RECENZE: Nová hlídka přináší opět několik novinek, ale tentokrát nijak výrazných

28. 4. 2013

Život světlého mága Antona se konečně uklidnil. Je šťastně ženatý s čarodějkou Světlanou, narodila se jim malá kouzelnice Naďa. Při rutinní hlídce se ale setká s malým prorokem Kešou. Spatří vražedného Tygra, který chlapce ohrožuje, dokud nepronese své první proroctví. Snad pomůže jiný Prorok, Erasmus Darwin. I vědma Arina nabízí své řešení. Ale nikdo nemůže chlapce ochránit.

Se světlým mágem Antonem se čtenáři setkávají již popáté. Autor: Milan Fibiger

Nová kniha Sergeje Lukjaněnka, populárního autora ruské science-ficton a fantasy, zavádí tuzemské čtenáře do proslulého světa Hlídek. Již popáté se před milovníky fantastiky rozvíjejí životní příběhy Jiných. Nová hlídka pak skutečně přichází s něčím novým. Přibližuje existenci Proroků a jejich zabijáka, bezcitného Tygra.

Sergej Lukjaněnko

Narodil se v roce 1968 v kazachstánském Karatau, v současnosti žije v Moskvě se ženou a synem. Na Státní lékařské fakultě vystudoval psychiatrii, jíž se však nevěnoval. Fantastiku si oblíbil již v dětství a delší čas byl zástupcem šéfredaktora časopisu Miry. V 80. letech začal psát první povídky (Narušenije) a byla publikovaná byla jeho sbírka povídek Atomový sen.  Debutovým románem pak byli Rytíři Čtyřiceti ostrovů. Napsal například i trilogii Lord z planety Země nebo vesmírné výlety Konkurenti a Hvězdy, ty studené hračky či kyberpunkové Bludiště snů a Načisto s pokračováním.

Anton je nejšťastnějším bílým mágem. Vzal si úžasnou kolegyni Světlanu, narodila se jim Naďa, nyní nejvyšší světlá kouzelnice. Během jedné z Nočních hlídek Anton poznal malého Kešu, budoucího Proroka. Tedy v případě, že jej před vyřčením prvního proroctví nezabije Tygr. Ten je bytostí Šera, které všechny zásobuje magií. Proroctví může a nemusí způsobit konec světa. Anton hledá pomoc u Proroka Darwina, který Tygrovi kdysi unikl. Nápady hýří i vykutálená vědma Arina, která má na proroctví pifku. Anton cestuje z místa na místo, ale pomoci mu mohou až ti nejbližší doma. Jenže Tygr má být neporazitelný.

Nové příběhy starých hrdinů

První část knihy cele zapadá do působivé série o Hlídkách. Spolu s Antonem se ke čtenářům vracejí hrdinové z předchozích dílů. Zvrat přichází, když se čaroděj zúčastní jedné z naprosto obyčejných Nočních hlídek. Najde někoho zcela neobyčejného. Do letadla nenastoupí malý Keša, který vidí pád svého letadla. Velmi silně tento detail připomene první díl Nezvratného osudu. A vyvolá očekávání dramatických zvratů.

Keša se má stát aktivním Prorokem a čeká se na jeho první proroctví. Může se stát přelomovým pro celý svět. Nebo ne. Ale tohle riziko nemůže Tygr připustit. Vyrazí za novým Prorokem a honí jej, dokud proroctví nevyřkne nebo nezemře. Postava Tygra je nápaditým fenoménem patřícím k Šeru, ze kterého čerpají čarodějové i ostatní Jiní svou magii. Určitě ještě ukrývá mnohé tajemství.

Proroctví  se zpětně vždy zdá být pravdivé

Kromě Tygra se v knize více projevuje snad jen prohnaný a tajemný Geserův přítel, staletí žijící Prorok Erazmus Darwin. Anton za ním cestuje až do Anglie, protože potřebuje znát jeho tajemství přežití. Mile překvapí detail bezedného zavazadla, které dá při balení Antonovi jeho žena. Čaroděj se sice připravuje na pár dní, ale jeho vševědoucí žena ví své. A opravdu. Anton cestuje z místa na místo.

obálka Sergej Lukjaněnko: Nová hlídka

Druhou část pak tvoří cestování hlavního hrdiny za tejemstvím záchrany malého chlapce. V Anglii i na Thaj-wanu mu cestu kříží Inkvizicí hledaná obrácená temná vědma Arina. Je světlá, ale straší ji stíny minulosti. Kudy chodí, tudy autor/Anton hodnotí a porovnává. Kritizuje britský kolonizmus i ruskou historii bez servítků. Neodpustí si ani meditaci o zásazích do určeného osudu, o změnách a jejich marnosti.

Nová hlídka je v mnohém opravdu nová

Kromě skvělého světa Hlídek a perfektního řemeslného zpracování si autor neodpustí ani obvyklé poznámky ohledně mnoha spolu nesouvisejících skutečností. Mnoho nespojuje J. K. Rowlingovou a T. Pratchetta, ruskou revoluci a současnost, minisukně či popkulturní a geekovské fenomény, ale vše zmiňované i mnohé další si Lukjaněnko bere na mušku a kromě krátkých rýpnutí si mnohdy neodpustí dlouhatánské a složité rozebírání.

Možná delší, než by dynamice děje slušelo. Tentokrát je děj sice poměrně svižný, ale ve druhé části příběhu se autor/Anton během cestování a setkávání s jinými společnostmi dost zaobírá obvyklými filozofickými a historickými rozpravami. Ty  dost brzdí a ředí napínavý příběh. V poslední části se Anton po návratu z cest opět vrací do služby a pro změnu se zabývá problematiou zneužívání magie v běžném životě.

Každý podobný detail čtenáři přibližuje realitu hlídkového světa, ale vzdaluje jej od zvratů a napínavého líčení dobrodružství hlavních hrdinů. Přestože Nová hlídka působí jako oddychovka před dalším nabušeným dílem, je kniha čtivá a zajímavá. Milovníky Lukjaněnkova světa jistě bez výhrad potěší. Ostatní také, jen s občasnými poznámkami. Vyprávění má zajímavou pointu, ale v závěru byl očekáván o poznání větší ohňostroj. Jistě mohlo lépe využít svůj potenciál, včetně nabízejícího se dramatického vyústění, ale i tak se čte až příliš rychle.

Název originálu: Novyj dozor. Český název: Nová hlídka. Autor: Sergej Lukjaněnko. Nakladatel: Triton – edice Trifid a Argo, 2012. Počet stran: 352. Doporučená cena: 298 korun.

0