RECENZE knihy: František Kotleta, Poločas rozpadu: Půl cesty ke smrti

26. 9. 2017

Plukovník Michálek získal po vítězné bitvě s Japonci zpět svou hodnost, ale i vládu nad Brnem. Co mělo být velké finále a první krok směrem k bojovému důchodu, se však stalo začátkem nové války. Opět musí bojovat za všechny, kdo na něm závisejí.

Před několika měsíci potěšil František Kotleta, jeden z nejosobitějších domácích autorů, ctitele své tvorby i neradostných příběhů z apokalyptické budoucnosti prvním dílem svěže drsného cyklu Spad a stejně tomu bude i v jeho pokračování. Milovníci krvavých, brutálních, temných a chmurných příběhů si vychutnají plnou náruč dalších peripetií ostříleného plukovníka Michálka, jeho lidí i zbrusu nových a zajímavých postav.

Druhý svazek akčního dystopického vyprávění, nazvaný Poločas rozpadu, čtenáře znovu přivádí do České republiky poloviny 21. století. Po globálním válečném konfliktu bez vítěze se v srdci Evropy potulují skupinky fanatických kultistů, zmutovaných krvelačných potvor i zbytky obyčejných lidí toužící po jediném – po druhé šanci. Na kostech padlého lidstva se pokoušejí opět „vybudovat něco jako civilizaci“.

František Kotleta

Je autorem poměrně tajemným a o jeho životě se ví jen málo. Civilním povoláním je řezník, narodil se v Bruntále roku 1981. Jeho matka prý byla tanečnice, gymnastka i agentka CIA, jeho otcem snad Michail Gorbačov. Od šesti let vyrůstal sám, dva roky měl vinou záměny identit strávit ve věznici Heřmanice. Výsledkem duševních šrámů je mimo jiné i Kotletova debutová trilogie Bratrstvo krve s prequelem Vlci či ve stejně akčním duchu pojatý román Perunova krev, lechtivé povídky Příliš dlouhá swingers party i jejich románové pokračování Velké problémy v Malém Vietnamu nebo surově bezútěšný postapokalyptický Spad a jeho pokračování nazvané Poločas rozpadu.

Zdivočelý svět plánují ovládnout ti, co ho chtějí zničit

David Michálek, hrdina z Istanbulu a bývalý plukovník Armády České republiky, se konečně usadil – na chvíli. Stal se velitelem Nového Brna, které vyrval ze spárů Japonců. Máloco je ale úplně ideální. Ano, užívá si benefitů, jako je sprcha či zásoba doutníků. Po bezpočtu smrtících akcí má na dovolenou právo. Jenže základem Michálkovy práce je odpovědnost za veškeré dění ve městě i okolí, spolu s parafováním každého zdejšího lejstra. A protože úřední šiml postrádá kouzlo i v postapo světě, jde o činnost více než úmornou.

František Kotleta: SPAD 2 - Poločas rozpadu

Naštěstí se také zde objevují problemáři, s nimiž je třeba zatočit. Horší zpráva je, že marodéry či otrokáře teď nejen kolem Brna nahrazují ještě druhořadější individua. Fanatičtí vyznavači Božího díla usilují o dokončení toho, co Nejvyšší před časem nedotáhl. Pracují na globální genocidě a konci světa. Někteří (včetně plukovníka) však s podobným řešením mají dost problém. Otázkou zůstává, co s tím dokážou udělat.

Zaměstnání hrdiny je nevděčná a nekonečná rasovina

František Kotleta - SPAD

Čtenáři dystopické knihy Spad musejí po jejím doražení jistě uznat, že David Michálek má celkem pech. Samozřejmě až poté, co pominou jeho nehorázné štěstí. Vždyť se zdravou kůží vyvázl z bojišť čtvrté světové (která civilizovaný svět většinou přeorala v radioaktivní Pustinu) a následně i z každého střetu při honičce za Hanou (dívkou s nečekaným potenciálem) nebo finálním návratem, zakončeným vítěznou bitvou o Nové Brno.

Plukovníkovi žolíci v každé druhé kapse (včetně neexistujících) jsou totiž vykoupené nutností vrhat se do stále šílenějších a nebezpečnějších bojů. A nyní se blíží další. Veteránovu novou a vzkvétající komunitu totiž obtěžují nejen otrokáři a jiná pakáž, ale rojí se kolem stále více potetovaných kultistů, co jim Michálek nemůže přijít na jméno. Jenomže dřívější hrstka (nad níž šlo mávnout rukou) se tak nějak začíná měnit v armádu.

Alespoň tak se to vysloužilému a stárnoucímu důstojníkovi i jeho spojencům jeví. Proto se i s několika kumpány vydává na sever. Tam by se (dle tvrzení osvobozené Japonky) měli spojit s někým, kdo jim ve vlastním zájmu pomůže. Zprvu křišťálově jasná mise však brzy potemní a Michálkovce čekají nepříjemná překvápka. Vychází najevo, že situace je o poznání horší, než kritická a její řešení bude dost možná i nad síly Hrdiny od Istanbulu…

Také pokračování může být napínavé a zábavné

frantisek kotleta_velke problemy v malem vietnamu

Ctitelé Kotletovy svižné a exkluzivně brakové literární tvorby se po relativně krátké době mohou opět pokochat novým autorovým dílem (alespoň ti, kteří se vzpamatovali z šoku, že loňská vánoční románová jízda Spad dostala mladšího brášku). Otrlejší fandové jsou připraveni na spisovatelské trumfy, jimiž bruntálský řezník k jejich potěše znovu nešetří.

Na rozdíl od předchozího svazku, v němž bylo třeba uvést i charakterizovat hlavní postavy a naznačit jejich vztahy nebo seznámit čtenáře s prostředím, v pokračování takové starosti odpadají. Proto možná není vyprávění tolik působivé nebo převratné jako byl první díl. Zato se fanoušci mohou radostně přivítat s oblíbenými hrdiny. Protože se ale ne všichni lákavého dobrodružství zúčastní, budou se o přízeň čtenářů ucházet také nové postavy.

Některé úspěšně, jiné poněkud rozporuplněji (asijské bojovnice jsou v naší fantastice asi nezbytností), a tak si plukovník i jeho tým užijí hodně legrace, která se promění ve šťavnaté dialogy a tradiční hlášky. Spolu se vztahovými nebo sexuálními posuny přispějí ke zpestření děje, který pravidelně oživují krvavé potyčky s obyvateli Pustiny (také v Poločasu rozpadu autor potěší novým typem) i civilizovanějších končin a vůbec neustálé boje všech proti všemi.

Adrenalin od první do poslední věty funguje skvěle

František Kotleta - Vlci

Hrdinové i fandové se od začátku do konce příběhu bez oddechu a téměř bez naděje probíjejí záplavou smrtících pastí či léček, musejí si poradit s šokujícími odhaleními a nutností pohybovat se územím nepřátel inkognito nebo se zcela veřejně pouštět do ztraceného boje o svobodu i život. Někomu by se mohlo zdát, že tahle pohodová a radostná řezničina je jen promyšlenou vycpávkou, díky níž mohla být globální apokalypsa zase o kousek odložena.

Ale to by Kotletovu novému, dynamickému a střelným prachem čpícímu vyprávění plnému chroptících skoromrtvol křivdil. Navíc by ani zbla nedocenil možnost vrátit se do oblíbené, jásavě brutální a veskrze depresivní budoucnosti ve společnosti cynických zabijáků s velkým srdcem. Kniha možná již není tak objevná jako úvodní díl, stále však je plná napínavých i překvapivých zápletek a propojená svištícím dějem.

Závěrečný svazek trilogie je navíc avizován již na listopad, proto je velká šance, že se její milovníci vyvrcholení akčního krváku dočkají ještě letos. S ohledem na podtitul knihy bude patrně jednou z mála myšlenek ohledně finále příběhu, zda autorovi vydrží tendence nechat sympatické komando naživu a v celku, protože ho již nebude potřebovat. Koneckonců, vynořuje se také otázka, zda Rázovou vlnu rázného řezníka vůbec někdo přežije…

Český název: Poločas rozpadu. Autor: František Kotleta. Nakladatel: Epocha (edice Fantastická Epocha) 2017. Počet stran: 304. Doporučená cena: 299, e-shop Epocha 224 korun.

5