RECENZE: Kriminalistika v komiksech. Policejní vyšetřování pod lupou

Lenka Zajícová

Lenka Zajícová

20. 4. 2012

Kriminalistika v komiksech (výřez z obálky knihy)Vraždy na všechny způsoby a proradné zločince lze najít v Kriminalistice v komiksech od kolektivu autorů. Komisaři musí udržet krok s vychytralými vrahy a mohou přitom využít jenom svých vlastních schopností a prostředků. Ruka spravedlnosti tak bude mít zase co dělat, aby se jednou dostala na světlo.

Zabalené tělo Sylvie Huntové nalezli policisté pod mostem mezistátní silnice č. 95 v Greenwich, ve státě Connecticut. Soudní lékař ohledal mrtvolu a odebral vzorky hmyzu přítomného v okolí oběti, které byly následně zaslány na Yaleovu univerzitu. Tam bylo zjištěno, že se jedná o druh much bzučivek, jejichž životní cyklus je do značné míry předvídatelný, protože vědci znají jejich jednotlivá stádia vývoje. Podle přítomného hmyzu se potom dá zpětně určit, kdy byla oběť zavražděna. Doba smrti Sylvie Huntové byla následně stanovena na 15. září, což značně pomohlo k odhalení vraha.

Jedinečná sbírka se skládá ze tří základních částí, kterými jsou: Balistika, Antropologie a Místo činu. Úvod jednotlivých kapitol obsahuje informace týkající se právě probírané oblasti. V případě Balistiky se teorie týká vražedných zbraní, odebrání DNA nebo třeba určení druhu pistole podle projektilu náboje.

Popisy specifických vyšetřovacích metod doplňují názorné obrázky, ať už drážky hlavně zbraně či porovnávacího mikroskopu. Milovník detektivních zápletek si tak přijde na své. Po probrání a vysvětlení základních informací k balistice následují tři případy, které mají napínavý charakter a poutavý ráz. Jsou nazvány: Henry Goddard a první balistický případ, Kulka ve stromě a Otvory po střelách a lasery.

Kriminalistika v komiksech (obálka knihy)

Je libo trochu hmyzu?

Další dvě kapitoly pak probíhají podobně. U Antropologie se řeší nálezy kosterních pozůstatků nebo věci týkající se těla v souvislosti s kostmi a hmyzem. Některé pasáže nejsou pro slabší povahy, zejména určení stáří mrtvoly podle vyvinutých larev v těle oběti. Také následné komiksové příběhy Případ Gouffé, Tělo v koberci a Muž v rakvi barvitě dokreslují fascinující policejní metody.V případě poslední kapitoly Místo činu se teorie zaměřuje na ohledání místa činu. Stejně jako u předchozích částí se lze těšit na tři kriminalistické příběhy: Případ mormonských padělků, Řezník a Případ s hokejovou taškou.

Na konci knihy Kriminalistika v komiksech se nachází slovníček, který pomáhá utřídit nabyté poznatky a celkově si je zapamatovat. Sbírka je vhodná jak pro mladší čtenáře, tak pro starší, kteří rádi bádají nad kriminalistickými zápletkami a nezaleknou se nějaké té esteticky méně příjemné scény ve formě mrtvoly prolezlé larvami, protože jednotlivé ilustrace vypadají značně realisticky. Vše je o to napínavější, že se jedná o popis skutečných policejních případů.

Český název: Kriminalistika v komiksech
Autor: Kolektiv
Překlad: