RECENZE knihy: Skleněný trůn 3 – Dědička ohně: Návrat mezi víly bolí

19. 12. 2016

Celaena se v roli králova zabijáka plaví za moře do země víl. Měla by se postarat o zdejšího prince, ale lid jej miluje a ona se potýká s bolestnou ztrátou. Dokud ji nevyhledá vílí bojovník, aby navštívila jeho smrtící královnu – svou tetu.

Stále oblíbenější literární série v žánru young adult fantasy nazvaná Skleněný trůn potěšila své ctitele již třetím dílem. Tentokrát donutí král i okolnosti bývalého superasassina Celaenu, aby opustila vše známé a odcestovala za Velký oceán. Od panovníka dostala za úkol zbavit se v království Wendlyn korunního prince a s důkazem se vrátit. V sázce jsou životy příbuzných její drahé zavražděné přítelkyně i budoucnost milovaného kapitána.

Pokračování románového cyklu úspěšné americké spisovatelky, Sarah J. Maasové, poprvé klade velký důraz nejen na magii obecně, ale ke slovu se dostanou ničivá kouzla ústřední hrdinky. Stejně jako dva předchozí díly, také Dědička ohně přetéká temnou magií, vražednými intrikami a krvavými boji. Poprvé však opomíjí dříve poměrně akcentovanou linii citů i milostných vztahů Cealeny s Chaolem nebo Dorianem.

Sarah J. Maasová

Newyorčanka narozená v roce 1986 je autorkou debutového Skleněného trůnu (zatím vyšla ještě Půlnoční koruna, Dědička ohně, Královna stínů a patří sem i prequelová novela The Assassin’s Blade) – bestselleru New York Times a USA Today. Psát ho začala v šestnácti letech (originál vyšel v roce 2012), byl přeložen do 23 jazyků a stal se jednou z nejlépe mezinárodně prodávaných knih. Kromě debutové série jí vyšel i první díl cyklu Dvůr trnů a růží, pracuje na The Starkillers Cycle. V roce 2008 nadmíru úspěšně vystudovala tvůrčí psaní a vedlejší religionistiku na Hamilton College. V současnosti žije v Bucks County v Pensylvánii s manželem a psem.

Svobodné království a vílí kouzla získávají děsivé rivaly

Královu šampionku Celaenu Sardothien nedávné události silně poznamenaly. Oplakává přítelkyni, děsí se vlastní magie, vše je pro ni marnost. Nenáviděný panovník ji vyslal do Wendlinu, aby zavraždila tamního následníka trůnu. Přes riziko pro životy princezniných blízkých i milovaného Chaola se opět vzepře. Oblíbeného prince ušetří a rozhodne se uctít památku Nehemie (možná se i vypořádat s megalomanským vládcem Adarlanu) dost riskantním způsobem – chce vyzpovídat nepředvídatelnou tetu Maeve.

Sarah J. Maasová - Dědička stínů

Zvědavá vílí královna pro ni ale sama pošle a jediný způsob jak získat odpovědi je zkrotit asassinčin oheň. Což je dost složité, proto se Jestřáb z průvodce stává učitelem. Nedaří se ani kapitánovi, který přislíbil návrat k rodině, ale touží po nebezpečné plavovlásce. Lépe se možná vede Dorianovi, jehož sice trápí otcův generál, ale tělo i ducha mu hojí pěkná léčitelka. Pouze adarlanský král vítězí na všech frontách. Jeho líté čarodějnice testují novou zbraň, rebelové ztrácejí dech a dědička z mýtů je dosud nezvěstná.

Zabiják v sukních musí být ve střehu doma i na cestách

Pokračování fantasy vyprávění o vražedné i vražedně krásné Celaeně Sardothien dostává zcela novou a nečekanou hloubku i podobu. Na rozdíl od dvou předchozích dílů ve třetím svazku opustila hlavní postava dosud objevované sídelní město Adarlanu s jeho skleněným palácem plným zla a černé magie. Po relativně umírněných a komorněji laděných příbězích je Dědička ohně mnohem velkorysejší, rozsáhlejší, epičtější i temnější vyprávění.

Celaena i čtenáři putují stovky mil, aby konečně začali odkrývat temnou oponu halící prastaré tragické události, jež změnily život ústřední postavě i celý zdejší svět. Obyvatelé spříznění s hlavní hrdinkou a dalšími známými postavami, ale i všichni ostatní, kteří s nimi dosud neměli nic společného, se nyní konečně musejí postavit minulým činům i dalekosáhlým následkům, které z nich plynou.

Kromě mnoha překvapivých souvislostí, jež jsou v tomto pokračování pozvolna objasňovány díky vzpomínkám hlavní hrdinky a pohledům do její minulosti, čtenáři poznávají také legendami opředenou a tajemnou rasu víl i jejich působivou magii. Seznamují se také s mnoha dalšími více či méně děsivými národy. Některé jsou ústřední hrdince i jejím přátelům nakloněné a občas pomohou, většina z nich je však smrtící pro každého, s kým se střetne.

Učení je mučení – zvlášť když zahrnuje vražednou magii

sarah-j-maas-cealene-2-pulnocni-koruna

Hlavní postava si v Dědičce ohně užije nový díl fyzické i duševní trýzně, ale také porci neochotně přijímaného štěstí a bezpodmínečného přátelství. Krom cestování, nespočtu smrtících útoků i vražedného šílenství čeká mladou ženu také intenzivní vyučování. Aby Celaena dostála svým závazkům vůči přítelkyni, a přiblížila se možnosti utkat se s adarlanským vládcem, přijme Maevinu výzvu k odhalení své magické síly.

Smrtící zabiják (i křehká dívka s ostrým jazykem v jedné osobě) záhy přijde na to, že ovládnout síly, které jí ztěžovaly život již od dětství, není lehké, třebaže jí pomáhá neúprosný a odtažitý Jeřáb. Jejich vztah se od počátečního nedobrovolného příměří stává postupně mnohem srdečnějším i bližším, když jeden druhého poznávají a spolu se čtenáři odhalují své povahy i složitou minulost. Navíc Celaena nebude jediná, kdo naváže zbrusu nové vztahy.

sarah_j_maasova_skleneny_trun

Také ve skleněném paláci situace i atmosféra ztěžknou temnějšími emocemi a intrikami, z nichž jen málokteré čeká dobrý konec. Ctitele Sarah J. Maasové čeká seznámení s mnoha zajímavými postavami a jejich vzájemnými vztahy, ale také nejedno šokující odhalení. Všichni dohromady mohou jen doufat, že alespoň většinu z oblíbených hrdinů na konci nevyhnutelného střetu nečeká smrt, nebo alespoň zbytečný konec.

Ani jeden život zde není v bezpečí (jak se o tom přesvědčili v Půlnoční koruně) a ve stejné linii autorka pokračuje také v Dědičce ohně. Mnozí zde ke všemu nejsou těmi, za koho byli pokládáni, což je přesně to, co činí z cyklu Skleněný trůn zábavné a poutavé čtení. Nepředvídatelné zvraty a stále temnější kulisy i zápletky zvolna překračují meze relativně krotké young adult fantasy a přibližují ji k dospěláčtějšímu čtení.

Mohlo by být zajímavé, jak se Celaeně povede v dalším svazku série nazvaném Královna stínů, avšak s tím, kam život vnadné drsňačka i jejích blízkých doposud směřuje, se jen těžko něco zlepší. Vzhledem ke skutečnosti, že král odhalil Dorianovo tajemství i záhady mnohých dalších postav, těžko je čeká právě šťastná budoucnost.

Český název: Dědička ohně. Název originálu: Heir of Fire. Autor: Sarah J. Maasová. Překlad: Ivana Svobodová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 536. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – od 239 korun.

0