RECENZE: Resident Evil Odveta. Pátý film je odplata na fanoušcích série

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

13. 9. 2012

Nejprve se díl s pořadovým číslem 5 jmenoval Odplata, později Odveta. Už selský rozum by napovídal, že se hlavní hrdinka Alice konečně pomstí na společnosti Umbrella a všech, kdo na ni neustále posílali další a další zombíky. Jenže ouha, pomsta je to spíš na divákovi.

Pokud se na film upřímně těšíte a bojíte se prozrazení toho, o čem pátý Resident Evil je, pak možná přestaňte číst dál. Sice se na vás nechystají žádné konkrétní spoilery, ale musím s politováním konstatovat, že film není absolutně o ničem. Čekáte nějaké vysvětlení celé série? Nebo aspoň sondu do minulosti hlavní hrdinky Alice? Ne, tento díl je jen a pouze o tom, že se skupina lidí přesune z místa A do místa B.

Resident Evil je již pětidílná filmová série, která se inspirovala podobnou videoherní sérií. V obou je hlavní postavou Alice, která se náhle vzbudí v budově společnosti Umbrella… A nic si nepamatuje. Jenže to na ni začnou útočit krvelačné zombies a jí nezbývá než bojovat o přežití. Během následujících dílů se nákaza rozšíří po celém světě a Alice zjišťuje, že Umbrella navíc začala klonovat lidi a dělat pokusy, při kterých vznikají podivná monstra.

Pro mnohé tak bude tento díl zklamáním. Odveta nejprve začíná stylovým navázáním na poslední díl Afterlife, což navnadí. Jako by režisér Paul W.S. Anderson vyslyšel volání fanoušků, kteří si stěžovali, že jednotlivé filmy na sebe nenavazují a logicky na sebe nepasují. Dokonce se dočkáme i tříminutového shrnutí pro diváky, kteří si už deset let starou sérii nepamatují. Ale to jsou tak všechny klady.

Život je někdy mrcha. Když jste zombie. Zdroj: Falcon

Následuje tradiční probuzení Alice (sličná režisérova manželka Milla Jovovich) v neznámé místnosti a rychlý útok zombies. Hrdinka se poté spojí s lidmi, kteří se ji snaží dostat ven z jakéhosi vězení, do něhož byla uvržena po konci předchozího dílu na vybuchující lodi. A pak to přijde, nepříjemná myšlenka, která začne hlodat v divákově mysli: co když ten film bude jen o útěku odněkud někam?

Očima Martina Pevného: Takzvaně páté pokračování této série působí spíše jako DLC (rozšíření) ve hře, ve kterém jsou nové mise a různá vylepšení. Resident Evil: Odveta je nejlepší díl z celé série, ale jen co se týče audiovizuální stránky. Například hudba je překvapivě zdařilá, ale děj naprosto nulový. Jen se tu objeví několik překvapivých odhalení, která film posunou zcela jiným směrem. Je ale třeba vyzdvihnout i propojení filmu s videohrou, které bylo ucházející.

Hodnocení: 3***

Očima Lucie Šimůnkové: Milla Jovovich se vrací jako Projekt Alice v suverénně nejhorším dílu série. Ten vypadá jako akční hra, která i přes celkem povedené 3D postrádá jakoukoli interaktivitu. Přestože divákovi kolem uší sviští kulky, sekery i zombie, emocionální reakce je veškerá žádná. Film nenadchne, a když pobaví, tak pouze nechtěně. Rozhodně se ale tvůrcům nedá upřít nápaditost – představuji si to jako dvouhodinový brainstorming, kdy každý říkal tu největší pitomost, která ho napadla, a nakonec se to poskládalo do scénáře. Jinak si nedovedu představit, jak mohla vzniknout scéna s Rudou armádou na Rudém náměstí v centru Moskvy, která je ve skutečnosti na Kamčatce a pod vodou.

Hodnocení: 2**

Příběhu je tu asi tolik, jako by Anderson napsal scénář na ubrousek v restauraci. Nefunguje tu ani žádné napětí, kdy by se měl divák bát o kladné postavy (a tři lekačky se opravdu nedají brát jako budování napětí). Podobně dialogy či jednotlivé promluvy hrdinů. Buď se tu vysvětluje událost z předchozí scény, protože co kdyby na film koukal někdo s inteligencí šimpanze, nebo se zde postavy navzájem ujišťují, že se ochrání nebo se vrátí.

01:13

Koncept filmu pak nepříjemně připomíná počítačovou hru. Ať už jde o onu absenci rozumnějších dialogů či děj ve stylu zkosíme tyhle zombíky a pak se přesuneme na další level. Proti inspiraci hrou se nedá nic namítat, například v závěru Dooma, kdy je použit FPS pohled. Jenže pátý díl filmového Resident Evilu má úplně stejný koncept jako hra, a jelikož jde o jiný typ média, nefunguje. Přestože jde o akční žánr, nakonec začne nudit.

Když už divák přistoupí na tuto hru, začne logicky očekávat závěrečnou bitku s jakýmsi bossem. I na to dojde, ovšem celý souboj je roztříštěný, až chvílemi působí směšně (se střihem obrazu se zcela mění hudební linka a každý úder, i do dutiny břišní, zní jako lámání kostí).

Jak jsem už zmínila, začátek opravdu navnadil. Že se leccos vysvětlí, že bude film navazovat na své předchůdce, a to nejen postavami Rain (Michelle Rodriguez) a Jill Valentine (Sienna Guillory). Nakonec ale zjistíte, že se vůbec nevěnuje tomu, kam se poděly postavy z předchozího dílu. Že vůbec nepůsobí logicky vůči tomu, co už Alice zažila (např. Alice se již setkala s mechanickým pavoukem, který ovládá svého hostitele, přesto ho v Odvetě nezničí již na začátku, kdy ho uvidí).

Alice si v pátém dílu najde novou kámošku

Je tak otázka, co je vlastně na Odvetě vydařené, když ani to 3D, které ozvláštňovalo Afterlife, tu není nic výjimečného. Možná není potřeba brát tento díl jako rovnocenný k ostatním. V nich se alespoň něco dělo, jenže tato pětka působí spíš jako most, který sám o sobě nemá příliš velký význam. Kdybyste ho neviděli a navázali šestým dílem (pro nikoho nebude překvapení, že konec je opět otevřený), aspoň byste zachránili hodinu a půl svého života.

Resident Evil: Odveta (Resident Evil: Retribution)

Akční / Horor / Sci-Fi / Thriller
Německo / Kanada, 2012, 95 min

Režie: Paul W.S. Anderson
Hrají: Milla Jovovich, Michelle Rodriguez, Sienna Guillory, Shawn Roberts, Boris Kodjoe, Kevin Durand, Oded Fehr, Johann Urb, Aryana Engineer, Bingbing Li, Wentworth Miller, Colin Salmon, Jason Isaacs, Amanda Dyar, Mika Nakashima

Hodnocení: 1*

0