RECENZE: Kniha Šerochodec je temně laděnou urban fantasy od Kat Richardsonové

9. 8. 2012

Harper Blaineová coby soukromý detektiv pátrá po nezbytných důkazech až na hranici zákona. Je v neustálém nebezpečí. Tančí na ostří nože mezi životem a smrtí, světlem a temnotou. Jednou se jí noha smekne a přepadne na stranu smrti. Vrátí se zpět, ale navždy v ní zůstane nesmazatelné znamení. Dokáže s ním žít a přežít?

Přichází nová drsňačka, detektiv Harper Blaineová. Seznamte se. Autor: Chris McGrath

Čtenářům se do rukou dostává další ze stále populárnějších děl žánru urban fantasy. Ve většině ostatních se to hemží magií, upíry a kožoměnci bojujícími o nadvládu nad světem, kouzelnou mocí a podobnými životně důležitými věcmi. Ani tato kniha se ve většině ohledů svými konkurentkami nenechá zahanbit. Přesto je jiná.

V obdobných sériích například Laurel K. Hamiltonové nebo Ilony Andrews je vše tak nějak velkolepé a globální. Problémy hlavních hrdinů, do kterých jsou vtaženi, ovlivňují celý svět a mají na svědomí nespočet životů. Možná je to způsobeno i tím, že všechny nadpřirozené jevy a bytosti v nich jsou brány jako samozřejmost. Šerochodec působí úplně jinak, vlastně velmi komorně.

Kat Richardsonová

Zviditelnila se fantasy sérií Šerochodec, jejíž první díl vyšel v již roce 2006. Vystudovala žurnalistiku, která jí pomohla vybrousit přirozené literární sklony. Nejprve se psaní a kreslení věnovala v poněkud odlišnějších oblastech (RPG a video hry, komiksy, dokonce filmový scénář). Mimo jiné se věnuje hudbě, tanci, divadlu, jízdě na motorce nebo střelbě z pistole. S rodinou žije na lodi v Seattlu. Miluje fretky stejně jako její hrdinka.

Jako slepá k houslím

Harper Blaineová ve své detektivní kanceláři vyšetřuje celkem neškodné případy. Ztracení manželé, děti, psi. Získá si renomé. Jednoho dne se jí stane něco nepříjemného. Zemře. Jen na chvilku, ale pobyt ve smrti ji obdaruje schopnostmi Šerochodce. Dovolí jí pohybovat se mezi životem a šerem sousedícím se smrtí. Nestojí o ně, ale nežádoucí pozornost druhé strany ji přesvědčí o potřebě nové schopnosti ovládnout. Musí si poradit s magickými i nemagickými útoky, nečekanou náklonností dvou mužů a dokonce i se smrtí. Podruhé už by se asi nevrátila.

Náhoda je blbec

Kat Richardsonová do světa magie proniká tak trochu okrajově a jakoby náhodou. Stejně tak se to děje její hrdince Harper, živící se jako soukromý detektiv. Po vzoru autorčiných oblíbenců, R. Chandlera, A. Christie nebo E. Queena, má její hlavní postava svou zaprášenou detektivní kancelář, nevypočitatelné a nebezpečné klienty i ukazováček připravený na kohoutku pistole.

Na rozdíl od zmiňovaných klasiků detektivního žánru autorka do příběhu přidává mnohé fantastické prvky, které jsou klasické právě pro městskou fantazy. Harper sice není jasnovidec či potomek démona jako hrdinové z děl S. R. Greena, čaroděj z knih J. Butchera nebo oživovatelka zombií od Laurel K. Hamitonové. V rukávu jí nějaké to eso přesto neschází.

Mladá žena dokáže díky svému zážitku ze života po smrti komunikovat s duchy a dalšími nadpřirozenými bytostmi. To jí přináší nespočet problémů, které exponenciálně narůstají, čím lépe své schopnosti ovládá. Aby život Harper byl ještě zajímavější, přihrává jí autorka do cesty hned dva atraktivní muže. K tomu všemu musí také něčím platit účty a ještě stále je v rekonvalescenci. Nemá to jednoduché.

Nový pohled na věc

Je osvěžující přečíst si nějaký odlišnější pohled na magickou realitu. Na rozdíl od spousty jiných příbuzných sérií z jejích stránek neodkapává krev, neodpadávají úlomky kostí spolu s mozkovou tkání a hrdinové nejsou zahaleni oblakem zplodin po výstřelech všech druhů zbraní. Přes napětí a nebezpečí, která jsou z příběhu jasně patrná, plyne svižně, ale civilně. Postav je tak akorát a poměrně zdařile vykreslených. Za mnohými z nich je patrné temné tajemství.

Asi nevýraznějším námětem v knize je spolupráce, ale i boj s duchy. Přes fantastické prvky se většina příběhu točí kolem skutečného pátrání po zmizelém mladíkovi. Je to detektivka, kde sice hrozí nebezpečí v podobě podrážděných upírů nebo bláznivých duchů, ale většinou se neprojevuje přímo. Proto jsou čtenáři svědky pátrání hlavní hrdinky a odhalování skrytých střípků jejího případu spíše, než přímého boje s proměněnými vlkodlaky či jinými potvorami.

Je evidentní, že Šerochodec je pouze úvodním dílem rozsáhlejší série. S tím asi také souvisí poklidnější rozjíždění děje a zejména vykreslení situace, do které se Harper dostala. Stejně tak je však možné, že toto tempo zůstane i v dalších dílech, ale jistě to nebude vadit. Jako se liší detektivky a kriminálky, jsou na jiných základech vystaveny příběhy Anity Blakeové nebo Kate Danielsové a tento o Harper Blainové.

Dalším možným důvodem může být fakt, že Kat Richarsová není zatím tak zkušenou spisovatelkou jako autoři sérií dříve zmiňovaných. Čtenáři při čekání na pokračování Šerochodce proto mohou přemýšlet, jestli se autorka bude díl od dílu zlepšovat a podaří se jí více využít některých naznačených témat. Mohou se těšit příslibem toho, že je čekají další příjemná překvapení.

Název originálu: Greywalker
Český název: Šerochodec
Autor: Kat Richardson