RECENZE: Encyklopedie komiksu v Československu podruhé, pionýři pod lupou

27. 3. 2012

V prvním díle Encyklopedie komiksu v Československu v letech 1945-1989 si vzali Josef Ládek a Robert Pavelka na přetřes ABC. Tentokrát přišla na řadu hned tři periodika, která spojuje nejen část „Pionýrská…“ v názvu. Nečekejte pokles (ale ani nárůst) kvality, čeká vás stále stejně dobře odvedená práce. Ovšem téměř o sto stran zajímavých informací delší!

Téměř do roka a do dne (no dobrá, byl to rok a dva měsíce) od první knihy Encyklopedie komiksů v Československu v letech 1945-1948 vychází díl druhý. Zatímco první svazek byl věnován pouze časopisu ABC, jeho pokračování se – pod vedením autorů Josefa Ládka a Roberta Pavelky – zaměřilo hned na tři periodika: Pionýrská stezka, Pionýrské noviny a Sedmička pionýrů (která je ovšem přímým pokračovatelem Pionýrských novin).

Cenzurováno kvůli příliš ruským postavám…

Jinak kniha jede v podstatě v čistě zajetých kolejích. Přináší spoustu informací, nejen ohledně umístění, počtu stran a podobných statistikách, ale i o ději. Co však čtenáře potěší ještě více, to jsou zákulisní informace – jak a proč komiks vznikal, jaké jsou rozdíly oproti originálu, a tak podobně.

Z odhalujících a porovnávacích údajů čtenáře nejspíše zaujmou především právě rozdíly. Krácení, osekávání, změny jmen. A to zvláště kvůli cenzuře. Popisy cenzurních zásahů, které byly občas způsobeny jen hloupou chybičkou české (československé) redakce, patří rozhodně mezi to nejzajímavější. A také nejzábavnější. Občas se člověk upřímně až od srdce zasměje nad zbytečností zásahu, nad důtklivostí a všetečností dozoru, nad skrytými asociacemi, jež snad téměř nikoho – kromě straníků – nemohly ani napadnout.

Gramatyka nuda je

Do druhého dílu přechází i celá stylistika první knihy. To je ovšem pochopitelné, vzhledem k tomu, že autoři jsou stejní. K soupisu autorů přibyla tentokrát však i korektorka, což by měla být dobrá zpráva. Měla. Ve frekvenci pravopisných chyb se ale téměř nic nezměnilo. U beletrie by se dal tento problém zkousnout (i když by to stále nebylo příjemné), encyklopedie by si ale na takové věci měla dávat větší pozor.

Co se stylistiky samotné týče, té se dá vytknout jediný znak – popisky u obrázků. Ty jsou vyvedeny poněkud nepovedeně. Přes to, že většinou zbytečně opakují, co autoři psali již v delším textu, se čtenář přenese, ale ten jazyk! Mluva zní jako vysvětlování osmiletému dítěti (kterého rozhodně publikace tohoto typu bavit nebude), což ještě podtrhává snaha být vtipný za každou cenu. I když je tento vtip spíše ubohý a občas by se mu nezasmálo ani ono zmiňované dítě.

Ačkoli se i na této publikaci najdou nějaké zápory, jedná se o obohacující počin. Rozhodně se hodí každému badateli či fanouškovi komiksu, kterým možná i nějaké komiksy doporučí. Pro starší zase přináší skvělou možnost zavzpomínat si na kreslené seriály, které provázely jejich dětství. Nicméně už nezbývá než se těšit na další díl naučné série (a ze všeho nejvíce se všichni samozřejmě těší, až dojde také na fanzinové, samizdatové a méně provalené kousky, které jsou občas opravdu úžasné).

Název: Encyklopedie komiksu v Československu v letech 1945-1989 #2
Autoři: Robert Pavelka, Josef Ládek
Obálka: Jakub Karma, Art007