RECENZE: V knize Čas čarodějnic utvořili unii čarodějka, upír a démon

Lenka Lokvencová

Lenka Lokvencová

17. 6. 2012

OBR: Čas čarodějnicNa světě nebylo příliš debutů, které by si dokázaly podmanit svět. Teď možná stojíme před jedním z nich. Deborah Harknessová sbírala léta materiály a zkušenosti, aby je nakonec vložila do příběhů o Dianě Bishopové a magickém almanachu. Oprašte košťata, startuje Čas čarodějnic.

Diana Bishopová je historička a vysokoškolská profesorka. Nic zvláštního, řekl by si jeden, kdyby současně nebyla i čarodějnicí. Čarodějnicí, která se už z principu snaží potlačovat vše magické a žít zcela obyčejný život. Aby svoji magii potlačila, chodí běhat a pravidelně závodí na lodích, což jí pomáhá zbavit se přebytku adrenalinu.

Deborah Harknessová

Narodila se v roce 1965 ve státě Philadelphia. Vystudovala historii na třech vysokých školách. Dnes žije v Jižní Kalifornii, kde přednáší jako profesorka na místní univerzitě. Během let prostudovala mnoho knih, navštívila téměř všechny univerzity světa a vydala několik odborných publikací. V roce 2011 vydala i svůj prozaický debut pod názvem Čas čarodějnic (A Discovery of Witches), který se ihned dostal na 2. příčku New York Times bestseller list. Druhý díl v češtině vyjde 1. ledna 2013  pod názvem Stín noci.

Vše se změní ve chvíli, kdy se jí do rukou dostane Ashmoleův rukopis. Bájná alchymistická kniha, po které pasou všechny nezemské bytosti – čarodějnice, upíři i démoni. Tři rasy, mezi kterými panuje odvěká rivalita a které doufají, že ve znovuobjeveném rukopisu naleznou svůj původ i záměr svého bytí.

Je jen otázkou času, než se okolo Diany začnou potloukat další bytosti, včetně pomstychtivých čarodějů a tajemného Matthewa Clairmonta. Co když však nebezpečí nečíhá od upírů a démonů, ale z vlastních čarodějných řad?

OBR: Diana Delevová

Pohádka pro dospělé

Příběh o Dianě Bishopové je prototypem fantasy literatury. Dítě vyrůstající bez rodičů, utajené skutečnosti, potlačované schopnosti, osudový muž a pořádný padouch. Nebo ještě lépe, celá řada padouchů. Hlavní postava je od začátku poměrně snadno čitelná a postupem času se dozvídáme, že i překvapivě mocná. Oproti tomu Matthew Clairmont patří mezi správné hrdiny na pomezí dobra a zla, nad kterým zaslintá nejedna dámská čtenářka. Válečník, vědec a vzdělanec s minulostí zastřenou tajemstvím, to je ta správná kombinace pro pana Dokonalého.

Autorka knihy si na vytvoření postav dala velmi záležet, a i když některé z nich zavánějí tuctovými hrdiny levných románů, není tomu tak. Všechny hlavní postavy mají svá temná zákoutí, špatné vlastnosti i minulost, které je chtě nechtě musí ovlivňovat. Matthewova matka,  jeho přítel Hamish či Dianiny tety Sarah a Emily, ti všichni si svým charakterem vybijí v příběhu nezastupitelné místo – ať už si je čtenář zamiluje, nebo je bude nenávidět.

Červená knihovna v modrém

Vzato kolem a kolem, Čas čarodějnic by měl skončit kdesi pod piánem, aby uvolnil místo jiným, originálnějším příběhům. Možná v tom však tkví jeho síla. Stejně jako Harry Potter, těží i Čas čarodějnic z čtivosti a pečlivém zpracování příběhu, nikoli z tématu jako takového. Deborah Harknessová coby historička věděla velmi dobře, jak čerpat z minulosti a historie a jak předložit čtenářům tyto znalosti bez toho, aniž by to zavánělo hodinami dějepisu.

Příběh je opřen o fakta z dějin, genetiky, ezoteriky i prostého vinařství, ve kterém se Matthew i autorka samotná vyžívají. Stejně tak se v Čase čarodějnic projevuje i láska k Oxfordu, ve kterém žijí hlavní postavy a který si autorka knihy zamilovala během svých vědeckých studií. I díky tomu vyznívá popis místa autenticky a Deborah Harknessová dokonce po Oxfordu provádí a představuje čtenářům přesná místa z knih.

I pro tyto detaily získává příběh sekundární význam,  díky kterému si čtenář z knihy odnese více než jen požitek ze čtení. Velká síla příběhu tkví v jeho stylu. Psaní je velmi čtivé a děj plyne rychleji, než stačíte otáčet stránky. Dokonce i filozofické poučky jsou hlavním hrdinům vkládány do úst tak, aby nepůsobily profesorsky a otřepaně.

OBR: přebal knihy Čas čarodějnic

Čas čarodějnic však není přímo příběh pro děti, spíš pro teenagery a ty, kteří se jimi stále cítí. Vyprávění se nezabývá pouze bojem proti zlu, ale také pletichami, taktikou a denními starostmi, které potkávají každého z nás. Primárně, kvůli své silné romantické linii, zaujme spíše ženy než muže. A pokud zaujme, tak si buďte jistí, že už nepustí.

Česká verze v křeči

Věc, která se Času čarodějnic musí vytknout, je překlad. Mluvíme tedy samozřejmě o české verzi knihy. Ta sice na první pohled vypadá velmi kvalitně, během hltání jednotlivých stránek se však čtenář začne setkávat s věcmi, se kterými by se setkávat neměl – gramatické chyby, překlepy i občasná záměna jmen jednotlivých protagonistů. Vydavatelství se samozřejmě snažilo hájit, že chybka se občas vloudí, v tomto případě jim však chybky vzaly knihu ztečí. Uvidíme, zda si editoři na dalším pokračování, kterého se dočkáme příští rok, dají více záležet.

Originální název: A Discovery of Witches
Český název: Čas čarodějnic
Autor: Deborah Harknessová