RECENZE: JFK 31 – Invaze ve Francii se účastní dobrodruzi Kovář a Vega

19. 5. 2014

František a Vincent by si rádi užili šťastné shledání. Není jim přáno. Musejí zasáhnout do spojenecké invaze v jednom z paralelních světů. Hitler má sice na kahánku, ale také X-Hawkovu podporu. Bývalí agenti jsou nuceni zabojovat o další svět.

Kovář a Vega si užili invazi v Normandii plnými doušky. Zdroj: www.cs.wikipedia.org.

Oblíbená česká fantastická série JFK načala již třetí desítku svých zástupců. Ve třicátém prvním románu nazvaném Invaze se do světa Miroslava Žambocha a Jiřího W. Procházky zapojil další nováček – Jan Kotouč.

Z magicky štědře obdařené reality současných šumavských hvozdů, jež František Kovář navštívil v minulém svazku s názvem Přežít!, byl spolu s Vincentem Vegou vržen přímo do technického pekla druhé světové války. Spojenci plánují vylodění v Normandii, ale kromě konvenčních zbraní je zde čeká také nebezpečná věda budoucnosti i magie.

Jan Kotouč

Píše military science-fiction a space opery. Většina jeho tvorby se točí kolem konfliktů ve vzdálené budoucnosti v sektoru Hirano. Debutem se stala novela Příliš blízké setkání (2008 CKČ), jež má i další románové díly – Pokračování diplomacie (2009), Tristanská občanská válka (2011, CKČ) a Volání do zbraně (2012) nebo povídka (Velitelské rozhodnutí). Evropská společnost sci-fi a fantasy mu udělila cenu Encouragement Award (2012) pro nadějné nováčky. Pyšní se i magisterským titulem v oboru komunikace a masmédia, je pravidelným návštěvníkem conů, kde také přednáší.

Válečné dobrodružství během záchrany dalšího světa

JFK 31- Invaze. Zdroj: obálka knihy.

JFK 31- Invaze. Zdroj: obálka knihy.

Tentokrát si bývalí agenti Vincent Vega a František Kovář užijí poklidný výsadek na francouzském venkově. V rámci prošetření tragické smrti jejich přátel zamíří do Chateau Molineraux, přímo během spojenecké invaze v Normandii. Jediným světlým bodem nebezpečné akce je fakt, že František konečně není sám. Výsadek se však komplikuje a oddíly spolubojovníků se rozdělují, ale vzdát se je ani nenapadne. Německá základna v epesním zámečku, kam oba přátelé míří, má totiž ukrývat nejedno překvapení. Kromě portálu interdimenzionálního cestování a nukleárních hlavic určených ke změně historie zde X-Hawkovo komando hlídá i šíleného vědce. Navíc Kovářovi připadá, že jej chrání dávno mrtvý přítel s výrazným parfémem.

Svazek pro milovníky druhé světové

Po likvidaci nadnárodní pozemské agentury Kovářů rovnováhy, která se snažila dohlížet na klid v našem i všech dostupných paralelních vesmírech, se František Kovář potácel z jednoho světa do druhého. V každém z nich se snažil nalézt cestu domů, do bazální – prapůvodní reality. Do světa, v němž ztratil všechno a všechny, jež měl rád či miloval. Nebo se alespoň domníval, že se to stalo.

V předchozím románu Přežít! však zjisti, že nic se nemá jíst tak horké, jak se uvaří. Tím méně, pokud k varu dojde v rámci kataklyzmatu, jenž vymazal ze světa agenturu zvíci několika kilometrů čtverečních. Setkání s Vincentem Vegou vlilo Františkovi do žil velkou porci energie i naděje. Neúnavného bojovníka pohání dál nejen přítomnost již oplakaného přítele, ale zejména minimální šance, že masakr v knize Dlouhý černý úsvit mohl přežít snad i někdo další.

Pohodička na francouzském venkově zabíjí

Na rozdíl od posledních dílů série JFK se ve svazku Invaze hlavní hrdinové Kovář a Vega dostávají do velmi realistického světa z naší nepříliš vzdálené minulosti. Konkrétně o několik desítek let zpět – přímo v závěrečné fázi druhé světové války. Fanoušky série čeká Den D jako vyšitý a Kovář i Vega se na chvíli stávají součástí amerických speciálních jednotek.

Na své si tak přijdou zejména milovníci příběhů ze světových válek nebo jakýchkoli jiných vojenských dobrodružství. Výsadek na nepřátelském území, souboje muže proti muži, souboje muže proti celé armádě, útoky na zákopy či opevnění protivníka – všechny podobné radosti na hlavní hrdiny si užijí měrou vrchovatou. Naproti tomu v tomto díle přijdou poněkud zkrátka fanoušci magických artefaktů nebo magie jako takové.

I přesto je však Invaze plná situací, při nichž jde o život či alespoň o zdraví, v nichž nezbývá hlavním i vedlejším postavám nic jiného, než prokázat pevné nervy, dobrou mušku a k tomu musejí mít i výrazně nadprůměrné štěstí. Stojí totiž nejen proti německým jednotkám, ale dokonce proti zkušenostem a vědomostem ze vzdálené budoucnosti ve spojení s temnou magií. Sice jen okrajově, přesto není možné na toto nebezpečí zapomínat.

I v posledním románu cyklu JFK si čtenáři budou moci vychutnat skvělé propojení science-fiction a fantasy. I zde se hrdinové snaží vypátrat přechody mezi světy, magie se prolíná s jaderným zářením a na horizontu mává nezřetelná naděje, že by zde nespokojení fanoušci mohli potkat také některou další ztracenou postavu.

Jisté je, že i tentokrát si čtenáři vychutnají nejedno překvapení i dějový zvrat a po závěrečných titulcích je čeká také krátká povídka od Jaromíra Vykoukala s názvem Kaťuša. Pokud však někomu scházel příběh z míst vzdálenějších geograficky i časově, jistě si užije román JFK 32 – Zlaté město od Petra Toteka. Nejnovější díl série se odehrává v říši Inků za časů Francisca Pizarra.

Český název: JFK 31 – Invaze. Autor: Jan Kotouč.  Nakladatel: Triton, 2013. Počet stran: 200. Doporučená cena: 199, zlevněno – od 139 korun.

Hodnocení: 70 %

0