RECENZE: JFK 30 – Přežít se Kovář snaží v radioaktivních lesích Šumavy

15. 12. 2013

FOTO: Obálka knihy od Zbynka Kucery Holuba: JFK 30 - Prezit.Bývalý agent Fantišek překlopýtal z jednoho světa do druhého. Nakažený a opět sám. V Čechách vládne císař František Josef, země závisí na dřevě a jaderné energii. Těžařské koncerny bojují s Ochranáři, zmutovaným kůrovcem i mezi sebou. Čas se krátí.

Ilustrační fotografie. Obálka románu Zpěv Lamie, jednoho z dílů sesterské série populárního cyklu JFK.

Další román z oblíbené české literární série JFK, potěšil všechny milovníky fantastiky, akčního vyprávění a charizmatického hlavního hrdiny. Vytvořil jej Zbyněk Kučera Holub, který zatím do cyklu Miroslava Žambocha a Jiřího W. Procházky, nezasáhl.

Jeho svět by měl ukrývat lék na smrtící nákazu, kterou mu v předchozím dílu JFK 29 – V prachu a krvi nadělil Míla Linc. Na první pohled se zdá být obdobou naší reality 21. století, ovšem s drobnými úpravami. Na ten druhý však odkrývá tajemství strašlivých mutací i záření, jež mění lidi a celou okolní přírodu. Není jak se bránit a utéct není kam.

Zbyněk Kučera Holub

Zbyněk Holub (nebo Gilagalad) se narodil v roce 1980 v Českých Budějovicích. Jeho první časopisecky zveřejněnou prací bylo Deset pečetí Giriad (2001), v témže roce se stal členem týmu tvořícího RPG svět Asterion. V roce 2007 mu vyšla první sbírka povídek Kaat a editorsky i autorsky se podílel na povídkové antologii Zrození Modrého měsíce. Dále je autorem knihy Krumpáč a motyky: Smrťáček, Hry s příběhem: Ocel a krev, JFK 30 – Přežít, Zpívající meč: Čajový drak a kočičí démon, Xibalba, Dračí zub či Město přízraků.

Chudák Kovář spadl z bláta do louže

František Kovář sice v drsném světě třicetileté války zjistil, že nezůstal úplně sám, ale není mu to moc platné. Nakazil se v něm obdobou černého moru. Jeho jedinou šancí je, že lék najde dost rychle. V realitě podobné našim Čechám současnosti vládne císař František, ekonomie je synonymem pro černou magii, v Německu vládne komunizmus, v Rusku anarchie a Arabové uvalili na Evropu embargo. Vinou jaderného záření mutuje vše živé. Hladový kůrovec má vzlétnout a jeho dřevozpracující konkurence se brání Ochráncům přírody, policii, masožravým monstrům i sobě navzájem. Mezi tím vším se Kovář snaží přežít a vrátit se domů.

Trampování není vždycky jenom zábava

František Kovář je zkušený agent již neexistující nadnárodní agentury, jež pečovala o klid a bezpečí v našem i všech ostatních vesmírech. Téměř každý z jejích zaměstnanců položil život při obraně prvotní reality. Externí agenti byli zanecháni napospas světům, v nichž plnili misi. Hrabě X-Hawk si konečně může otevřít šampaňské, protože jeho největší nepřítel je na kolenou.

Minulý díl původní české fantastické série JFK nechal svou hlavní postavu pěkně vymáchat ve špíně a hrůzách třicetileté války i hrdinova sebezpytování. Dvacátý devátý svazek tak zapůsobil opravdu děsivě a depresivně. Naštěstí to vypadá, že v jubilejní třicáté knize chtěl Zbyněk Kučera Holub směr rozjeté literární série do stanice Antidepresiva, co nejvíce vychýlit.

Četbu pro milovníky napětí, akční fantastiky i lehké ironie se pokusil odlehčit. Evidentně se mu to podařilo. Až tak, že občas působí román Přežít jako skutečná žánrová parodie. Jistě se v knize objevují temné linie i atmosféra. Možná je tento svět téměř stejně děsivý jako předchozí, ale hrůzy v něm mají svou protiváhu a domorodci naději.

Od lehkého sarkazmu až po těžkou srandu

V příběhu nepůsobí lehce absurdně a leckdy vtipně jen některé postavy, ale i jejich svérázné vyjadřování. Nelze zapomenout na tajemného asijského bojovníka, z něhož v každé větě padají nějaké „literární skvosty“ – („Já sorry,“ sykl černý ninja. „Ty, láska vole, jak možný, že tobě vidět a já hovno?“). Ale i obecná místní mluva je specifická – jen se hemží germanismy, jak se na R-U sluší. („V Baforsku.. Tam hlad, šádné suroviny, bída, šádná Arbeit – práce, no fuj ekel.“)

Při výčtu detailů, které pomáhají jednak navození dané atmosféry a situace, druhak i vtipnému vyznění nejedné konverzace, není možné vynechat ani ostatní knižní postavy. Občasnému glosování děje se nevyhne nikdo. („Slyšels někdy o bytosti zvané Gaia?“ vytrhla ho ze zamyšlení Bára. „Hm, Gaia Mesiah?“ přišlo Johnovi jako první na mysl dívčí metalové uskupení.“)

Zbyněk Holub si se známým prostředím, které by asi nikdo ze současníků nepoznal, i s jazykem příběhu opravdu vyhrál. Vedle vulgarismů či hovorových hlášek se v textu nacházejí překvapivé obraty i knižní sousloví (bujné strniště). Nemluvě o trefných charakterech některých postav. Vojáci různých hodností zelenější než jarní trávník v čele se startky milujícím plukovníkem, snědí mafiánští pohlaváři, odhodlaní ochranáři, vědkyně jako ze žurnálu nebo zemití starousedlíci.

Čtenáři si opět mohou užít bezvadné spojení science-fiction a fantasy, tedy toho nejlepšího, čím se cyklus již v dřívějších dílech proslavil. Hrdinové hledají portály mezi realitami, magie se mísí s počítačovými programy, jaderné záření bojuje s pradávnými kouzly. A za tím vším prosvítá mlhavá naděje, že by klaďasové mohli získat nějaké body k dobru. Čtenáři se musejí nechat překvapit, jaké štěstí Kovář a Vega dokážou udělat během druhé světové války v románu nazvaném Invaze.

Český název: JFK 30 – Přežít. Autor: Zbyněk Kučera Holub.  Nakladatel: Triton, 2013. Počet stran: 208. Doporučená cena: 199, zlevněno – od 139 korun.

0