RECENZE: Kladivo na čaroděje 10 – Kladivo na démony Jiřího Pavlovského

29. 6. 2016

Čtyřka paranormálních detektivů s podivnou morálkou i vyšetřovacími metodami musí zvládnout hodně velký průšvih. Někdo jde speciálně po Felixovi a Klaudie s Vincentem i Walterem jsou jeho poslední nadějí. Nebo ho třeba zachrání červená krabice.

Nejnovější vyprávění náležející k tuzemskému cyklu městské fantasy, který se odehrává zejména v ulicích a na periferii hlavního města Prahy, Kladivo na čaroděje, již podesáté přivádí oblíbené antihrdiny. Ctitelé zřídka odvážných a spravedlivých, ale často dost ujetých postav – čtenářky myšlenek Klaudie, nekrofilního nekromanta Waltera, měňavecké mlátičky Vincence a jejich pochybného šéfíka Felixe i s pekelným e/imigrantem v útrobách.

Jubilejního svazku se nemohl ujmout nikdo jiný, než fanouškům dobře známý otec zakladatel tohoto zábavného a zhusta sarkastického cyklu, Jiří Pavlovský. Po delším čase se ujal kormidla v nejnovějším příběhu utěšeně se rozrůstající série. Kniha s podtitulem Kladivo na čaroděje 10 – Kladivo na démony opět zatahuje hlavní postavy do víru smrtících dobrodružství, které mohou mít dalekosáhlé následky pro ně, pro lidstvo i všechny ostatní.

Jiří Pavlovský

Narodil se v roce 1968 v Praze. Je spisovatelem, komiksovým a filmovým publicistou, překladatelem a vydavatelem. Se členy skupiny Rigor Mortis patří k autorské generaci (mj. Štěpán Kopřiva a Jiří Kulhánek), která v polovině 90. let vnesla do naší fantastiky svěží vítr nekorektních, cynických a akčních příběhů. Publikoval řadu povídek (Noční návštěva a Dobro vítězí  – CKČ, Eskorta – cena Akademie SFFH aj.) a v rámci série Mark Stone román Zatykač na Stonea. Kladivo na čaroděje vymyslel, zatím napsal čtaři díly (Magie pro každého, Město mrtvých, Výtah do pekla a Kladivo na démony), dohlíží na jeho podobu a hodlá do něj přispívat i v budoucnu.

Nezvaní hosté jsou často horší než samo peklo

V hotelu, kde se Felix Jonáš inkognito ubytoval, se zčistajasna objeví nadupané komando. Velmi nesmlouvavě se po něm shání a vzápětí se jej pokouší zabít. Neúspěšně ho pronásleduje hotelovými chodbami i při skocích z balkonu na balkon. Bývalý vatikánský agent Felix však ani během úprku do Klaudiina bytu nevymyslí, proč mu pronásledovatelé usilují o život a kvůli čemu s sebou tahají červenou krabici. Vyšetřovatelé ji po děsivé honičce pražskými ulicemi a za cenu mnoha lidských obětí nakonec získají a démonské písmo na rudém šestistěnu je pak směruje k jedinému pekelníkovi, jehož znají. Třeba bude vědět, proč na ulicích umírají podivným způsobem zcela náhodní lidé. Možná Rashil Felixovi vysvětlí znepokojivou změnu jeho chování, nebo mu alespoň pomůže s Kiliánem. A snad mu poradí, jak vypátrat démonského parťáka. Nebo ho jednoduše zabije. To podle nálady.

jiri pavlovsky-kladivo na carodeje 10

Kvarteto looserů tentokrát zasahuje na dost horké půdě

Jedna z ryze tuzemských sérií literární fantastiky, Kladivo na čaroděje, konečně mohla oslavit svůj první narozeninový křížek. Desátý díl z pera osvědčeného dirigenta, Jiřího Pavlovského, jede ve stejném kurzu jako většina jeho předchůdců, což je jenom dobře. Čtenáři přivítají čtveřici lehce netradičních hrdinů z donucení, jež znají a které si oblíbili. I tentokrát se k jejich hláškovému žonglování a nekorektním glosám přidává také zajímavý příběh.

Po čase si v něm opět přijdou na své ctitelé démonské komunity a zájemci o bližší vhledy do jejich zvrácené existence. Některé detaily jistě čtenáře velmi dlouho neopustí (zejména nebožáky trpící arachno nebo gymnofobií). Mezi staré známé, kteří milovanému osvícenému čtyřlístku házejí klády pod nohy, a jejichž vztah nabývá nečekaný rozměr, zde patří Felixův rival Kilián a jeho soldateska i velmi rozladěný Rashil a další.

Pokračování na další stránce…

Obdivovatelé kvarteta pochybných soukromých oček se dočkají také posunu v některých lehce opomíjených dějových linkách, či alespoň jejich připomenutí. Zatím se nedozvědí jméno uskupení svých šampionů (které by je pomohlo v textu jmenovat bez výčtu jednotlivých pochybných individuí), přesto si však bohatě užijí jejich schopnosti improvizace magické i obecně lidské a též svěžího přístupu k morálce či garderobě.

Souvislost mezi démony a hvězdami pop musik čistě náhodná

Na většinu benefitů cyklu Kladivo na čaroděje si čtenáři zvykli již v dřívějších svazcích a mohou se na ně těšit i v tom jubilejním. Kromě mnohými vítané skutečnosti, že se příběhy odehrávají v tuzemsku (což kvitují s potěšením zejména ti, kdo se zmiňovanými místy běžně pohybují a sérii si tím připomínají) těší jiné čtenáře i známý svět tolik podobný našemu, jehož hladinu jen občas zčeří existence bytosti, v níž většinová společnost nevěří.

Vyprávění dosud bývala vždy příjemně dynamická a nutno říci, že si Jiří Pavlovský vybírá své autorské kolegy nadmíru úspěšně, proto není příliš pravděpodobné, že by další příběhy měly v tomto smyslu procházet nějakou změnou. Sympaticky akční je také Kladivo na démony (ostatně autorství jejího zakladatele je pochopitelnou a dost pravděpodobnou zárukou jeho kvalit), plné zhusta výrazně vtipných poznámek jednotlivých postav, které podporují jak naturely členů detektivní skupinky, tak jejich dřívější uklouznutí (z nichž některá tentokrát vyjdou najevo, ať se to postiženému líbí nebo ne).

Jako jindy se příběh epizody skládá z vyprávění o aktuálním průšvihu, do něhož se vyšetřovatelé více či méně dobrovolně namočili, ale i z linií známých z dřívějška (a že si Jonáš potíží nadrobil dost, dokonce ještě než se spojil s trojicí rozporuplně spravedlivých spolupracovníků). Příběh se může pochlubit i zajímavými nápady a nečekanými zápletkami, které autor velmi zkušeně rozplétá před očima zaujatého čtenář.

Poslední ze zábavných jednohubkových vyprávění o Jonášovi a jeho týmu jen navnadilo nadšené milovníky série k vyhlížení podzimu nového dílu nazvaného Kladivo na čaroděje 11 – Bůh strachu, který by měl jako příloha Pevnosti vyjít již v červenci a samostatně na podzim 2016. Autorem tohoto vyprávění je mnohým ctitelům fantastiky již známý autor, Jan Hlávka. Ten si pro chudáka Felixe připravil setkání s minulostí a dávným přítelem, jež dle samotného názvu knihy nebude žádná dojemná nebo šťastná brnkačka.

Název: Kladivo na čaroděje 10 – Kladivo na démony. Autor: Jiří Pavlovský. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2016. Počet stran: 168. Doporučená cena: 159, e-shop Epocha 119 korun.

RECENZE knihy: Kladivo na čaroděje 9 – Žrádlo pro psy se stane z Jonášova týmu

0