RECENZE: V knize Město mrtvých se probudí celé zástupy zombií

15. 3. 2013

Ústřední čtyřka paranormálních vyšetřovatelů se vydává na výlet. Ve vzdálené vesničce, chtějí na hřbitově vyzpovídat nebožtíka. Žijí tam velmi samorostlí a nevstřícní vidláci, ale těžko se divit. Za humny se jim potloukají podivné živly, kterým se ztrácejí děti. Kromě toho Felix, Klaudie, Vincenc a Walter zjišťují, že v blízkém lese číhá vražedné zlo. Ve vesnici pak ještě větší.

Milovníci chodících mrtvol si druhý díl série opět užijí. Autor: Lubomír Kupčík

Druhý díl původní české knižní série následoval svého předchůdce velmi rychle. Je příjemné moci s čistým svědomím říci, že pokračování v mnohém předčí svého staršího brášku. Jiří Pavlovský se ujal režírování i dalšího dobrodružství paranormální detektivní čtyřky, při němž jde zase o krk. Dlužno říci, že tentokrát mnohem víc, než minule, proto i příběh je napínavější a zajímavější.

Jiří Pavlovský

Narodil se v roce 1968 v Praze. Je spisovatelem, komiksovým a filmovým publicistou, překladatelem a vydavatelem. Se členy skupiny Rigor Mortis patří k autorské generaci (mj. Štěpán Kopřiva a Jiří Kulhánek), která v polovině 90. let vnesla do naší fantastiky svěží vítr nekorektních, cynických a akčních příběhů. Publikoval řadu povídek (Noční návštěva a Dobro vítězí  – Cena Karla Čapka, Eskorta – cena Akademie SFFH aj.) a v rámci série Mark Stone román Zatykač na Stonea. Kladivo na čaroděje vymyslel, napsal první dva díly, dohlíží na něj a hodlá do něj přispívat i v budoucnu.

Zápletka z minula se detektivům pátrajícím v paranormálních fekáliích nedaří rozplést. Naopak, žene je daleko do divočiny českého venkova. Domorodci z vesničky Chonětín si žárlivě střeží své soukromí. Mají k tomu pádný důvod. Felix, Klaudie, Vincenc a Walter potřebují odpovědi a potřebují je hned. Možná to ale vesničanům nebude příliš vhod. Ústřední čtyřka by mohla ukončit jejich dlouhotrvající pohodičku. S tím se nehodlají smířit oni, ani zlo ukryté v lesním stínu. Hlavní hrdinové jsou konfrontováni se svou vnitřní silou, měnícími se magickými schopnostmi i se svou lidskostí.

Více akce, více mrtvol, prostě skvělá zábava

Ve druhém díle své knižní série se Jiří Pavlovský opravdu vyřádil. Nejenže čtenáře ušetřil hluchých míst, kde bylo v předchozím dílu nutné představit hlavní postavy, ale akci několikanásobně zrychlil a zhutnil. Navíc se hlavní hrdiny již daří mnohem lépe rozlišovat, takže získávají stále osobitější charakter. Proto si také čtenáře, přes jejich četné výhrady k často mizerným povahovým rysům i zvykům hlavní čtveřice, získávají stále více.

Milovníci pořádných honiček, magických soubojů a bojů o holý život s živými lidmi i oživlými mrtvolami, si tenhle díl vrchovatě užijí. Stejně tak se bude líbit i všem, kdo nebyli spokojeni s ukončením svazku předchozího. Kladivo na čaroděje 1 – Magie pro každého totiž s odstupem spíše působí jako první díl seriálu, který čtenáře v pokračování nazvaném Kladivo na čaroděje 2 – Město mrtvých výrazně plynule přenese do reality Walking Dead.

Není série jako série

Na rozdíl od svého konkurenta, cyklu původní české sci-fi a fantasy s názvem JFK, ve kterém je každá jednotlivá epizoda rovna jednomu dílu (až na dvě dvoudílné výjimky), v Kladivu na čaroděje to vypadá jinak. Zdá se, že příběh má hlavní příběhovou linii, jež bude procházet jako červená nit všemi díly, nebo alespoň velkou částí z nich. Že každý jednotlivý díl bude jen krátkou vedlejší epizodkou s nepříliš uzavřeným dějem. Parádní a pořádný závěr hlavní linky vyprávění zatím asi není možné očekávat.

obálka Jiří Pavlovský: Město mrtvých

To jistě vypadá jako skvělý způsob vyprávění. Pokud by byl jeho autorem jediný člověk, samozřejmě by vše bez problémů fungovalo i nadále. Otázkou je, zda je tento styl výstavby dlouhodobějšího děje možný uplatnit i v případě Kladiva na čaroděje. Není jisté, zda pravidelná výměna autorů, jež funguje v sérii JFK skvěle, protože epizody jsou uzavřené a čtenáře čeká vyvrcholení v každém dílu, bude stejně dobrá i pro sérii Jiřího Pavlovského.

Změna je život, ale bude k lepšímu?

Úspěšnost střídání režisérů jednotlivých dílů budou čtenáři schopní posoudit po pročtení dalšího, třetího dílu, který by měl vyjít co nevidět. Jeho autorem je Ondřej S. Nečas, jenž tento svůj příspěvek do světa čtveřice paranormálních detektivů diskutabilních kvalit, pojmenoval Kruté stroje. Zatím tedy není jasné, kam tento první nepavlovský přispěvatel čtyřku posune. Čtenář může jen spekulovat, jak volnou ruku dostal, bude-li zasahovat do osobností hlavních protagonistů či jejich schopností. Zakladatel série podobné detaily zatím příliš výrazně nepropracovával.

Cyklus Jiřího Pavlovského zatím funguje v jistých kolejích a pravděpodobně se z nich příliš neodchýlí. Je to bezva zábava naplněná akcí, zuřivými souboji s temnotou, živými i mrtvými, lidskými i nelidskými protivníky a jen autoři vědí, jak bohaté jsou studnice jejich představivosti a co si pro své fanoušky uchystali.

Mohou se těšit na to, které bytosti se objeví na stránkách série a jak to vyšetřovatelé Felixova týmu ustojí. A možná se již brzy dočkají i svého jména…

Název: Kladivo na čaroděje 2 – Město mrtvých. Autor: Jiří Pavlovský. Nakladatel: Epocha – edice Fantastická Epocha, 2012. Počet stran: 144. Doporučená cena: 139 korun.

0