Menu
FANZINE.cz
Komiks

RECENZE komiksů Erica Powella: Goon #7 a Goon #0

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

21. 4. 2017

Už dlouho se v Goonových fanoušcích jako ten nejjedovatější břečťan kroutí touha po tom, co bylo vytvořeno před první knihou Nic než utrpení. Nyní se toho v knize Drsný kšefty konečně dočkají. A aby nešli jen zpět, chronologicky již sedmým svazkem Místo bolesti a žalu se kráčí vpřed.

Návrat před začátek známé ságy musí především přinést jedno – Páter Monster jako čerstvý konkurent Goonova zločinu. Do toho vlkodlaci, upíři, zombie, Rybí Péťa a hromady dalších příšer. Do kontrastu pak Místo bolesti a žalu s mnohem civilnějším příběhem, který, jak se zdá, naprosto převrací zaběhlý řád v Goonově světě.

Eric Powell
Eric Powell se narodil roku 1975 v Tennessee. Ačkoli tvořil komiksy pro Dark Horse, DC Comics i Marvel, proslavil se až sérií Goon pro menší Avatar Press. Záhy Goona odkoupilo Dark Horse a k Powellovi se začaly hrnout mnohé nabídky. V ČR kromě minimalistických zásahů (například obálka Crwe) vychází jen Goon.

Vždy, když existují nějaké neznámé a skrývané příběhy napsané ještě před hlavní řadou, čtenáři po nich hladově touží. A sami autoři vždy tvrdí, že je schovávají jen z toho důvodu, že v té době ještě nebyli vypsaní/vykreslení a nedosahuje to ani zdaleka kvalit hlavní série. A ne vždy jde o skromnost.

Drsný kšefty jsou toho zářným příkladem. Když vyšel první Goon, hodnotil jsem jej jako slabší oddechovku pohybující se pro svých pár dobrých vtipů a kresbu někde kolem průměru. Ty, kteří věděli, co přijde pak, samozřejmě takové nařčení rozhořčilo. A nyní říkám – číst jako první nultou knihu, v Goonovi bych ani nepokračoval.

Eric Powell: Goon #0Comics centrum tak (vlastně stejně jako Dark Horse) udělalo chytrý tah tím, že začalo až knihou Nic než utrpení. Ostatně Drsný kšefty nebyly pro chápání série ani nijak zásadní.

Drsný kšefty jsou v mnohém nevyzrálé a neumělé. Podařených vtipů je v knize jako šafránu, dialogy skřípou a příběh zadrhává a naráží na klasické začátečnické chyby a násilné vrážení gagů a hlášek, kamkoli to půjde.

Naopak úctyhodně působí tolik věcí, ze kterých se postupně vyklubaly legendární refrény a repetitivností získaly na významu. Ačkoli Powell tvrdí, že v té době neplánoval nic déle dopředu, už tady se objevují narážky na Čínskou čtvrť.

Například už nepoužíváme mluvící motorovou pilu

Takovéhle nulky možná kolikrát nefungují jako dobré komiksy, ale fanoušci sérií je subjektivně ocení. Baví nás sledovat začátky našich oblíbených autorů a odhalovat, jak se postupně zbavovali svých nedostatků (a Goon mezi takovými příklady září jako kometa ženoucí tvrdohlavě neustále vzhůru).

V případě komiksů pak silná stránka takové explorace tkví v kresbě. Ačkoli později Goon získal mnohem čistší, plynulejší a hravější kresbu, nelze než před Powellovými začátky vysmeknout poklonu. Kromě hrstky anatomických přešlapů nikde žádná chyba, kresba působí temněji a Goon tady vypadá tisíckrát drsněji než později. Má něco do sebe. A už zde se projevuje Powellova záliba v střídání stylů v rámci retrospektivy. Velice příjemné překvapení.

Ale dostat knihu, která nás uspokojí jen z hlediska fanouškovského, to by bylo trochu málo. Proto zároveň vychází i sedmý díl, Místo bolesti a žalu.

Místo bolesti a žalu pokračuje v atmosféře načrtnuté Čínskou čtvrtí. Noirovým, potemnělým odérem načichlé stránky plynou jedna za druhou v nekolísavé zamračenosti. Goonovi (a Powellovi) tenhle kabát barvy noční oblohy prostě sluší.

Příjemné je, že se naznačené stává pravdou a od povídkovosti se přešlo k tomu, že Lonely street začíná tvořit skutečně komplexní svět. Vracejí se postavy mihnuvší se v minulosti, svět se prohlubuje a hlavně postavy získávají reálnější osobnosti.

Též výtvarná stránka opět prošla lehčí revolucí, aby korespondovala s hutnější atmosférou. Tady snad ani není co poznamenávat; Powell nás už dříve přesvědčil, že má vizuál podchycený do nejmenšího ochcaného rohu a ohýbá jej se zručností nejlepších kovářů.

Víš, že se ti tady pod tím blatníkem válí půlka kloboučníka?

Sedmičce by se dalo vytknout snad jediné, totiž že se v ní toho vlastně zase tolik nestane. Ale člověk si z ní odnese dojem, že šlo o působivou a fungující přípravu podhoubí, že pod povrchem bublá něco zlého, že další díl smete Goonův svět takový, jak jej známe. Jde vlastně o prvního Goona, který vás zanechá napjaté a čekající na další díl… A na ten si bohužel počkáme ještě circa jeden rok.

Nová taktika Comics Centra vydávat vždy v edici Na přání dvě knihy najednou je (odhlédneme-li od následného dlouhého čekání) velice příjemná. A nikdy nedávala větší smysl než právě teď u vydání nultého Goona.

Originální název: Goon #0: Rough Stuff / Goon #7: A Place of Heartache and Grief
Český název: Goon #0: Drsný kšefty / Goon #7: Místo bolesti a žalu
Scénář a kresba: Eric Powell
Překlad: Václav Dort, Martin Trojan
Počet stran: 104 / 104
Vazba: Pevná vazba
Vydal: Comics Centrum, Praha 2017
Doporučená cena: 499 Kč / 499 Kč

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE komiksů Erica Powella: Goon #7 a Goon #0

Hide picture