RECENZE: Pod nekonečnou oblohou lze najít první a jedinou lásku i smrt

12. 11. 2013

Veronica Rossi: Nebe 1 - Pod nekonecnou oblohouÁrie pochází ze světa rozděleného na civilizovanou část, její domov a divočinu. Odtud přichází Peregrin, aby ji zachránil před zradou ctitele. Při dalším setkání, když oba hledají své nejbližší, ji zachrání i před smrtí. Není divu, že pod vražedným nebem během strastiplného putování zachrání jeden druhého. Není divu, že si dokážou darovat i to nejdražší. Lásku i naději. Úvodní díl dystopické postkatastrofické trilogie pro mládež nazvaný poeticky Nebe představuje nemilosrdný, ale fascinující svět i sympatické hlavní hrdiny. Její autorka Veronica Rossi čtenáře vtáhne do nebezpečného světa své debutové série. Stanou se svědky střetu vyspělé technologie a smrtící divoké přírody, opravdových citů i přetvářky a intrik mocných.

Veronica Rossi

Narodila se na v Rio de Janeiru, ale vyrůstala a žila na mnoha místech po celém světě. Nakonec ji osud zavál do Severní Kalifornie, kde žije s manželem a dvěma syny. Bakalářské studium úspěšně dokončila na univerzitě v Los Angeles. Později vystudovala umění v San Francisku. Jejím úspěšným literárním debutem se stala tato postkatastrofická trilogie pro mládež.

Opravdu může láska zvítězit nad zradou a nenávistí?

Lidé ve světě sedmnáctileté Árie jsou rozděleni do dvou táborů. Vzdělaní Osadníci si užívají dostatek a virtuální hry. Outsideři trpí v realitě vražedných éterových bouří a smrti. Když studentku s andělským hlasem zradí, kdo ji měl chránit a ona zjistí, co by neměla ani tušit, musí zmizet. Stejně jako její matka. Ale navždy.

Ve světě Peregrina, bratra kmenového náčelníka, nepřežije ani den. Naštěstí ji přitažlivý mladík hledající synovce dokáže zachránit. Možná jej Árie přestane nenávidět a oba najdou své blízké. Třeba získají mnohem víc. Nejprve však musí zvolit mezi láskou a povinností.

Napínavé čtení pro teenagery

V prvním románu své série pro dospívající nazvaném Pod nekonečnou oblohou představuje autorka nepříliš přívětivý svět. V minulosti se z nějakého důvodu lidstvo rozdělilo na dvě skupiny. Jedna z nich si zvolila uzavřený prostor podobný vězení, který však znamená bezpečí. Druhá si vybrala riskantní přežívání na povrchu ve svobodě, ale také ve věčné hrozbě smrti.

obalka Veronica Rossi: Nebe 1 - Pod nekonecnou oblohou

Hned na počátku vyprávění se Osadnice Árie (jíž druhá skupina nazývá Krt) a Outseider Peregrin (jmenovaný obyvateli podzemí Divoch) za dramatických okolností potkávají. Mladík dívce poprvé zachraňuje život. Když je poté Árie zanechána na povrchu daleko od domova, aby zde do několika hodin podlehla vnějšímu prostředí, stane se z téhle hrdinské činnosti Perryho dobrý zvyk.

Ústřední nesourodou dvojici spojuje touha nalézt své nejbližší a přes opovržení, jež k sobě navzájem cítí, se jim daří spolupracovat. Negativní pocity se pomaličku polehoučku začínají měnit v náklonnost. Mladí lidé vychovaní ve společnostech rozdílných natolik, nakolik je to jen možné, k sobě v nepřátelských podmínkách nalézají cestu. Začínají rozumět jeden druhému i sobě samým.

Velká neznámá snad nezůstane tajná dlouho

Svět, který Veronica Rossi pro své postavy stvořila, není příliš sympatický. Důvody, proč se stal tak nevlídným místem k životu a nějaké větší podrobnosti o něm si autorka nechává velmi dlouho pro sebe. Možná více odhalí v dalších románech, ale v úvodním Nebi to příliš slavné není. Drobné detaily a obrazy získávají čtenáři zejména prostřednictvím udivené Árie, která se ve vnějších krajích vyzná právě tak málo jako oni.

Ale ani o lidech z podzemních Lusků se toho příliš mnoho nedozvědí. Pár obrazů technologických divů jako je klapka na oko, která zprostředkovává spojení s virtuálními světy nebo podzemní hydroponické zahrady či vznášedla. Víc nic moc. Musejí se nechat unášet dějem a počkat, až se k nim nějaká nová informace dostane.

Cesta tam a zase dál

Přestože se velká část prvního dílu cyklu Nebe sestává z popisu putování dvou hlavních hrdinů, není příliš jednotvárný nebo nudný. Dost pasáží má skutečně odpich a užijí si je všichni milovníci akce i napětí. Občas se stane, že vyprávění zpomalí trochu víc, než by bylo příjemné, ale netrvá to dlouho. Autorka dokáže čtenářům poutavě představit nejen prostředí, ale i charaktery nejdůležitějších postav románu.

Sice se v něm příliš hlubokomyslné psychologické rozbory nenajdou, ale postavy mají celkem reálné pohnutky i uvažování a chování. I když je Pod nekonečnou oblohou určeno zejména dospívajícím, není nějakým pohádkovým nebo plochým černobílým příběhem. Obsahuje tu správnou dávku tajemství, napětí, akce i romantiky, aby si jej užili příslušníci této věkové kategorie, ale rozhodně neurazí ani starší čtenáře.

Jedni i druzí se jen mohou dohadovat, jakým směrem se bude příběh ubírat ve druhém dílu série nazvaném Cesta věčnou nocí.

Název originálu: Under the Never Sky. Český název: Pod nekonečnou oblohou. Autor: Veronica Rossi. Nakladatel: Knižní klub, 2012. Počet stran: 328. Doporučená cena: 259, zlevněno – 240 korun.

0