nikdy se neopotřebuje. Moore nyní bere Bažináče na procházku do Jižní Ameriky, nechá ho projít prokletým domem (opět), zbavit se masového vraha a při tom všem se najde prostor na jeho oblíbená psychedelika a halucinace.

Alan Moore
Zřejmě nejnadanější (a nejsympatičtější) komiksový scenárista všech dob (*1953). V jeho komiksech se snoubí avantgarda, experiment a preciznost stavby příběhu. Autor legend jako Watchmen-Strážci, Swamp Thing-Bažináč, V jako Vendeta, Liga výjimečných, Ztracené dívky, TOP 10 či Z pekla.

Ačkoli se mohlo zdát, že v předchozích knihách jde o samostatné příběhy, lze vysledovat, že si pohrávaly se stejnými tématy. Laškovaly jako divé. A ačkoli v předchozí knize nazvané Prokletí už postava Johna Constantinea prozradila, že se vše schyluje k velkému finále, stále nebylo jisté k jakému. Hejno vran (jaký to překladatelský oříšek, hejno se totiž anglicky řekne murder) tak funguje jako jakési vyvrcholení všech dosavadních knih.

Epičnost a velkoformátovost však s sebou nesou i jisté zápory. O to hlavní na tomto komiksu se rovným dílem dělila výtečná atmosféra s podtextem, ať už filozofickým, kritickým, či jakýmkoli jiným. Avšak nyní, pro rozmáchlost epopeje, ustupuje podtext do pozadí. Samozřejmě že se v komiksu najde, jenže celá druhá polovina knihy má na svých bedrech jedno jediné poselství, jedno jediné proroctví. A to je na Moorea málo (ačkoli u kohokoli jiného by se s tímto počtem většina spokojila).

Jin a jang, LSD a heroin

Jediný rub na líci. A jako alespoň jeden Jin si připomeňme hned první kapitolu pojmenovanou Padanče, v níž se zračí Mooreova slabost pro drogy. Jak důležité a jak nebezpečné může být poznání sebe sama (opět téma, které se pojí s Bažináčovou postavou po celou ságu)? Kritika. Kousavá satira. Ironie. Nadávky. Flusance do obličeje společnosti. Psychedelická jízda. Bomba.

A právě v této kapitole se rozehraje hra s panely a celkovou kompozicí naplno. Byť v celé knize  skládají autoři panely zajímavě a neomšele. Pohrávají si s jejich hranicemi, hranami, pozadím. Jednotlivé obrázky se do sebe vlévají, metamorfují, symbiotizují, přesně jako barvy po požití LSD. Téměř třicet let starý komiks a stále působí novátorsky a osvětově. Neuvěřitelné.

Halucinační buňka, náhrobek a Crumbův Zap

Třebaže hlavní vypravěčské žezlo nesl v ruce Moore, pomáhal mu zástup důležitých kreslířů. Neexistovat například Stephen Bissette či Stan Woch, který by tak umně vykreslil buněčnou strukturu, kdo by dodal halucinacím říz, kdo by vlil tu potřebnou trochu temnoty do světla? Předvést tu promenádu charakterů DC? Nebýt atmosférické a realistické kresby, Bažináč by se rozhodně nedostal tak vysoko. Až na špičku jehly.

Síla komiksu samozřejmě opět tkví v detailech. V divukrásné přírodě, která v knize bují, v šílenosti planoucí z očí či z lehkých proměn charakterů. A ještě nikdy nekro-zoofilie nevypadala tak sexy, jako právě v Bažináči. (Mimochodem, všímejte si i postav a plakátů v pozadí. Nejednou se tam objeví též Moore – v tričku s písmenem V v kruhu z úžasné V jako Vendeta – a Bissete, jindy vám zase doporučí kapelu či knihu/komiks.)

Swamp Thing-Bažináč. Bezpochyby jeden z nejlepších hororových/mysteriózních, prostě tajemných komiksů u nás. Stále čerstvý a stále pokrokový atmosférický příběh, jenž se společnosti do fald zakousne jako hladový pes plný nenávisti. Po téměř třech desítkách roků zůstává stále nepřekonán.

Originální název: Swamp Thing #4: A Murder of Crows
Český název: Swamp Thing-Bažináč #4: Hejno vran
Scénář: Alan Moore