Menu
FANZINE.cz
Horory, hororové filmy

RECENZE: Kletba z temnot. Posedlé děvčátko leze po stropě a slyší polské hlasy

Lucie Šimůnková

Lucie Šimůnková

4. 10. 2012

Přinejmenším tři klišé za minutu a výjimečně větrné počasí nabízí divákům nový horor Kletba z temnot. Pokud toužíte po kariéře exorcisty, neměli byste si ho nechat ujít.

FOTO: Possession (2012)

Dlouhé vlasy démona v těle značí? Zdroj: Bontonfilm

V žánru hororu existují různé subžánry a mezi divácky nejatraktivnější bezesporu patří ty o posednutí. Brnkají totiž na strunu, která velmi snadno rozechvěje každého člověka. Ve světě těchto filmů existuje neznámá síla, jež může zcela ovládnout lidskou mysl i tělo. Jejich postavy nejsou ohrožovány zvenčí (maskovaným vrahem, duchem či nebezpečným zvířetem), ale samy se stávají zdrojem zla a nebezpečí. Nový snímek Kletba z temnot chce být přesvědčivým následovníkem slavného Vymítače ďábla (1973). Daří se mu to?

Historie hororů s tématem posednutí čítá desítky, ba stovky zástupců, přičemž mezi ty nejstarší zakladatele žánru patří Vymítač ďábla, natočený podle stejnojmenného románu. Snímky o posednutí démonem si často nárokují status příběhu podle skutečné události, což je případ kousků V moci ďábla (2005), Obřad (2011) nebo Ďábel v těle (2012). Oblíbené jsou také horory s ďáblovými potomky, kteří se derou na svět – původní Přichází Satan! (1976) nebo Damien (1978).

Vezměte bezmocnou holčičku s dlouhými tmavými vlasy, náboženství rozšířené po celém světě a tajemný předmět koupený na bleším trhu, přidejte rádoby tajemnou hudbu a jazyk, kterému v anglofonním světě nikdo nerozumí, vše zamíchejte a nechte 70 minut dusit. Tento pokrm je vhodný pro noční představení. Servírujte s colou a popcornem.

Kletba z temnot má naprosto konvenční přístup k tématu démonického posednutí. Emě (Natasha Calis) se zalíbí dřevěná skříňka, kterou jí její provinilý rozvedený otec Clyde (Jeffrey Dean Morgan) samozřejmě koupí. Dívka začne postupem času projevovat nezdravě majetnické a přehnaně agresivní sklony, což se její otec rozhodne řešit konzultací s rabínem. Diagnóza: dcera je posedlá. Léčba: starý židovský vymítací rituál.

Očima Martina Pevného: Tento exorcisticky zaměřený snímek má velice pomalý rozjezd, a tak poměrně rychle začne i nudit. Rozhodně se nedá srovnávat s podobně laděným filmem Sama Raimiho Stáhni mě do pekla, který byl oproti tomuto špičkový. Jediné, co Kletbu z temnot zachraňuje, je představitelka Emy Natasha Calis, která místy hraje až excelentně. Zato herecký výkon jejích rodičů je doslova příšerný.

Hodnocení: 2**

Absence jakéhokoli originálního nápadu je prvním problémem filmu. Nejde jen o hlavní linii příběhu. Tvůrci použili i další hororová klišé – obvinění otce z dceřiných modřin, postava nebojácného exorcisty, dětské říkanky recitované tajemným hlasem, vítr v uzavřené místnosti a mnoho dalších. S předvídatelností se do hororu pomalu, ale jistě vkrádá nuda.

Přes všechno, co bylo řečeno výše, čas od času může překvapit i horor, který sází na klišé. Příkladem může být slušná adaptace tématu strašidelného domu 3:15 zemřeš (2005) nebo skvělá duchařina Sirotčinec (2007). To ale opět bohužel není případ Kletby z temnot, která nezvládá vykreslit kýženou atmosféru.

Nelekej se

Naprosto standardizovaná stokrát slyšená hudba a zvukové efekty s přehnanou hlasitostí jsou hlavní karty, na které tvůrci sázeli. Pokud se divák vyloženě nebojí dívek s vlasy do obličeje, nemá prakticky příležitost se zde vyděsit. Na vše je předem připraven hudební předehrou. Leknout se potom může jedině prásknutí dveří v případě, že je zvukoplachý a na takovou hlasitost není zvyklý.

Atmosféra tu není prakticky žádná, i když se ji film více než tři čtvrtě stopáže snaží budovat. V poměru k vykreslení rodinné situace a nástupu projevů posedlosti je délka akce, na kterou divák celou dobu čeká, mizivá. Prostě se zde hodně mluví a málo vymítá. S prvními závěrečnými titulky se tak i přes slušnou devadesátiminutovou porci dostaví pocit hladu.

FOTO: Possession (2012)

Syn rabína, ve volném čase zachránce posedlých děvčat

Horory na tom v poslední době nejsou zrovna dobře. Stačí jen připomenout poslední slasher na hranici parodie Piraňa 3DD, průměrný duchařský thriller Žena v černém nebo vymítacího Ďábla v těle, což jsou v podstatě všichni zástupci tohoto žánru v českých kinech za poslední rok. Čeští distributoři stále ještě neobjevili asijské horory a místo toho se nám snaží servírovat aprílový pokus s názvem Poslední výkřik.

Základní problém bude pravděpodobně v nepochopení cílové skupiny. Horory u nás nejsou filmy, na které by měli chodit diváci starší 15 let (i přes různá doporučení stran vhodnosti pro mládež). Smysl pro originalitu v dějové zápletce i jejím zpracování je u takových filmů na obtíž, pro všechny zúčastněné strany jde o spotřební zboží. Škoda. Snad se jednou dočkáme doby, kdy se v českých kinech budou podávat horory od kuchařů s Michelinskou hvězdou a nikoliv jako ve čtvrté cenové.

Kletba z temnot (The Possession)

Horor / Thriller
USA, 2012, 92 minut

Režie: Ole Bornedal
Hrají: Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwick, Natasha Calis, Madison Davenport, Matisyahu, Grant Show, Jay Brazeau

Hodnocení: 2**

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

RECENZE: Kletba z temnot. Posedlé děvčátko leze po stropě a slyší polské hlasy

Hide picture