Recenze sci-fi knih

RECENZE knihy: František Kotleta – Rázová vlna: Apokalypsa na dosah

17. 4. 2018

Plukovník Michálek se všemi způsoby pokoušel zastavit vlnu fanatických zabijáků mířících na večírek, co má skončit koncem světa. Přes veškerou snahu jeho, i ostatních spolubojovníků, nebyl úspěšný. Snad má ještě poslední mizivou šanci vše zvrátit.

Stejně originální jako populární tuzemský autor literární fantastiky, František Kotleta, nedávno potěšil ctitele svého krvavého postapo světa v cyklu Spad závěrečným dílem. V pořadí již třetí kniha dynamické série plné brutální akce, záplavy krve i dalších tekutin a občas možná až příliš naturalistických detailů opět přivádí sympatického hrdinu od Istanbulu s jeho přáteli i protivníky.

Svazek výmluvně pojmenovaný Rázová vlna uzavírá cyklus příběhů z Evropy 21. století poznamenané nukleárními výbuchy, bojem o přežití i téměř marnou snahou o záchranu civilizace. Fanoušci krapet pokleslejších (ale o to zábavnějších) vyprávění si pochutnají na poslední várce střetů hrdinných obránců posledních zbytků lidskosti s krvelačnými měniteli, kteří dychtí po naprostém opaku.

František Kotleta

Je autorem poněkud tajemným a o jeho životě se ví jen málo. Civilním povoláním řezník se narodil v Bruntále roku 1981. Jeho matka měla být gymnastky, tanečnice i agentka CIA, jeho otcem snad Michail Gorbačov. Od šesti let vyrůstal sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem duševních šrámů je mimo jiné i Kotletova debutová trilogie Bratrstvo krve s prequelem Vlci či ve stejně akčním duchu pojatý román Perunova krev, lechtivé povídky Příliš dlouhá swingers party i jejich románové pokračování Velké problémy v Malém Vietnamu nebo surově bezútěšný postapokalyptický Spad, pokračování nazvané Poločas rozpadu a závěr trilogie Rázová vlna.

Finále války o budoucnost všech leckoho jistě překvapí

Statečného bojovníka za svobodu Čechů, Moravanů, Slezanů i ostatních, co přežili apokalyptické řádění a touží po obyčejném životě, Davida Michálka, ani v závěrečném příběhu nečeká chvíle klidu. Dokonce ani po fiasku během honičky za fanatickými měniteli s jejich atomovými hračkami nesloží ruce do klína (svého či cizího). Neztrácí odhodlání postarat se o každého, jehož měnitelé chtějí zlikvidovat. Pokud do toho stárnoucí bojovník má co mluvit, jen smrt by mu zabránila v dokončení záchranné mise. A snad ani ta ne.František Kotleta: SPAD 3 - Rázová vlna

Naštěstí získá k ruce blíže neurčené množství nečekaných, ale odhodlaných spojenců. Dokonce ne jednou. Bývalý plukovník, nedávný brněnský velitel i nehynoucí symbol hrdinství si nehodlá zkazit pověst. Nechystá se na odpočinek ani během posledního boje o svět. Přestože ten již dlouho mele z posledního. Stále je tu naděje, že se nějakým zázrakem situace se obrátí k lepšímu. Nebo se každý bez rozdílu odebere ke všem čertům.

Závěrečné dějství tobogánu krvavé akce láme rekordy

František Kotleta: SPAD 2 - Poločas rozpadu

Milovníci literárního stylu Františka Kotlety, obzvláště neúprosně drsné krvavé série z reality umístěné do Evropy 21. století v době po čtvrtém globálním válečném konfliktu nazvané Spad, si konečně přišli na své. Dostali možnost vychutnat si nová plukovníkova dobrodružství, která jsou díl od dílu vražednější, komplikovanější a přivádějí na scénu kromě hlavního charakterního borce i hrstku jeho věrných souputníků.

Vrací se o něco lidštější a přítulnější Nacumi, ovšem nadále si drží místo na špici zabijáků stále nepohodlnějších kultistů i jejich děsivých čubek, Michálka provází také odstřelovačka Alice, stejně výkonný i odhodlaný Ryan, mladičká divoká Jitřenka a další spolubojovníci. Otázkou bohužel zůstává, kdo z oblíbených charakterů vytrvá až do konce a zda někoho nenajde poslední kulka, střepina či chladné ostří v útrobách.

Ústřední postavy se ale též střetnou s již nenáviděnými protivníky (kupříkladu Žolík), či s těmi, co se jim teprve budou snažit zatopit. Někteří i přesto, že bojují proti stejným nepřátelům (třeba nenávistná Ivana). Na válečném poli ale Michálkovce čekají také mnohem příjemnější setkání. Občas i nečekaná znovushledání, která by snad mohla zoufalou situaci alespoň dočasně nebo částečně vyrovnat. Což ve všeobecném zoufalství bude dost oříšek.

Konec trilogie potěší a pobaví skalní i nové fanoušky

František Kotleta - SPAD

Kotleta své postavy i čtenáře ani tentokrát nenechá vydechnout a opět je vláčí od čerta k ďáblu po radioaktivní Evropě až do Ruska, aby se pokoušeli o nemožné – zastavit měnitele i jejich šílený plán zničit svět. Přestože se jim někdy podaří krok dopředu, vzápětí se musejí o desítky vracet zpět. Když totiž z jedné nepříjemnosti vybruslí, či získají body k dobru, vzápětí se dostanou do mnohem vražednějšího průšvihu.

Ústřední hrdinové se potácejí z jedné léčky do jiné, ze souboje do ještě rozsáhlejšího střetu a z šokující události k překvapení. Dochází jim munice, spojenci i síly, ale nikdy odvaha. Autorovi fanoušci se znovu dočkají typické drsné akční jízdy prošpikované cynickým vtipem i nadsázkou, kromě odsýpajících dialogů nebo akcí je také čekají velké bojové scény i klasická zákopová válka nebo plížení, boj tělo na tělo a grandiózních manévry.

Čtenáři dostanou příležitost naposledy se ponořit do Kotletova strhujícího vyprávění z divokého světa ohrožovaného ještě temnějšími hrozbami, které jsou nejen děsivé, ale i velmi zábavné. Příběh je tradičně vroubený bezpočtem mrtvol, záplavou vyhřezlých střev nebo částí lidských těl a vše se odehrává za hlučného doprovodu válečného běsnění. V knize Rázová vlna se ale najde také lecjaká zákulisní intrika i náruč milého patriotizmu.

Vzhledem k úkolu posledního dílu se milovníci cyklu Spad navíc pochopitelně dočkají také rozuzlení celé zapeklité globální šlamastiky. Ať už čtenáře potěší či nikoli, určitě je závěr i jeho způsob nadmíru překvapí. Nejen vinou neodvratných ztrát, ale také kvůli šokující rychlosti. Přestože se však finále někomu může zdát trochu překotné, má svůj vnitřní smysl a skvěle uzavírá parádní dystopickou sérii.

Český název: Rázová vlna. Autor: František Kotleta. Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2017. Počet stran: 304. Doporučená cena: 299, e-shop Epocha 224 korun.

0