RECENZE: V knize Letní rytíř bojuje Harry Dresden o život s elfí královnou

30. 11. 2012

Harry Dresden je jediný čaroděj v telefonním seznamu. Je však otázka, jak dlouho to bude aktuální. Rada čarodějů jej viní z rozpoutání války s upíry a leckdo zpochybňuje jeho jmenování čarodějem. Jako učedník by přišel o ochranu kolegů, což by znamenalo jistou smrt nebo něco ještě mnohem bolestivějšího.

Harry Dresden je jediný čaroděj v telefonním seznamu. Je však otázka, jak dlouho to bude aktuální… Autor: Chris McGrath

Letní rytíř je čtvrtá kniha série městské fantasy amerického autora Jima Butchera. Hlavním hrdinou je drsný a uzavřený, ale přes svůj původ i výchovu stále čestný čaroděj Harry Dresden. Hubený dlouhán vplouvající do středních let si na živobytí vydělává detektivním pátráním i nejrůznější magickou pomocí a skrývá před světem i přáteli nejedno tajemství.

Kromě provozu vlastní kanceláře klasicky spolupracuje se šéfkou místního paranormálního policejního oddělení. Se svým ošuntělým zjevem soukromého očka věčně bez peněz a monokly po další nakládačce jako by vypadl z prostředí drsné americké detektivní školy.

Jim Butcher

S první částí této série prorazil již před dvanácti lety (u nás vyšla v roce 2007 pod názvem Bouřková fronta) a následovaly další díly (Bláznivý úplněk, v němž se musí postavit vraždícím vlkodlakům; Temná hrozba, která zase chudáka Harryho konfrontovala s upíry). Z původně plánovaných dvaceti dílů se jich zatím vylouplo dvacet čtyři. U nás se připravuje k vydání pátý. Na motivy Harryho příběhů byl dokonce odvysílán dvanáctidílný seriál, vznikl komiks a RPG hra.

V roce 2004 se po letech úspěšně vrátil ke klasické fantasy z počátků své tvorby trilogií Codex Alera. Zapůsobil na čtenáře tolik, že v roce 2007 pokračoval dalšími třemi díly. Profesionálně se autor v současnosti věnuje již jen psaní. Žije v Missouri s manželkou Shanon, autorkou romantických příběhů. Kromě literární činnosti se věnuje bojovým uměním a jízdě na koni.

Po relativně idylických prvních dvou dílech, ve kterých sice na každém kroku jde Harrymu o život a duši, ale získává srdce své milé, se ve třetím odhodlal podruhé v životě zariskovat a vyznat lásku atraktivní novinářce Susan. Uspěl, ale v té chvíli mu cestu opět zkřížila elfí kmotra, jež se ho snaží připravit o svobodu. Susan dokázala čaroději vykoupit trochu času, ale přišla o vzpomínky posledního roku a nakonec téměř o svou lidskost. Je na půli cesty přeměny v upíra. Přestože původce tragédie Harry zlikvidoval, Susan vedle něj teď nedokáže žít.

Letní nebo Zimní dvůr, všichni elfové jsou prolhaní zmetci

Harry Dresden je na dně. Nedaří se mu získat lék pro Susan. Nemá peníze ani klienty. Do života mu vtrhla oplakaná první láska. Bílá rada čarodějů jej viní z rozpoutání války s upíry, jíž padají za oběť další a další čarodějové. Jeho nepřátelé mají v Radě sílící podporu a hrozí, že přijde o postavení právoplatného čaroděje. Pak by byl vydán upírům požadujícím jeho hlavu.

Do hry se vkládá i Mab, temná královna elfího Zimního dvora. Žádá po čaroději vyšetření vraždy Letního rytíře, ze které ji obviňují. Mohl by odmítnout. Sice by od ní nakonec nezískal vytouženou svobodu, kolegové by jej vydali upírům, nezachránil by Susan a došlo by k apokalyptickému konci světa, ale mohl by. A možná by vše i přežil. Jenže to by nebyl Harry.

Zlo ve všech podobách končí

Po boku ostatních ostřílených týpků na straně zákona a většinou i dobra stanul také detektiv a hlavně čaroděj Harry Dresden. I on pátrá v magických sférách po ztracených osobách, nadpřirozených bytostech i artefaktech. Stíhá ty, kteří ohrožují ostatní. Stejně jako v dílech klasiků detektivního žánru R. Chandlera či D. Hammetta i ve fantastických světech J. Butchera, S. Greena a možná i S. Lukjaněnka existují detektivové a kriminalisté s větší či menší čarodějnou mocí. Je nepodstatné, jestli dohlížejí na dodržování Dohody, jež zabezpečuje světový mír nebo hledají ztracené přátele či majetek lidí obyčejných i magií obdařených.

Za peníze a často i zdarma zachraňují životy, čest i zdraví ostatních a zároveň vždy při svém pátrání vše uvedené riskují. Většinou nedostanou o moc víc než poděkování. Pokud vůbec. Přesto se znovu dostávají do situací, kdy na nich závisí nejen osudy několika málo osob, ale i celého světa. Žádný z nich o takovou poctu nestojí, ale každý je nucen se se svým osudem vyrovnat a nad temnotou zvítězit.

Urban fantasy number one

Oblíbenost městské fantasy je v současnosti fenomenální. Píší a vydávají se stále nové díly populárních cyklů i celé nové série knih tohoto žánru. Samozřejmě je v úspěšném vyprávění, jímž Letní rytíř beze sporu je, třeba zejména strhující akce, dramatické honičky, potyčky se zlosyny s obrovskou magickou mocí a megalomanskými touhami po ovládnutí světa.

Zároveň se nebozí hrdinové musí potýkat nejen s ohrožením svých životů a duší, ale jsou trýzněni milostnými mnohoúhelníky či nejistotou v lásce i sexu. Je to osud každého hrdiny, ať jím je J. Bond, JFK nebo Harry. Přestože u mužských autorů není tolik akcentovaný jako u jejich kolegyň, i oni jej do příběhů úspěšně zahrnují.

Kniha je určena zejména dospělejším čtenářům, ale v podstatě je pro každého ctitele fantasy, městské fantasy obzvlášť. Pokud má čtenář v oblibě i styl crime noir, bude nadšený. Tentokrát již žádné milostné a magické kotrmelce středoškoláků, což mnohé čtenáře jistě velmi výrazně potěší. Příběh má jako obvykle skvělé tempo bez logických kotoulů. Autor neškobrtá ani ve vyprávění, ani v charakterech svých hrdinů.

Splněná očekávání jsou fajn

Stejně jako v předchozích dílech pokračuje kromě nových dobrodružství také líčení podrobností o minulosti hlavního hrdiny. Rozplétá se více souvislostí týkajících se vztahů s jeho kolegy, přáteli i nepřáteli, důvody jejich lásek i nenávistí. Fanoušci si užívají boj a nebezpečí, v němž se Harry ocitá sám nebo jeho nejbližší, ve volnějších chvílích sledují jeho milostné úvahy.

V příbězích o Harry Dresdenovi se čtenáři setkávají se stále novými náměty, bytostmi a zápletkami, jež se pravidelně objevují i v ostatních fantastických knihách. To však není problém, protože jsou ztvárněny v odlišných souvislostech i prostředích, zkrátka jeho osobitým literárním stylem. Někomu možná může připomínat příběhy a postavu Johna Taylora z Noční strany Simona R. Greena.

Je to ale spíše tím, že v záplavě současných ženských autorek a jejich sexy drsných hrdinek si tito samorostlí dlouháni musejí být podobní. Je to příjemná změna. Při čekání na další díl této rozsáhlé série, jež snad v brzké době čtenáře potěší, se tak mohou dohadovat, která z magických bytostí nebo druhů bude v hledáčku autora tentokrát.

Název originálu: Summer Knight
Český název: Letní rytíř
Autor: Jim Butcher