Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE: Fotograf představuje trochu jiný fotokomiks než Bravíčko

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

10. 12. 2012

Guibertův Fotograf reprezentuje komiks balancující mezi biografií a cestopisem i mezi klasickým komiksem a fotokomiksem. Nervydrásající a soucit vyvolávající dílo není nic pro slabé povahy, své čtenáře však zaslouženě odmění.

Když Afghánistán válčil s Rusy, roku 1986, vydal se do něho Didier Lefèvre jako fotografický doprovod Lékařů bez hranic. Útrapnou cestu a beznadějné podmínky, mezi nimiž čas od času prosvitne i záblesk radostných chvil, vylíčí českým čtenářům publikace Fotograf.

Emmanuel Guibert
Francouzský komiksový tvůrce, mimo jiné přítel Joanna Sfara a Davida B., není Čechům vůbec vzdálený. Roku 2010 Guibert Prahu navštívil v rámci KomiksFest!u. V češtině mu vyšla třídílná Alanova válka (též se nějaké části odehrávají v Čechách) a souborný obsáhlý Fotograf.

Přijde vám cestování s Lékaři bez hranic do země, v níž není vše tak úplně v pořádku, povědomé? Správně, na podobnou výpravu se vydal už Guy Delisle ve své Barmě. Guibert ale jde na věc jinak, mnohem vážněji a seriózněji. Dovede vystihnou tu pravou atmosféru daného prostředí.

Kniha působí především jako dokument. Obraz zmizelého světa, který však zmizel jen zdánlivě. Lefèvre podává nezaujatě jak pohled na lékařské podmínky a válku, tak také na každodenní afghánský život.

A protože turisticky tato země nepatří mezi nejnavštěvovanější, pro spoustu čtenářů bude mít exotický nádech. Takovéhle čtivo zábavnou formou poučí a zaujme.

Vedle neoddiskutovatelné erudice zachycuje dějová linie celý Lefèvreho pobyt v Afghánistánu od vystoupení z letadla v Pákistánu až po návrat domů.

Tři části, které rozdělují knihu, jako by přitom každá žila vlastním životem. A vše se vystupňuje v části poslední. Ať už byla prvotním impulsem touha po svobodě, osamostatnění, nebo jen chuť co nejrychleji vypadnout, děj zavede hlavního hrdinu do nepěkné situace.

Všudypřítomná beznaděj, mizérie, utrpení ze všech stran přímo sálá. Osud si odplivává na hlavního hrdinu stejně jako on znechucením. Na světlé momenty není čas, postavu souží vše, co jen může, i ona sama. Pravdaže se vše tak nějak uklidní, ovšem až po vyvrcholení tísně a úzkosti, fatalistické nevyhnutelnosti smrti.

Nač jezdit ještě do Afghánistánu, když tu máme tenhle skvělý cestopis

Snad ještě zajímavěji, než objevování ducha Afghánistánu se projevuje výtvarná stránka. Emmanuel Guibert, který Lefèvreho příběh do komiksu zpracoval, totiž svoji kresbu míchá s Lefèvreho originálními fotografiemi.

Ale nečekejte fotokomiks z Bravíčka. Epopejní a překrásné výjevy střídají opravdu explicitní a otevřené záběry z operací (nic pro děti, to rozhodně ne) a depresivně pochmurné šoty. Kupodivu ale tenhle mix náladotvorných fotografií a neohromující strohé kresby funguje a čtenář na symbiotické střídání najede ihned po první stránce, bez nejmenších potíží.

Fotograf si zaslouží pozornost všech. Nejen komiksových čtenářů, ale pro svůj obsah zajisté zaujme i mnohem širší publikum. Navíc se dočkal skvělého zpracování ve formě důstojného formátu (jen kdyby se osoba obstarávající lettering naučila pořádně háček u písmena ď).

Originální název: Le Photographe
Český název:
Fotograf
Scénář a kresba: Emmanuel Guibert, Didier Lefèvre, Lemercier
Překlad: Alena Jurion
Obálka: Emmanuel Guibert
Počet stran: 272
Vazba: Vázaná
Rozměry: 230 x 300 mm
Vydal: Meander, Praha 2012
Doporučená cena: 599 Kč

Hodnocení: **** (80 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Fotograf představuje trochu jiný fotokomiks než Bravíčko

Hide picture