RECENZE: S knihou Paranormálové prožijete první lásku, utrpení i smrt

1. 11. 2012

Evelyn je sladkých šestnáct. Osm let žije ve Středisku organizace chytající paranormální bytosti a pomáhá jí. Myslí si, že jinak je úplně obyčejná. Jen prohlédne maskování kteréhokoli paranormála. Do života jí vtrhne Lease. Přitažlivý mladík měnící podobu. Jeho, i jemu podobné, ohrožuje zářící vražedkyně. Buď ji Evie zastaví, nebo také zahyne. Snadné.

Evelyn je šestnáct a žije ve Středisku organizace chytající paranormální bytosti. Zdroj: výřez ze zahraniční obálky

Do rodiny sérií městských fantasy přispěla také americká autorka Kiersten Whiteová. První díl její knižní trilogie o paranormálních bytostech vyšel pod názvem Paranormálové – Zlodějka duší, další s podtitulem Nikdo není bez viny, třetí zní Jednou provždy.

Kirsten Whiteová

Kirsten Whiteová se narodila i vyrůstala v Utahu. Studovala zde angličtinu, nyní žije v San Diegu s manželem a dětmi. Kromě uvedených Paranormálů pro dospívající píše také povídky ze steampunkového žánru. Chystá novou thrillerovou sérii a román Isadora (o dnešní teenagerce pocházející z rodiny egyptských bohů).

Evelyn dospívá ve Středisku Mezinárodní agentury pro zadržování paranormálů. Pracuje pro ni již osm let. Pro rodinu, jíž nikdy neměla. Jako jediná prohlédne krycí kouzla všech nelidských stvoření (upírů, dlaků, čarodějnic nebo víl). Evie si myslí, že koná dobro. Do chvíle, kdy se setká s přitažlivým Leasem, měnícím dle libosti vzhled. Kromě jeho přitažlivosti jí život komplikuje nebezpečná pozornost krásného víly. K obvyklým dívčiným problémům se přidávají i záhadná úmrtí paranormálů, otázka její lidskosti a budoucnosti.

Kdo není člověk, nemusí být nutně zlý

Evelyn by za obvyklých okolností navštěvovala střední školu. Chodila by s kamarádkami do pizzerie, se svým klukem do kina. Prožívala by první lásku i první zklamání. Dělala by si starosti s domácími úkoly, poslední módou a aktuálními hádkami s nemožnými rodiči. Pro všechny teenagery opravdovej vopruz. Pro Evie nesplněný sen.

Bohužel kvůli své jedinečné schopnosti musí pracovat v MAPZ. Nepoznala rodiče ani jiné příbuzné. Od malička se stýká s paranormály spíše než s normálními lidmi. O jejích lidských vrstevnících nemluvě. Chtěla by obyčejný život s růžovým mobilem a školní skříňkou. Život z populárního seriálu o středoškolácích.

Urban fantasy pro mládež

Trilogie městské fantasy Paranormálové ukazuje alternativní svět současnosti. Ve skrytu se zde někteří lidé potýkají s nejrůznějšími nadpřirozenými bytostmi. Svým utajeným světem kouzel se velmi podobá literárnímu počinu Lucy Adams, jejím Odstínům života. Cílovou skupinou čtenářů i zpracováním se dá přirovnat i k trilogii Andrey Cremerové (Smečka, Vzpoura a Oběť), v níž do existence lidstva zasahují jeho zvířecí ochránci.

V sérii se objevují i dosud spíše opomíjené druhy magických bytostí. Originální způsob přepravy agentů za pomoci vílích stezek, zajímavé vodní či lesní bytosti. Je příjemné číst další originální přístup k městské fantasy a jejím hrdinům. Samozřejmě čtenáře neminou zlí i hodní vlkodlaci či upíři. Jinak je ale zápletka zajímavě rozpracovaná a skýtá mnoho nadějí ohledně jejích dalších peripetií.

Teenagerská fantasy nemusí být špatná

Poťouchlé víly bez morálky a špetky lidskosti evokují elfy Simona R. Greena nebo Jima Butchera, ale to je jen drobná vada na kráse. Jinak příběh líčí každodenní boj o život ve fantasy prostředí s jejími obligátními bytostmi. Stejně tak přináší dva nápadníky hlavní hrdinky – toužebně očekávaného i nesnášeného. Tak typické detaily i z paranormálních romancí pro dospělé například od Laurell K. Hamiltonové, Kim Harrisonové nebo Patricie Briggsové.

Čtenáři, možná spíše čtenářky, budou jistě spokojení s tímto zajímavým příběhem. Stejně tak jim jistě budou sympatické jako povědomé výrazové prostředky i problémy hlavních postav. Jako by je diktovala teenagerka. Její občasné ironické poznámky, tajnosti a myšlenky, jež sdílí s paranormální přítelkyní – vodní vílou Alishou. Revolty, které projevuje vůči téměř náhradní matce Raquel, obdiv i strach, jež cítí k vílímu krasavci Rethovi.

Přestože v knize, kromě hlavního přepadení, není příliš akce nebo krve, není to vlastně na škodu. Akční střílečky a boje na meče by nejspíš nebyly nic pro hlavní část čtenářů této série. Tedy pro dívky ve věku přibližně od dvanácti do sedmnácti let. Opravdu by se dalo říci, že příliš mnoho zvratů v příběhu nečeká. Někdy je pocitů, postojů a duševních pochodů Evie trochu moc.

Přestože by jejich vrstevníky i fanoušky a fanynky fantastiky v jiném věkovém rozmezí patrně neurazila, je na každé stránce patrná adresa, kam ji autorka směřovala. Je to prostě čtení pro puberťáky v pozitivním slova smyslu. Pro náctileté, kteří si chtějí užít pěkně napsaný a poměrně svižný, stejně jako napínavý příběh. Od titulní obálky až do poslední stránky. Nebudou zklamaní.

Název originálu: Pranormalcy
Český název: Paranormálové – Zlodějka duší
Autorka: Kiersten Whiteová