RECENZE: Vzpomínky stínů musí Alex využít, když chce zvítězit nad smrtí

7. 12. 2013

Kalayna Price: Vzpominky stinuTentokrát se stínová čarodějka nemusí popasovat jen s duchy a přízraky smrti. Přitažlivý Death se stává smrtelným a pro zmatenou Alex i smrtícím nebezpečím. Stejně jako ztráta jejího zraku, neodbytný ctitel Falin a těhotná přítelkyně. Nemluvě o záhadných sebevraždách.

Alex Craftová je stínová čarodějka a hlavní hrdinka  série Kalayny Priceové.

Alex Craftová je stínová čarodějka a hlavní hrdinka série Kalayny Priceové.

Třetí díl knižního cyklu o čarodějce Alex Craftové, potěšil svým brzkým příchodem na pulty knihkupectví všechny své fanoušky. Hlavní hrdinka je norna (dokáže z čerstvě mrtvého povolat esenci jeho minulého života, ducha, stín, který mnohdy pomáhá vysvětlit okolnosti své vlastní smrti) a policejní konzultantka.

Tato originální urban fantasy, či spíše paranormální romance Kalayny Priceové, se odehrává ve světě, kde spolu žijí obyčejní lidé a kouzelné bytosti z mýtů a legend. Obývají svět naší současnosti. Ozvláštněný tím, že se v něm po blíže neurčené události, která v mnoha lidech probudila kouzelné schopnosti, setkává realita s podivuhodnou magií. A všem to přijde jako úplně normální.

Kalayna Price

Narodila se v roce 1982 v Severní Karolíně a vystudovala univerzitu, obor studiová tvorba a malba. Kromě série o čarodějce Alex Craftové (plánuje se jich zatím šest) má na svém kontě i tři díly cyklu Haven. Inspiruje se v životě kolem sebe, mytologii i folklóru. Vzorem je jí oblíbená žánrová autorka Laurell Kay Hamiltonová (série o Anitě Blake a Merry Gentry). Ve svém volnu se věnuje četbě, malbě, fotografování a tanci s obručemi hula hoop.

Norna musí hasit problémy na všech frontách

Jako mnoho jiných policejních konzultantů si Alex Craftová nevystačí jen s financemi od státu. Tím spíše, že je teď mimo hru kvůli podivným událostem, v jejichž středu se nedávno ocitla. Proto s kamarádkou otevírá paranormální detektivní kancelář a překvapivě rychle získá i nového klienta. Kromě podivné sebevraždy však musí odhalit i způsob, jak ochránit přitažlivého Deatha. Není to snadné, když se stal smrtelným a vyšetřování se dost vyostřuje. Aby bylo ještě veseleji, Alexina druhá kamarádka je těhotná a mění se v monstrum. Pomoci může snad jen detektiv Falin, fae v utajení.

Celosvětová katastrofa se nekoná, ale vůbec to nevadí

Minulý díl oblíbené série o stínové čarodějce Alex Craftové odhalil mnohé z tajemství a života fae i detaily z norniny minulosti. V milostném životě nerozhodnuté mladé ženy se střídali a stále střídají detektiv Falin i sběratel duší FOTO: Kalayna Price: Vzpominky stinuDeath. Faeský rytíř však měl přes všechny city, jež k jeho sokovi čarodějka chová, zatím navrch. Jenže Zimní královna fae zasáhla a povolila milencům jen profesionální styky.

V románu Vzpomínky stínů se norna opět potácí mezi dvěma „muži“ svého života. Detektiv se však o pozornost hlásí spíše okrajově a zpovzdálí. Tím jediným se pro Alex aktuálně stává Death. Přestože jejich fyzický kontakt vlastně není možný. I když se od běsnění vraždící kolegyně stínové čarodějky a sběratele, kteří jen toužili být spolu a téměř zničili svět, nesmějí setkat.

Ve chvíli, kdy si charizmatický Smrťák s milovanou nornou vymění životní esenci, otevře se před ústřední dvojicí nespočet možností. S nimi ale přichází i velké nebezpečí. Čtenáři se ve třetím svazku stínové série pro změnu dozvídají mnohé o nesmrtelných bytostech, které se starají o lidské duše.

Lidé by se s fae zaplétat neměli

Milostný život však není to jediné, co čarodějce Alex dělá vrásky. Kromě jejích nápadníků, kroužících kolem sličné norny jako můry kolem plamene, se do potíží dostávají i její přítelkyně. Jednak kvůli financím, za druhé kvůli nedávným událostem, jež z jedné z nich učinily závislačku na faeském jídle. Kromě toho se musí vyrovnat s horšícím se zrakem či novou bytostí cestující v lidských tělech.

Některé motivy a zápletky tak jsou velmi podobné problémům, které musejí řešit hrdinky jiných paranormálních romancí. Například Kate Danielsová vzešlá z pera autorského dua Ilony Andrews nebo třeba Anita Blaeková, jež proslavila Laurell K. Hamiltonovou a zároveň inspirovala i její autorskou kolegyni, Kalaynu Priceovou.

Vyvážená směs osvědčené tradice i novátorství

Leckoho by tak mohlo napadnout, že ve stále oblíbenějším fantastickém subžánru paranormální romance již bylo vymyšleno vše. Když se ale ponoří do napínavého vyprávění Priceové, brzy zjistí, že se najde ještě mnoho nových námětů, jež lze velmi obratně rozvinout. Samozřejmě se nevyhýbá osvědčeným dějovým liniím milostného života nebo policejního vyšetřování.

Ale Priceová, na rozdíl od svých kolegyň spisovatelek, do boje o Alexino srdce vyslala zosobněnou smrt. Což není tak obvyklé. Ze situace pevně dané v prvním i druhém dílu by čtenáři mohli nabýt dojmu, že milostný vztah s Deathem je nemožný. Autorka je zanedlouho plynule vyvádí z omylu. A to je velké plus této literární série.

Vždy, když se některá situace zdá jasná a vztah mezi postavami pevně definovaný, stane se opak očekávaného. Podobná překvapení jsou pro čtenáře velmi osvěžující a určitá nejistota přidává vyprávění na zajímavosti. Příjemné a téměř nutné je také policejní pátrání i paranormální rozměr, avšak i v tomto směru je autorka poměrně originální. Čtenáři se proto mohou jen dohadovat, jaké další neobvyklosti je čekají v dalším dílu.

Originální název: Grave Memory. Český název: Alex Craftová 2 – Vzpomínky stínů. Autor: Kalayna Price. Překladatel: Zuzana Ĺalíková. Nakladatel: Baronet, 2013. Počet stran: 384. Doporučená cena: 329, e-shop 197 korun.

0