RECENZE: Merry Gentry 4 – Úder půlnoci by Meredith mohl srazit k zemi

25. 4. 2015

Princezna temných fae je v časovém presu. Snaha o potomka je neúspěšná a ještě se se v Říši kouzel stala vražda. Merry musí využít své detektivní schopnosti, aby zjistila, kdo se zbavil malé víly a člověka. Spolupráce s policií není tak špatný nápad.

Princeznu Meredith čeká další boj o život. Zdroj: výřez knižní obálky.

Princeznu Meredith čeká další boj o život. Zdroj: výřez obálky knihy.

Zakladatelka aktuálně stále populárnějšího žánru paranormální romance, Laurell K. Hamiltonová, přichází za milovníky (možná zejména milovnicemi) lechtivé fantastiky již se čtvrtým dílem série Merry Gentry. Její hrdinka má zbrusu nové problémy. Třebaže potenciální dědičku faeského Temného trůnu už konečně nemusí k smrti děsit šílená teta, královna Vzduchu a Temnoty, nemá klid.

Andais bohužel není jediná, kdo by Meredith dokázal zabít jediným dotykem. Přívrženci princeznina bratrance Cela, s nímž tahle sidheská míšenka soupeří v početí dítěte, a tím i o trůn, se nezastaví ani před vraždou. Úder půlnoci si bývalou vyšetřovatelku paranormálních zločinů Merry podá pěkně natvrdo a ručně.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru roku 1963 ve státě Arkansas ve Spojených státech. Už mezi pátým a sedmým rokem života se k ní dostaly hororové filmy jako Circus of Fear (1966), jehož název Hamiltonová parafrázovala v knize Cirkus prokletých. K první publikované novele vedla dlouhá cesta – nakonec se jí stala hrdinská fantasy Nightseer (1992). Rok nato poprvé publikovala první díl z dnes dvacetidílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, č. Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku žádné nakladatelství nechtělo vydat. V roce 2000 vznikl první díl cyklu Merry Gentry (Polibek stínů, Pohlazení soumraku, Svádění luny, Úder půlnoci, Dotek bouře, Objetí mrazu), jenž završil první desítku.

Více v profilu autorky

Meredith čekají noví milenci i návrat k detektivce

Statečná i spravedlivá princezna Temných fae musí řešit pořád stejné problémy. Její děsivá teta královna neústupně trvá na ultimátu ohledně potenciálního střídání na trůnu. Proto se Merryin strážný harém musí rozrůst o několik nových a pozoruhodných sidhe. Těžko říci, zda tito milenci nejsou spíše královninými informátory. Jisté je, že kromě problémů s početím Meredith čeká řešení ještě mnohem většího průšvihu. Říše kouzel se s lidmi dělí o informace a tajemství, otvírá se i lidským návštěvám. Bohužel, právě taková pozvánka stojí život jednoho žurnalistu. A jeho mrtvolu již fae nemohou zamést pod koberec jako tělíčko létající služebné nebo umučeného vězně či nepohodlného soka. Vzhledem ke zkresleným představám lidí o Říši kouzel a morálce jejích obyvatel není jisté, zda přizvání policie k vyšetřování vražd byl nejlepší nápad. Meredith však dbá na pověst fae, takže nemá na vybranou. Že při tom musí tančit mezi kulkami i na ostří nože politiky je jen třešnička na dortu.

Princezna je štvancem doma i na návštěvě

Přestože se Meredith, možná dědička faeského Temného dvora, pokouší stát mimo politiku i pozornost lidí, neústupný osud, příbuzní i Bohyně ji vrhají přímo doprostřed víru dění. Pokaždé. Nejenže se vlastně stala tváří Říše kouzel. Pokud chce přežít ona i muži jejího života, musí co nejrychleji otěhotnět, čelit nástrahám vražedných atentátníků, snést se s nováčky ve své posteli a vystát i problémy těch nejpůvodnějších.

Situace se komplikuje i v samé Ríši kouzel. Sidheská šlechta Světla i Temnoty ztrácí schopnost mít potomky a zdá se, že nečinnost obou vládců nakonec fae zničí. Možná si tuto skutečnost uvědomuje i královna Andais, proto neteři darovala artefakt, s jehož pomocí může kdokoli nalézt svého ideálního partnera. Jak to však v Merryině životě bývá, každá laskavost její tety se nakonec obrátí proti ní.

Spřízněnou duši prozatím neobjevila, i když spojila první netradiční pár, čímž přišla o potenciálního manžela. Ve svém loži teď musí přijmout další bývalé i současné bohy plodnosti. V dědickém boji se také nic nemění. Díky moci Bohyně, proudící skrz Meredith, se fae neustále vracejí magické síly i schopnosti a mnozí získávají úplně nové. Přesto některým sidhe není smíšená krev princezny dost dobrá a chtějí ji zlikvidovat.

Zvítězit v čarodějných soubojích lze i skrz postel

Druhý nejznámější literární cyklus L. K. Hamiltonové, Merry Gentry, se v mnohém podobá i její první sérii paranormální romance, který tento subžánr v podstatě založil. Jméno jeho hlavní hrdinky, Anity Blakeové, je synonymem pro drsnou bojovnici s paranormálním svinstvem se spoustou milenců. Zato její kolegyně Meredith sice má pro strach uděláno (vyrůstala mezi fae), jenže na zabíjení ji příliš neužije. Pokud ale musí, udělá to bez zaváhání.

Základem princezniných schopností je vlastně nadbytek sex-apealu a libida i pozoruhodná schopnost a ochota je využít. V člověčí politice by závistivci jistě hanlivě prohlásili, že Merry dělá kariéru přes postel. U fae je však pojetí sexu dost odlišné. Jako ostatně většina věcí a vztahů, jež autorka čtenářům osvětluje. Z toho důvodu je třeba dívat se na Říši kouzel, její obyvatele i zvyky naprosto bez předsudků.

Obrazy z tohoto světa jsou v mnoha případech až nepředstavitelné, jejich zákony a zvyky nepřijatelné a pojetí štěstí znepokojivé. I proto jsou příběhy o princezně Meredith pohádkami pro dospělé a ještě lépe, vyprávěním pro zletilé čtenáře ve fantastice pokročilé. Dalším důvodem je samozřejmě i fakt, že Merryiny peripetie většinou začínají nebo končí nadpřirozeným sexem, který autorka líčí do zajímavých podrobností.

Něco starého a něco nového zaručí úspěch

Kromě sexu, magie a intrik čeká v Úderu půlnoci milovníky žánru, snad již lehounce znuděné nadpřirozeným politickým balastem (který zajisté pobaví, ale občas potřebuje nějaké to zpestření), také návrat netrpělivě očekávaného detektivního pátrání. A nutno říci, že přichází rovnou ve velkém stylu dvojité vraždy na území tajemných fae.

Merry bude mít na starosti nejen chycení vraha a spolupráci s lidskou modrpartou, ale také nenechat zabít sebe, policisty, přátele či podezřelé. Kdyby se princezna přece jen nudila, může si třeba užít magické souboje s dvořany královny Andais. Vzhledem k faktu, že v téhle chvíli by pouze vítězství mohlo tyto zrádné sidhe zachránit před královniným hněvem (mnohem horším než pouhá smrt), bude mít Meredith co dělat.

Čtenáři si v Úderu půlnoci vychutnají vše, co na příbězích Hamiltonové milují a co je v autorčiných románech baví. Budou moci ocenit literární zručnost L. K. Hamiltonové, její skvělé a neotřelé nápady, jimiž v Merry Gentry jen hýří, užijí si fascinující hrdiny i zápletky a jako sladkou tečku je čeká spousta mrtvol i kriminálka.

Zkrátka ani čtvrtý díl série o temné princezně si s předchozími knihami v ničem nezadá a rozhodně pobaví všechny ctitele paranormálních romancí. Natolik, že se ještě více budou těšit na další svazek cyklu nazvaný Dotek bouře. Ten si pro čtenáře i Meredith přichystal ještě větší náklad magie a problémů se starými i novými milenci než doposud.

Český název: Úder půlnoci. Název originálu: A Stroke of Midnight. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Překlad: Dominika Moulíková. Obálka: Jakub Jíra. Nakladatel: Epocha, 2014. Počet stran: 368. Doporučená cena: 299, zlevněno e-shop – 224 korun.

0