RECENZE: Miluj podle touhy své! hlásá třetí kvalitní fantasy kniha Jacqueline Careyové

18. 2. 2012

Výpravná fantasy v alternativní Evropě, kde se náboženství vyvíjela jinými směry. Rozmáchlý epický příběh s důrazem na pocity a vnímání ústředních hrdinů. A trocha erotiky. Tak by se dala popsat trilogie, kterou kniha Kushielovo vtělení perfektním způsobem uzavírá.

I ve třetí knize se hlavní hrdinka několikrát svlékne Autor: John Jude Palencar

Série Kushiel od americké autorky Jacqueline Careyové se odehrává v Evropě a jejím blízkém okolí, ačkoli kultury a náboženství v jejích částech ani zdaleka nepřipomínají ty, které čtenáři znají z učebnic dějepisu. Nejlépe je to vidět na vlasti hlavní hrdinky, kde základní církevní dogma zní: Miluj podle touhy své. A sama Phèdre nó Delaunay de Montréve to může dosvědčit – jako slavná kurtizána (protože tohle povolání je jedním z nejvíce ceněných) i jako anguisetta a lypiphera – ta, která snáší bolest dobrovolně a s touhou, ta, která kvůli svému bohu Kushielovi trpí, aby vyvažovala váhy spravedlnosti.

Kushielovo vtělení představuje zakončení trilogie, a proto přebírá volné konce zápletek z obou předchozích dílů a umně je spřádá dohromady. Po deseti letech, které uběhly od dramatického závěru Kushielovy vyvolené, přijde Phèdre dopis od Melisandy Sharizai, jejího úhlavního nepřítele, v jehož přítomnosti se jí fyzickou touhou podlamují kolena.

Melisandin syn, díky intrikám třetí v nástupnictví na královský trůn, dosud pečlivě ukrytý v zapadlém opatství, totiž byl unesen. Ve svém psaní prosí uvězněná několikanásobná zrádkyně hlavní hrdinku, aby jejího syna našla (první zápletka). Jako odměnu nabízí klíč, který povede ke zrušení kletby, jež byla kdysi uvalena na Phèdřina nejstaršího přítele Hyacinta (druhá zápletka). Ačkoli i tentokrát by se dala kniha číst samostatně, nelze to příliš doporučit.

Dál a dál, kupředu od mých vrat

Trilogie Jacqueline Careyové se už od začátku pyšnila několika drobnými detaily, které z ní dělaly velmi zajímavé čtení. Druhý díl tento standard rozvedl, přestože jeho příběh neměl s tím předchozím mnoho společného. Třetí díl je plnohodnotným závěrem celé trilogie, a to ve všech ohledech, včetně toho nejdůležitějšího: je zase o úroveň lepší než ten předchozí.

Jak je pro bichle čítající více než pět šest set stránek typické, příběh Kushielova vtělení se rozjíždí mučivě pomalu. Ale možná je to tak dobře, protože člověk alespoň dostane šanci osvěžit si komplikované reálie Phèdřina světa. Pak se ovšem zápletka rozvine překvapivou rychlostí a co nevidět už uhání dál a dál, kupředu od mých vrat.

obálka Jacqueline Careyová: Kushielovo vtělení

Třetí svazek ze světa Jacqueline Careyové má nesmírně obsáhlý příběh, až je vcelku s podivem, že se s ním autorka dokázala vyrovnat v tak (relativně) krátkém rozsahu. Podobně jako v předchozích knihách, i tady se najdou ucelené pasáže, které z útlumu pomalu gradují v malá finále, jež jen otevřou další dveře k pokračování vyprávění. Avšak tentokrát je rozdíl v tom, že tyto vrcholy jsou mnohem silnější a s mnohem většími důsledky, až člověk přestává věřit, že by se autorka na stranách zbývajících do konce dokázala ještě překonat (a ona to opakovaně udělá). Hra je totiž mnohem větší a sázky, už na počátku vysoké, se ještě násobí.

Jacqueline Careyová: Kushielova vyvolená (obálka)Zdá se to neuvěřitelné, že by Jacqueline Careyová dokázala poslat Phèdre na další nová místa a skrz ještě větší útrapy, než jakými byli čtenáři svědky v prvních dvou dílech. Přesto tomu tak je a tentokrát jde o osud hned několika mocných říší. Hlavní hrdinka na své komplikované cestě navštíví nejen blízký kanál La Manche a Španělsko, ale také exotické dálky Egypta, Mezopotámie, Zakavkazska a střední Afriky. Poznatky o kulturách z reálného světa se tu prolínají se složitou mozaikou fiktivních náboženství a promyšlenou mezistátní diplomacií, která se v sérii Kushiel vyskytuje na každém kroku.

Přesto, přes všechen neuvěřitelný epický záběr celé série, se autorka nezapomíná soustředit na vnímání a emoce hlavních hrdinů. Phèdre, která stojí vždy uprostřed dění, si nepřestává uvědomovat, co všechno ji putování stálo, co ji ještě stát bude a především, co je na světě nejdůležitější. Přestože se stala svéhlavou figurkou na šachovnicích mnohých vladařů i božských bytostí, stále má na paměti heslo, s nímž vyrůstala a které je odpovědí na vše: Miluj podle touhy své. Snad to bude stačit.

Jacqueline Careyová: Kushielova střela (obálka)Dobře volené oběti

Aby se Kushielovo vtělení stalo tak výborným čtením, jakým je, obětovalo tři věci: nepředvídatelnost, tempo vyprávění a nepřítele. Prakticky od začátku čtenář ví, že cokoli Phèdre potká, dopadne dobře: Melisandin syn i Hyacint budou na konci zachráněni. Stejně tak ví, že navzdory mnoha vypjatým chvílím, kdy srdce fanouška napětím plesá (ačkoli například laciná krize v Sábě by se dala napsat lépe), dočká se jeden i pomalejších pasáží, které zároveň potěší a nepotěší velice podrobnými popisy kultur a myšlenkových pochodů. Co se týče nepřítele, tady už je situace složitější – jeho role se totiž plynule přelévá, jak se příběh postupně vyvíjí. Čtenář tak může být chvílemi zmaten, koho v danou chvíli nemá mít rád.

Ke cti Jacqueline Careyové je však třeba říci, že obětovala ty správné věci. Předvídatelnost a nedostatek napětí ve většině románu totiž nebolí zase tolik, jak by si člověk mohl na první pohled myslet. Autorka to bohatě vyvažuje mnoha jinými nástroji, které zvládá mimořádně dobře. Její svět je originální, natolik, že se čtenář nemůže dočkat, co nového další město, další kultura a další náboženství přinese. Její postavy jsou charismatické, nevypadávají z charakterů a dá se do nich vcítit. Ich-forma příběhu umožňuje hlavní hrdince průběžně sdělovat čtenáři své postřehy, připomínky a asociace, ačkoli kvůli tomu člověku chvílemi může připadat až příliš ukecaná. V neposlední řadě je třeba zmínit i dráždivou erotiku (opět dojde na S/M ve fantasy), která je stále neokoukaným a pikantním zpestřením žánru. A stejně jako vše ostatní v této sérii není samoúčelná, ale perfektně zapadá do výsledné skládanky.

Originální trilogie s širokým záběrem

Kushielovo vtělení je hodně dobré vyvrcholení příběhu, které někoho nepochybně donutí sbírat si čelist z podlahy. Na druhou stranu je to ze své povahy čtení, které nesedne každému, protože dává důraz na široký epický záběr s komplikovanými obrazy, emoce hrdinů a na dlouhé stránky popisů namísto překvapivých odhalení a dlouhých akčních scén plných krve a/nebo hutné atmosféry – ačkoli na to všechno také dojde. Ani filozofického přesahu tu tolik není, ten spíš jen přirozeně vyplyne ze směřování celé série a z psychiky hlavních hrdinů.

Třetí kniha americké spisovatelky je další z řady kvalitních fantasy, které se v českém překladu urodily na konci roku 2011. Uzavřela se s ní další originální a přečtení hodná série, která má potenciál získat si zástupy fanoušků, ačkoli tentokrát bude možná v jejich řadách převažovat křehčí pohlaví. A komu by bylo loučení líto, autorka na svůj pečlivě vystavěný svět navázala dalšími knihami, třebaže v nich vystupují jiní hrdinové.

Název originálu: Kushiel’s Avatar
Český název: Kushielovo vtělení
Autorka: Jacqueline Careyová