RECENZE knihy: Sarah J. Maasová, Dvůr mlhy a hněvu – Válka se blíží

4. 11. 2017

Feyre přežila souboj vůlí s děsivou Amaranthou a zachránila Tamlina i jeho lid. Víliny kruté spády ale lovkyni a jejího snoubence poznamenaly. A to není jediný problém raněné dvojice. Je tu dívčino ujednání s černým Rhysandem i možný útok Hybernu.

Americká spisovatelka Sarah J. Maasová před časem opět mile překvapila vyprávěním určeným zejména dospívajícím ctitelům (nebo možná spíše ctitelům) literární fantastiky. Nešlo sice o pokračování bezesporu oblíbeného cyklu Skleněný trůn, ale o nový svazek dobrodružného, napínavého a temného příběhu inspirovaného pohádkou Kráska a zvíře. Přesto má i tento příběh velkou naději fanoušky uspokojit vrchovatou měrou.

Druhou knihu výpravné epické fantasy série pojmenovala autorka Dvůr mlhy a hněvu, přičemž jde o pokračování temného, krvavého vyprávění navazující na úvodní Dvůr trní a růží. Nový příběh fanouškům vrací mladou lovkyni Feyre, jež v čarovném světě nesmrtelných víl a magie našla životní lásku i zcela nový svět. Ten je stejně děsivý jako nádherný – podobně také jeho obyvatelé, smrtící vílí intriky a nezměrná touha po moci.

Sarah J. Maasová

Newyorčanka narozená roku 1986 je autorkou debutového Skleněného trůnu (zatím vyšla i Půlnoční koruna, Dědička ohně, Královna stínů a patří sem i prequel The Assassin’s Blade) – bestselleru New York Times a USA Today. Psát ho začala v šestnácti letech (originál vyšel v roce 2012), byl přeložen do 23 jazyků a stal se jednou z nejlépe mezinárodně prodávaných knih. Kromě debutové série jí vyšel i první díl cyklu Dvůr trnů a růží, brzy jej následoval Dvůr mlhy a hněvu pracuje na The Starkillers Cycle. V roce 2008 nadmíru úspěšně vystudovala tvůrčí psaní a vedlejší religionistiku na Hamilton College. V současnosti žije v Bucks County v Pensylvánii s manželem a psem.

Stíny minulosti hrozí udusit lásku i naději

Nevěsta vladaře Jarního dvora – Feyre – prolila v boji s Amaranthou krev a ztratila své lidství. Díky sebeobětování ale zachránila ostatní, proto ji sedm vílích panovníků oživilo a dalo nesmrtelnost. Mladá žena i její milovaný prožili těžké chvíle, které je změnily. I když se milují, nedokáží trauma sdílet a osvobodit se. Tamlina poznamenala bezmoc, s níž sledoval utrpení Freyre, ona si vyčítá smrt zajatců. Naivní dívka zmizela a povstala silná, odvážná víla.

sarah-j-maasova-dvur-mlhy-a-hnevu

Proměna Feyre naráží na touhu snoubence ochránit ji a zavřít do zlaté klece. Trpící vladař (podporován velekněžkou) odmítá výcvik nevěsty i její pomoc v boji s Hybernem. Právě zrozená víla ale nehodlá hrát ozdobu bez vůle, a začíná o sňatku pochybovat. Bohužel (naštěstí) se temný Rhysand přihlásí o svůj nárok, čímž zvrátí situaci. Nejprve vládci noci Feyre nedaruje ani pohled, postupně však odkrývá jeho srdce, duši i jeho svět.

Novou vílu ušetřili jen prvního rozhodnutí

sarah j maasova_dvur trnu a ruzi

Vyprávění nazvané Dvůr mlhy a hněvu pokračuje v líčení vztahu bývalé lidské dívky Feyre s vílím panovníkem Jarního dvora Tamlinem i v popisování magického světa za Hranicí a nevyhýbá se ani zdejšímu společenskému uspořádání i složitým vztahům zdejších obyvatel. Věnuje se také událostem, jež se točí kolem Feyre a její proměny v nesmrtelnou vílu – díky magii vílích panovníků se z dívky stala bytost mimo běžné kategorie.

Zdálo by se, že situace posílí vztah dříve nevyrovnané dvojice, jenže to je naopak. Kvůli zážitkům v Noční říši oba pronásledují výčitky svědomí i noční můry, proto nepřipustí, aby se traumata opakovala. Přestože se oba trápí stejným pocitem bezmoci, rozděluje je – Feyre odmítá dostat se do područí a Tamlin nečinně sledovat trýzeň či smrt milované. Proto jarní vladař nešťastně omezuje hrozby vůči Feyre, stále více jí řídí a dusí ji.

Nevěsta naopak touží po svobodě, kontrole nad vlastními schopnostmi nebo jistotě v boji, a když se objeví Rhysand (víla s pochybnou morálkou i činy) a dožaduje se jejího času, změní mnohé. Ukazuje se, že okřídlený temný není až tak děsivý a zlý (což nepřekvapí), že má pro Feyre (opravdovou) slabost, že Tamlinova dominance není úplně cool a nová víla je mnohem silnější, než tušila. Ale zjevný je také fakt, že jen málokdo je v Prythii tím, kým se zdá/l.

Život je změna a nejhůře jí čelí nesmrtelní

sarah j maasova_skleneny trun

V nové knize Sarah J. Maasové stále nadmíru sugestivně působí atraktivně vystavěná atmosféra, jež sympaticky dokresluje nejen výpravné popisy čarovných prostředí, ale také napínavé, akčnější nebo i lechtivé scény, podobně jako zdejší více nebo méně přelomové události. Lákavě temný nebezpečný svět je však také ve druhém autorčině svazku stejně velkolepý, hrozivý, nepochopitelný i kouzelný, jako tomu bylo v úvodním vyprávění.

V předchozím svazku čtenáři pobývali (spolu s hlavní hrdinkou) zejména v prosluněné zemi jarního vládce s maskou na obličeji, občas mrkli do říše lidí či na hrůzný Noční dvůr podléhající Amarantě. Pokračování knihy Dvůr trní a růží poskytne ctitelům temné young adult fantasy možnost poznat i další zdejší prostředí. Rysand (další sexy vládce a možný ctitel novopečené víly) zavede Feyre na tajemné a tisíciletí skrývané místo.

Ve třpytivě hvězdném městě poznává mladá žena i přátelskou tvář Nočního dvora s jeho sympatickými nebo děsivými hrdiny a jejich přednostmi či slabostmi (zejména Rhysandovy pobočníky – Cassiana, Azriela, Amren či Morrighan, ale třeba také velekněžku Ianthé či lidské panovnice). Mimo prostředí či nových charakterů se toho v další knize Sarah J. Maasové příliš mnoho nezměnilo.

sarah-j-maas-cealene-2-pulnocni-koruna

Přirozeně kromě samotného děje, jenž se o nějaký ten kus posunul spolu se vztahy mezi jednotlivými postavami. Hlavní linii příběhu nového svazku (vyprávějícího příběh lásky krásné dívky a magické bytosti) tvoří opět pouze jednu z několika dějových linek, a přestože je zde dále rozvíjena, začínají se prosazovat mnohem dramatičtější a epičtější směry nebo události týkající se hlavně schylující se války.

Je tedy asi evidentní, že autorčino vyprávění se z jednoduchého pohádkového motivu (už v úvodním příběhu) rozvinulo do velké šíře a bohatosti místní, časové, dějové i charakterové, jíž stále není konec. Mnohé z autorčiných zápletek dokáží potěšit, poděsit i překvapit, nejeden obraz téměř vyrazí dech a čtivé vyprávění přináší náruč skvělého čtení.

Dvůr mlhy a hněvu je dle předpokladů zase parádním žánrovým čtením, jež potěší snad ještě více než jeho předchůdce. Opět to vypadá, že v novém dílu se Feyre i její ctitelé dočkají ještě zběsilejší jízdy v knize pojmenované A Court of Wings and Ruin, kde je hlavním motivem válka ve všech podobách od bitevní vřavy až k mocenským intrikám.

Český název: Dvůr mlhy a hněvu. Název originálu: A Court of  Mist and Fury. Autor: Sarah J. Maasová. Překlad: Ivana Svobodová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2017. Počet stran: 664. Doporučená cena: 369 korun.

5