RECENZE: Magie spaluje víc než horké léto. Tvrdí kniha Ilony Andrews

10. 11. 2012

Kate Danielsová se snaží uživit ve světě válcovaném magickými vlnami, které staví na hlavu vše včetně reality. Pomáhají jí při tom magické schopnosti i skvělá kondice podpořená ostrou čepelí. A samozřejmě také přátelé, kteří jsou čímkoli jiným než lidmi. Tentokrát však potřebují pomoc oni.

Svět Kate Danielsové se potácí mezi technikou a magií. Zdroj: ilona-andrews.com

Také druhý díl knižní série Ilony Andrews nepostrádá nic z dokonalé vyváženosti svého předchůdce. Opět si fanoušci břitké, pohledné a všeho schopné drsňačky s dokonalými křivkami a dlouhým copem přijdou na své. Kate Danielsová, členka Řádu a Cechu žoldáků, se perfektně trefila do vkusu a nálady fanoušků fantastických knih.

Ilona Andrews

Spisovatelka Ilona Andrews, ve skutečnosti manželská dvojice Ilony a Andrewa Gordonových, sklidila se sérií o Kate Danielsové v zámoří ohromný úspěch. První díl Magic Bites vyšel v roce 2007 (Magie mrtvých, Fantom Print 2011) a doposud ho následovalo už pět samostatných románů zatím z deseti (v tuzemsku čtenáře potěšili dva další – Magie spaluje, Magie útočí) a dvě povídky v antologiích. Kromě série o Kate Danielsové se dvojice pustila i do psaní romantické fantasy série The Edge, která čítá již dva svazky.

Ilona pochází z bývalého Sovětského svazu a Andrew je rodilý Američan, který sloužil u námořnictva a následně i v americké armádě. V souvislosti s tím se rozšířily fámy, že Andrew je tajný agent s povolením zabíjet a Ilona byla ruská špionka, která ho svedla. Dvojice však tyto fámy zásadně popírá a zarytě tvrdí, že se potkali na vysoké škole, kde Ilona z předmětu tvůrčího psaní získala lepší známku než Andrew (což jí podle oficiálních informací Andrew stále ještě neodpustil). V současnosti bydlí v Oregonu se dvěma dětmi, třemi psy a kočkou.

Literární žánr městské fantasy slaví svou vítěznou cestu skrze stránky stále většího počtu literárních děl a nezdá se, že by mu docházel dech. V případě knihy Magie spaluje se jedná o neodolatelný koktejl zasazený do obdoby naší současnosti. Přesto přetéká magií i akcí, je prošpikovaný hláškami černějšími než dehet a podmaní si úplně každého.

Keltské božstvo v Central Parku znamená průšvih

Kate Danielsovou požádal o pomoc vůdce Smečky, lví dlak Curran. Sexy zloděj Bren s přesnou muškou a schopností teleportace totiž kožoměncům pod nosem krade důležité mapy. Při jejich hledání se žoldačka musí ujmout malé Julie, jejíž matka a zbytek čarodějného kultu zmizeli. Dívenku sleduje lstivý přítel z ulice i strašlivé nemrtvé a jejich mořský Pastýř. Kate opět téměř přijde o život. Skončí v bezvědomí a v náruči nesnesitelného Currana.

Členka Řádu pátrá po čarodějkách i znovu ztracené Julii, ukrývá kamarádku Andreu proměňující se v hyenu, od neodbytného Brena potřebuje krev k záchraně umírající čarodějné Věštkyně a musí zabránit příchodu boha toužícího vyhladit lidstvo. I když si s Curranem leze na nervy víc než manželé v rozvodovém řízení, musí spolupracovat. Nebo zemřít se všemi ostatními.

Městská fantasy je prostě IN

Knihkupectví jsou zaplavována stále větším množstvím knih žánru urban fantasy. Jejich kvalita je velmi různorodá, stejně jako ve všech ostatních. Série o Kate Danielsové však rozhodně patří k těm nejlepším. Možná někoho překvapí, že mezi autory zmiňovaného literárního směru vede dámská část zejména počtem svých zástupkyň. V těchto případech bývají spíše označovány jako paranormální romance. Přesto se však nejedná o fádní růžovou knihovnu nebo čtivo pro náctileté. Naopak!

Dalšími autorkami těchto městských fantasy romancí jsou například Laurel K. Hamiltonová, Patricie Briggsová, Rob Thurmanová, Kim Richardsonová a další, které jasně ukazují, že i dámy dokáží psát o proudech krve, vyvržených vnitřnostech i všemožných zbraních. Avšak ani autoři klasických městských fantasy jako třeba Simon R. Green, Sergej Lukjaněnko či Jim Butcher se nevyhýbají inspiraci klasikou tohoto žánru, z níž přenášejí magické bytosti a ostatní prvky do ulic a podzemek více či méně současných měst.

V jejich světech se hrdinky a hrdinové většinou neprohánějí na koních, ale v motorizovaných strojích. Jejich výzbroj se neomezuje na středověké zbraně bez špetky automatiky či střelného prachu. V některých jsou uzákoněna práva upírů či kožoměnců, v dalších se ulicemi prohání chiméry a démoni, v jiných se elfové paktují s prokletými božstvy. Obvykle mají kromě zbraní a výcviku i nějaké magické schopnosti buď od narození, nebo je získají během vyprávění.

Magické pokračování nabírá rychlost

Sama Kate ovládá díky svému původu magickou moc a mnohá kouzla, k nimž přibývají stále další. Ohání se mečem jménem Zabíječ a jezdí na koňském hřbetě stejně snadno jako v autě či na magické siločáře. V pokračování skvělého prvního dílu autoři odhalují mnohem více o jejím původu i pohnutkách k nevyhnutelnému boji s tajemným nepřítelem.

Útržky informací, které zazněly v Magii mrtvých o světě i situaci, v nichž hrdinka žije, se opakují a přidávají se k nim mnohé další. Proto se lze do četby pustit až v tomto díle. Je možné jej bez problému číst i zcela samostatně. Ale ruku na srdce, začít je přece nejlepší od začátku. Kromě toho po přečtení jednoho dílu je nepravděpodobné, že by ostatní ležely ladem. Děj je snad ještě více strhující a dynamičtější než v přechozí knize. Z původně menšího problému hlavní hrdinky se jako obvykle polehoučku stal malér celého lidského rodu.

Charaktery postav jsou skvěle vykreslené, při šťavnatých rozhovorech se čtenáři, zejména čtenářky, pobaví dokonale. Nejvíce asi při replikách, jež si vyměňuje ústřední dvojice. Ke starým známým postavám přibyly další, jež namnoze komplikují život těm původním. Vztahy mezi nimi se utěšeně zamotávají, jiskření mezi Kate a Curranem se zvyšuje na stále méně únosnou míru. Zatím má hlavní hrdinka pro lvího dlaka jen slova kritiky a nesnášenlivosti. Občas si postěžuje na vzájemnou přitažlivost přisuzovanou dlouhému sexuálnímu půstu. Dá se však očekávat, že je milostné vzplanutí nemine.

Magie nebo technika, nebezpečí hrozí neustále

Katin svět blízké budoucnosti se potácí mezi technikou a magií, jejichž působení na realitu se pravidelně střídá a dává jí pořádně zabrat. Protože bez ohledu na jejich pravidelné výměny, magie pozvolna přebírá vládu, do hry vstupují další a další magické bytosti. Nikoho proto nepřekvapí dlačí Smečka, Klub upírů naproti ní ani Věštkyně čarodějnických kultů v Central Parku mezi těmito konkurenty.

Nikoho z tamních obyvatel nezaskočí ani kouzelná havěť, jež se v našem světě dá najít tak možná v přehledech světových mytologií. Potud je tedy tato série stejná jako všechny ostatní. V knihách o Kate Danielsové je však mnohem více odkazů a faktických mytických i mytologických postav než v jiných. To otvírá nespočet možností v budování zápletek, nových postav a nových charakterů.

Soudit knihu nejen podle obalu

Pokud bude populární série pokračovat ve vytyčeném směru, čeká její příznivce vše, co si zamilovali v prvních dvou dílech. Plno akce, v níž mohou počítat se záplavou uťatých končetin a hlav, vyhřezlými kličkami střev i podlahami kluzkými krví. Nevyhnou se ani dramatickým zvratům a překvapením. Zároveň je ve chvilkách klidu čeká nejeden romantický okamžik nebo vtipná či drsná hláška.

Fanoušci břitké členky Řádu se do vydání dalšího dílu mohou dohadovat nejen o tom, jestli to ústřední dvojice konečně dá dohromady a který z jejich přátel se ocitne ve smrtící šlamastyce. Mohou též přemýšlet, jaká z dalších naivních kouzelných bytostí či božstev zkříží Kate cestu jistá si svým vítězstvím.

Suma sumárum, opět si přijdou na své úplně všichni. Možná jen někdo s odporem k násilí, magickým proměnám, chladné oceli nebo krvavým detailům by mohl mít výhrady. Ale toho by snad od koupě odvrátila krásná, dokonale ilustrativní obálka.

Název originálu: Magic Burns
Český název: Magie spaluje
Autor: Ilona Andrews