RECENZE: JFK 29 – V prachu a krvi nekonečné války hledá Kovář cestu domů

19. 10. 2013

Mila Linc: JFK 29 - V prachu a krviNadnárodní agentura, chránící naši i všechny ostatní paralelní dimenze, je zdecimovaná. Její agent František Kovář se přes mučivou bolest ze ztráty blízkých nevzdává. Z reality příbuzné té naší v Čechách 17. století hledá cestu domů. Čelí několik desetiletí trvající válce, trýznivému hladu, morové nákaze a intrikám mocných. Těžko si může zachovat zdravý rozum nebo morálku, když mu jde v patách jen utrpení a smrt.

Ilustrační foto. Zdroj: sxc.hu

Populární česká sci-fi a fantasy série JFK od ještě populárnější autorské dvojice Miroslava Žambocha a Jiřího W. Procházky se dočkala dalšího dílu.  Jeho autor Míla Linc v české fantastice není nováčkem. Do knižního cyklu s charizmatickým agentem Františkem Kovářem a jeho přáteli i protivníky se však zapojil poprvé. Příběh, který rozvíjí v barvitých kulisách třicetileté války není jako většina jeho předchůdců procházkou růžovým sadem. Přesto v porovnání s nimi je jedním z těch temnějších a brutálnějších.

Míla Linc

Narodil se v roce 1982 v Praze, vystudoval zde pedagogiku a historii. V současnosti pracuje jako knihovník v Městské knihovně, kde pořádá žánrové cony. První fantastickou povídku vydal rocku 1997 v Drakobijcích a následovalo mnoho dalších v Pevnosti i antologiích. Napsal též dvoudílnou příručku nazvanou Středověký svět. Je také autorem některých příběhů románových sérií Mark Stone (Absolutní spravedlnost) nebo JFK či jeho vlastních světů – Stín Černého hvozdu a Mrtví muži netančí. Kromě fantastiky má rád historii a dobré pivo.

Drsný svět plný bolesti a špíny vítá novou oběť

Agent Kovář se snaží držet mizivé šance, že se mu podaří vrátit domů. Vždyť i sem přišel z jiné reality. Ale bude mít tolik štěstí? Vlastně to nakonec může být úplně fuk. Stopa techniky a léků odjinud zatím vede do obležené Prahy. Možná i dál. Inkvizice katolické Plzně nebo lůza českobudějovické republiky agentovy z budoucnosti mohou také pěkně zatopit. Ale aby se dostal k cíli, musel by se probít zemí zbídačenou půl století trvajícím válečným peklem 17. století. Musel by přežít útoky vyzáblých lidských trosek, které hladomor nutí ke kanibalismu. Musel by spolu s nimi prchat před strašlivou nákazou. Má jen mizivou šanci. Ale dokud dýchá, může doufat.

Bahno, krev a střeva se mísí se střelným prachem

Míla Linc nastoupil do rozjeté série JFK těsně po příšerné dopravní nehodě. Čtenáři toho prožili s oblíbenými postavami hodně a nečekali, že se se všemi budou muset tak radikálně a náhle rozloučit. Zatímco oni mají za úkol pouze pročíst se do případné méně temné budoucnosti, Kovář si vytáhl Černého Petra. Je ten, kdo se musí brodit žumpou, kterou pro pobavení čtenářů autor románu V prachu a krvi vytvořil. Žumpou hlubokou a plnou…všeho, co by se v ní dalo očekávat.

Třicetiletá válka nebyla ani v naší historii nic moc. Obyvatelstvo postiženého území, stejně jako v sérii JFK, trýznila válečná mašinerie zdánlivě bez konce. Lidé neznali nic, než bídu, hlad, nemoci a násilí. Do podobné (snad ještě horší) reality uvrhl Míla Linc chudáka Kováře a nedal mu k dispozici téměř žádnou nápovědu či pomoc. Má pouze jediné vodítko. Může sledovat vpravdě kouzelné léky, se kterými měl tu čest již v knize Na vlastní pěst. Snad mu nabídne pomocnou ruku i pár nových vedlejších postav, z nichž některé mají předobraz v osobnostech našich dějin, jiné jsou zcela originální.

obálka Jan Doležálek: JFK 29 - V prachu a krvi

Temné a ještě temnější bude tohle dobrodružství

Autor dokáže velmi dobře využít znalosti historických událostí i  jejich souvislostí. Díky lásce k dějinám, konkrétně právě k období třicetileté války, umí působivě a do nejmenších detailů popsat atmosféru i kulisy, jež odtud přebírá. Před čtenáři odhaluje neradostný pohled na veškerou bídu a špínu skutečné války i utrpení, jež zejména civilistům takový konflikt přináší.

Občasný trochu přehnaný výraz (pěší červy) nebo opakování podobného slova příliš záhy (v jedné chvíli seděl v kánoi ve stojatých vodách v blízkosti mokřin; rozpůlil – půlka) jistě vyváží perfektně zvládnuté dobové názvy (pikenýři, kyrysníci) i mnohé téměř knižní termíny (záludný vír, hlubiny, vymanil se) .

James Bond počesku se utká s inkvizicí a s Turky

Fanoušky cyklu JFK jistě potěší, že se kromě skvěle podaného prostředí mohou těšit i na svižnou akci a velkou porci napětí. František Kovář má před sebou nejen dlouhou cestu, ale i velký problém s nedůvěřivými souputníky zocelenými bojem. Možná i kvůli hrůznému prostředí tohoto světa se hlavní hrdina od prvních stránek stále více potýká se ztrátou vnitřních hodnot. Ani v předchozích dílech série nebyl tenhle horkokrevný agent vždycky rytířem v zářivé zbroji.

Po událostech poslední doby však k podobnému ideálu ani nedohlédne. Sám se začíná obávat, kam by byl ochotný a kam už zašel při hledání způsobu jak obnovit agenturu, pomstít se a vše ve zdraví přežít. Samozřejmě ne nutně v tomhle pořadí. Možná příliš dlouho hleděl Kovář do tváře zla. Stejně jako v některých dalších vyprávěních i tentokrát je agent Kovář silný, ale nepříliš dobrotivý hrdina.

Zdá se, že série vůbec začíná nabírat poněkud pesimistický náboj. Jakoby s oblíbenými postavami zmizel i humor a pozitivní náboj, jež vyprávění o vesmírné policii Kovářů rovnováhy vyzařovalo. Hlavní hrdina se ocitl na začátku a musí si poradit úplně sám. Agenta i čtenáře na daleké cestě čekají šarvátky i velkolepé středověké bitvy. Jejich výsledek je nejistý. Stejně i Kovářovo hledání. Příběh je plný zajímavých zvratů a překvapení!

Český název: JFK – V prachu a krvi. Autor: Míla Linc. Nakladatel: Triton, 2012. Počet stran: 224. Doporučená cena: 209, zlevněno – od 146 korun.

0