RECENZE: Druhé Stefanovy deníky. Kniha prozkoumává nitro upírovy duše

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

12. 4. 2012

Kalifornská spisovatelka L. J. Smithová se po úspěšném vydání prvního dílu Upířích deníků – Zrození vrací s dalším pokračováním – Chuť krve. Nově nabyté upíří dovednosti zavedly Stefana a jeho naštvaného bratra Damona do nejedné svízelné situace, ze které nebude tak snadné uniknout.

Kniha zavádí čtenáře do poloviny 19. století. Zdroj: distributor seriálu

Léto v roce 1864 nepřineslo rodině Salvatorů nic dobrého. Do jejich rodinného sídla se přistěhuje krásná osiřelá dívka Katherine a od té doby se všechno změní. Damon i jeho bratr Stefan se do ní vášnivě zamilují a snaží se upoutat její přízeň. Nikdo však netuší, že právě ona jim oběma totálně zruinuje normální život a bude příčinou jejich proměny v upíry. Damon je po její smrti zničený a nechce dál žít, jeho bratr ho ale nehodlá nechat jen tak napospas osudu a snaží se nad ním držet ochrannou ruku, kterou on ale není ochoten přijmout.

Oblíbená americká autorka L. J. Smithová má za sebou vydanou už pěknou řádku románů s mystickou tematikou. Sérii Tajný kruh, v čele s hlavní hrdinkou čarodějkou Cassie, bojující za záchranu města New Salem, nebo Upíří deníky, které pokračují v příběhu dvou bratrů, Damona a Stefana, v současné době. A také ostatní romány, jako Night World nebo Temné vize, spadají do nejprodávanějších knih v žebříčku New York Times.

I přes poněkud přehlcený trh s upíří tematikou má kniha Stefanovy deníky Chuť krve stále co nabídnout. Po první knize Zrození, ve které čtenář mohl nahlédnout do normálního života dvou bratrů, v době kdy byli ještě lidmi, se v druhé knize autorka vrací zase do čistě upírské verze. Damon a Stefan řeší své složité sourozenecké vztahy, které byly narušeny po smrti jejich společné lásky Katherine.

Jejich rozpory postupně vyústí do různých životu ohrožujících chvilek, jelikož minulost nebyla k upírům příliš nakloněna a lidé se je snažili co nejvíce eliminovat. Takže spád a napětí nebudou tajemnému dílu chybět. Upíří sourozenci projdou v druhém pokračování Stefanových deníků změnou charakteru, zpočátku slabý a sám sebe se litující Damon se najednou stává zlým, a naopak Stefan projde opačnou očistnou cestou, ve které objeví své lepší .

Chuť krve je vhodná především pro dospívající čtenářky, které se chtějí ponořit do milostných trápení obou hrdinů. V prvním díle se zamiloval Damon, v navazujícím pokračování Stefan, ani jedna láska ale nemá moc velké šance na přežití. Jestli si nakonec dokážou bratři odpustit a navzájem si pomoct z nebezpečných situací, ukáže až čas.

Název originálu: Stefan´s Diaries 2: Bloodlust
Český název: Stefanovy deníky: Chuť krve
Autor: L. J. Smith