RECENZE knihy: Sarah J. Maasová, Dvůr trnů a růží – Kráska a zvíře nově

2. 4. 2017

Feyre se po smrti matky musela s otcem a dvěma sestrami přestěhovat do nuzné chalupy u lesa. Jen díky její odvaze a lovecké mušce zchudlá kupecká rodina přežívá. Do chvíle, než skolí špatného tvora. Nezastřelí vlka, ale vílu a čeká ji trest.

Vyprávění nazvané Dvůr trní a růží čtenářům (možná spíše dospívajícím čtenářkám) představí další statečnou, prostořekou a svéhlavou ústřední hrdinku, půvabnou lovkyni jménem Feyre. Mimo ní poznají další lidské postavy – jejího zlomeného nemocného otce, starší sestru (nerudnou, hrdou) Nestu i Elain (zářivou, něžnou), ale také nelidské hrdiny. Tím hlavním je zlatovlasý prythianský král Tamlin s rusovlasým vyslancem Lucienem i množstvím dalších vílích šlechticů a služebníků.

Populární autorka zejména klasické fantasy pro mládež, Sarah J. Maasová, před časem potěšila milovníky fantastiky novou literární sérií. Čekání na další svazek autorčina debutového cyklu Skleněný trůn jim osladí dobrodružná, napínavá a zamilovaná variace notoricky známé pohádky Kráska a zvíře. V autorčině pojetí však jde o mnohem temnější a krvavější příběh z originálního světa přetékajícího smrtící temnou magií.

Sarah J. Maasová

Newyorčanka narozená roku 1986 je autorkou debutového Skleněného trůnu (zatím vyšla i Půlnoční koruna, Dědička ohně, Královna stínů a patří sem i prequel The Assassin’s Blade) – bestselleru New York Times a USA Today. Psát ho začala v šestnácti letech (originál vyšel v roce 2012), byl přeložen do 23 jazyků a stal se jednou z nejlépe mezinárodně prodávaných knih. Kromě debutové série jí vyšel i první díl cyklu Dvůr trnů a růží, brzy jej bude následovat Dvůr mlhy a hněvu pracuje na The Starkillers Cycle. V roce 2008 nadmíru úspěšně vystudovala tvůrčí psaní a vedlejší religionistiku na Hamilton College. V současnosti žije v Bucks County v Pensylvánii s manželem a psem.

Lidská dívka může zachránit vílího krále i jeho zem

Devatenáctiletá Feyre žije v rozpadlém domku s chorým otcem a dvěma sestrami, kteří bezmocně vzpomínají na ztracený majetek. Jak slíbila matce, dívka se o ně stará a loví v temném lese, na jehož kraji domek stojí. Nedaleko je i zeď oddělující zemi lidí a víl, zpoza níž teď přichází smrt. Když Feyre skolí vlka (jak tuší, nenáviděného vílu), vtrhne do domu jiný a chce potrestat vraha přítele. Dívka proti němu nemá šanci (žádný člověk) a Tamlin chce, aby splatila smrt nevinného.

Sarah J. Maasová - Dvůr trnů a růží

Feyre však brzy zjistí, že víly nejsou jen děsivé a kruté. Tamlin nechce její život, pouze aby s ním odešla. V jeho sídle má dožít a bude postaráno o ni i její blízké. Dívka zprvu myslí jen na útěk, ale její nenávist (i nechuť Tamlina a ostatních tvorů zde) se mění v opatrné přátelství. Když ve víle se zvířecí maskou odhalí statečného a láskyplného muže, ještě v mnohem více. Ale Tamlinovi i jeho zemi hrozí smrtící nákaza.

Proslulé vyprávění v novém nepostrádá napětí

sarah j maasova_skleneny trun

S novým snímkem Kráska a zvíře v kinech je příběh srdnaté dívky a prince zakletého do zvířete i u nás v současnosti nejaktuálnější pohádkové vyprávění. Před nepříliš dlouhou dobou si tento starofrancouzský námět vypůjčila také Sarah J. Maasová, populární autorka young adult příběhů. Po své úspěšné debutové sérii tak přišla s novým románem, který nazvala Dvůr trnů a růží, plným magie, krve nebo nadpřirozených bytostí.

Podobně jako ve Skleněném trůnu i zde oplývá ústřední hrdinka velkou porcí kuráže a samostatnosti. Tentokrát si však dívka musí poradit i s tíživou odpovědností za rodinu, kvůli níž nebyla a patrně ani nebude paní svého osudu. Protože jen co zmizí nutnost pomáhat otci a sestrám, přilne k bytostem z říše víl, jimž hrozí osud horší než smrt. I když tito nadpřirození tvorové ovládají nepředstavitelnou magii, ani zdaleka nejsou v bezpečí.

Zatímco si za zdí nedůvěřivá Feyre polehoučku zvyká na nepochopitelný svět a sžívá se s ním i jeho obyvateli, poznává rovněž hrůzu, jež může proniknout až do země lidí. Smrtící zlo se šíří Prythianem, vítězí nad jedním zdejším vládcem za druhým a dlouho je patrně nezastaví ani Tamlinova moc. Vzhledem k tomu, že lovkyně do svého srdce postupně přibírá stále další nadpřirozené bytosti, je pro ni pobyt za zdí stále těžší.

Čím více poznává víl a hlouběji proniká do jejich vztahů, obyčejů i kouzel, tím spíše oceňuje vládce s maskou na obličeji. Postupně jsou Feyre a Tamlin pohlceni vzájemnými city, avšak tím pro bezbrannou dívku sílí nebezpečí zde. Přestože vílím problémům nerozumí a většinu tajemství nezná, snaží se zachránit milého i jeho poddané. Čím je však pro Freyre snadnější zdejší pobyt přijmout, tím je patrnější, že v zemi víl jsou bytosti, jimž je trnem v oku.

Notoricky známý příběh mrazí již od prvních řádků

Sarah J. Maasová - Dědička stínů

Čtenáři již od prvních stránek poznávají tamní nepříliš radostný svět, v němž je nedostatek běžný a dokonce i smrt hladem je možná. Jenže popisování nebezpečí běžného lidského života je pouze začátek a Maasová s postupujícím textem čtenáře stále více přesvědčuje, že by se jim ve světě Freyre asi příliš nelíbilo. Obyvatelé jsou zde vystaveni ještě mnohem horším nadpřirozeným hrozbám z vílí říše.

Ta je barevnější a podivuhodnější, než je lidský svět, ale také nebezpečí je zde velkolepější a hrozivější. Podobně intriky tamních dvorů jsou nepochopitelnější, dlouhodobější a prohry i tresty zásadnější. Magie je v této realitě na denním pořádku, stačí jediné špatné slovo a člověk či víla jsou ztraceni. Čtenáři se přesvědčují, že autorka jim nenadělila rozjásanou disneyovku, ale spíše její děsivější a napínavější obdobu (na způsob domácí filmové Krásky a zvířete ze sedmdesátých let).

Mohlo by se zdát, že proslulé vyprávění již čtenáře příliš nemůže překvapit, avšak není tomu tak. Samozřejmě zůstává provařená zápletka i proměny vzájemných vztahů hlavní dvojice, ale děj nesestává jen z jedné hlavní linie sestávající ze sbližování lidské dívky Freyre a vílího panovníka Tamlina. Přináší nejen velké množství propracovaných vedlejších dějů, velký počet očekávaných i překvapivých zápletek a také mnoho zajímavých i rozporuplných postav. Zkrátka, čeká je plno příjemné zábavy.

Jedním z nejpříjemnějších benefitů románu je mimo uvedených také bezesporu působivá atmosféra, která dokresluje napínavé dramatické zápletky, akční scény i lechtivější chvilky zamilované dvojice nebo zmínky o velkolepějších a hrozivějších válkách lidí s vílami. Navíc se zdá, že pokračování úvodního dílu – Dvůr mlhy a hněvu – svému předchůdci nezůstane nic dlužno. Již v dubnu čeká milovníky fantasy konfrontace Feyre s jejími činy i novým a ještě hrozivějším zlem.

Český název: Dvůr trnů a růží. Název originálu: A Court of  Throns and Roses. Autor: Sarah J. Maasová. Překlad: Ivana Svobodová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 440. Doporučená cena: 349, zlevněno e-shop – od 279 korun.

0