Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE: Komiksový Berlín není jen Město kamene, ale i chudoby a bezcitnosti

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

26. 6. 2012

Berlín: Město kamene je příběh německé metropole z dvacátých let. Jason Lutes na pozadí reálií rozvíjí fiktivní příběhy vymyšlených postav. Avšak takových, že byste jim jejich existenci i věřili.

Vyprávět historický příběh je ošemetný nápad. Lehce se stane, že autor sklouzne k suché faktografii, což čtenáře samozřejmě nebude bavit. Proto Jason Lutes pro zachycení Berlína mezi světovými válkami vybral méně pompézní pohled. Dobu čtenář nahlíží pohledy několika obyčejných lidí, kteří řeší spíše osobní problémy než světové, ne věhlasných generálů a slavných osobností. Bohudík.

Jason Lutes
Rodák z New Jersey (1967), který pobýval i např. ve Francii. Právě evropský komiks se na jeho pracích silně podepsal. Pracoval jako myč nádobí. Působil také v komiksové branži. Nejznámější práce jsou sbírka stripů Jar of Fools a historický Berlín. Chybí mu slezina a nosí brýle.

Právě osobní pohled dělá z díla něco výjimečného. Samozřejmě děj jako takový – sledování historických událostí – knihu táhne a prodává (ačkoli u takovéhoto titulu prodejnost zřejmě nebude nic extra, jak už to s komiksy bez superhrdinů bývá), hlavní část však tvoří vztahy postav a jejich duševní pochody.

Čtěte také: Mrtví se někdy vracejí. Steve Jobs například v biografickém komiksu

Hrdinové pochází z rozmanitých tříd a společenství, což skýtá ohromný počet úhlů pohledu a možností empatie. Na druhou stranu platí čeho moc, toho příliš, a tak i zde působí obří různost postav i nějaké trable. Když se nad tím totiž člověk zamyslí, možná měl autor až nadmíru velkou potřebu nacpat tam všechny. K vidění jsou tak židé i křesťané, komunisté i nacisti (bez těch by se to ale neobešlo), heterosexuálové i homosexuálové, majetní i chudí… Kdyby chyběli třeba homosexuálové nebo jiná skupina, tak dobrá, nemusí být vše (nebo alespoň ne hned v prvním díle).

Vskutku skutečné neskutečné skutky ze skutečné skutečnosti

Pokud se přes obrovskou změť postav, které se zpočátku i dost pletou, člověk přehoupne, nic mu na nich už nebude vadit. Psychiky vykreslené do posledního puntíku, postavy nejsou postavami, ale lidmi. A jak už to tak bývá, každý člověk něco skrývá. Čtenář sleduje myšlenkové pochody, a přesto vidí pózu člověka, jakousi image či spíše přetvářku. I když doba a ovzduší člověka uvnitř rozežírají, na povrch se bude tvářit statečně a oddaně.

 

A jako správné bytosti i zdejší hrdiny člověk odhadne a mnoho překvapení nebo zvratů mu nepřinesou. Avšak o to skutečněji působí, vždyť takto se chovají i skuteční. Vždyť takto se i vyjadřují skuteční (až na některé z myšlenkových pochodů, těmi lidmi nemluví, na druhou stranu ale Lutes předvádí krásné metafory a cit pro jazyk, rovněž tak pan překladatel Janiš). Ačkoli se ne vždy povede vzbudit ve čtenáři v daných scénách emoce, alespoň lidskost z nich čiší.

Ideální ideologie je pro idealistické idioty

Po kresební stránce se jedná také o vysoce kvalifikovanou práci. Autor volí styl, který k dané době skvěle pasuje, a přesto není nezáživný. Naopak po něm oči ladně sjíždějí pro jeho hladkost a zároveň není strohý na detaily. Co potěší ještě více je lehké míchání stylů. I když 99 % tvoří jeden styl, v extrémně citlivých momentech (hlavně konec knihy) nebo když to pohled prostě vyžaduje, zvládne bez jakýchkoli potíží našroubovat něco jiného.

Vrchol zručnosti se objeví ve skladbě panelů. Zatímco většina kreslířů jich využívá jen jako nějaké šablony a pele mele házejí obrázky na stránku, zde slouží vyššímu účelu. Nad vším se tyčí strana 209 (pokud si koupíte, zaměřte se na ni). Kdopak si všimne vskutku geniálního řazení panelů vůči obsahu na stránce? Zvídavý čtenář bude jásat, hltač si jen přečte, ale ani jeden neodejde nespokojen.

I přes těch pár záporů jde o velice hodnotné dílo. Po čtenářské i historické stránce velice dobré. A napomáhá tomu i zpracování. Pevná vazba a nádherný papír, který k náplni komiksu báječně sedí. Jen by občas pro lepší čitelnost detailnosti pomohl větší formát, v němž komiks v angličtině dokonce vyšel. Zamrzí, ale člověk to překousne. Vykašlete se na učebnice dějepisu, to Lutesův Berlín vám dá čichnout k opravdové beznaději a mizérii 20. let.

Název originálu: Berlin #1: City of Stones
Český název: Berlín #1: Město kamene
Scénář a kresba: Jason Lutes
Překlad: Viktor Janiš
Počet stran: 216
Vazba: vázaná s přebalem
Rozměry: 145 x 210 mm
Vydal: BB/art, Praha 2012
Doporučená cena: 299 Kč

Hodnocení: **** (80 %)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Komiksový Berlín není jen Město kamene, ale i chudoby a bezcitnosti

Hide picture