RECENZE: Komiks Jonáš Fink vypráví o převeselém dětství v době komunismu

22. 11. 2011

Příběh dospívání v Československu za totality si na svá bedra vzal Ital Vittorio Gardino. Nelehký úkol zvládl vcelku bravurně. Jeho příběh působí lidsky a nostalgii vzbuzuje nejen zasazením do prostředí, ale i stylem.

Ilustrace na obálce komiksu Jonáš Fink Autor: Vittorio Giardino

Kdykoli se Česká republika objeví v cizokrajné knize či filmu, zvedá se vlna nadšení. A že by měly Čechy roli v komiksu, to se stává opravdu jen málokdy. Právě první díl trilogie Jonáš Fink, tentokráte s podnázvem Dětství, je tímto majákem. A mnohem větší radost působí tím, že se jedná o biografický příběh ne moc známé osoby za období totality. Avšak i k takto citlivému a osobnímu tématu přistupuje autor s vnímavostí Čechů.

Rychlé šípy do srdcí demokratů

Trilogie o českém rodákovi je autorským počinem a zároveň debutem Itala Vittoria Giardina. Autor děj situoval do padesátých let, do dětství hlavní postavy. Tomu odpovídá i přístup. Hrdina řeší především malichernější problémy, jakými je například stavba letadýlka či radost z práce, zkrátka rychlošípácké problémy. Vše je ale vykresleno na pozadí osobně více deprimujících příběhů, v nichž se najde místo i pro metaforicky symbolické obrazy. Tedy, ten se sice objevuje jen jeden a naprosto viditelný, zato perfektně výstižný.

Autorovi se ale musí nechat jeho vztah k Praze. Ve velice povedeném úvodu říká, že Československo již několikrát navštívil, a to i za časů totality. Jeho ztvárnění pražských ulic je tak velice přesné, čas od času člověk některé části i poznává. Značně tím připomíná Emmanuela Guiberta, autora Alanovy války. A velmi sympaticky to působí na nás tuzemské.

Šedivej pohled

Výtvarno je na tom ale trochu rozporuplně. Ovšem, do tohoto komiksu skvěle zapadá, avšak použít tento styl v podstatě v čemkoli jiném by znamenalo použít podprůměrnou nezáživnou kresbu. Proč zrovna u tohoto díla funguje? Právě díky té rychlošípovitosti. Jedná se o příběh chlapce z dob, kdy u nás vycházely především klubácké komiksy s velmi podobnou kresbou. To vzbuzuje jistou nostalgii a k tomuto období sedí. Stejně jako malá barevná škála pasuje k šedi této éry.

Jonáš Fink je rozhodně velice zajímavým počinem, který mnoho českých čtenářů ocení. Pravda je, že nyní vychází i publikace Ještě jsme ve válce s větší reklamou, nicméně i tento sešit si pozornost zaslouží, tím spíše, že se jedná o cizokrajný komiks. Musí se pochválit odvaha nakladatelství XYZ tuto knihu vydat. Jen by si mohli sehnat korektora, protože na 56 stran a dva překladatele se v komiksu objevuje chyb habaděj.

Název originálu: Jonáš Fink #1: Dětství
Český název: Jonas Fink 1: L’enfance
Scénář a kresba: Vittorio Giardino