RECENZE knihy: Victoria Aveyardová, Rudá královna 2 – Křišťálový meč

14. 4. 2017

Mare se jako falešná Stříbrná přidala k rebelům a do trablů navezla i korunního prince Cala. Toho připravil o trůn její snoubenec a otcovrah, princ Maven. Cal ztratil vše kvůli své dobrotě a bratrově zradě. Nyní prchá s Mare vstříc svobodě a pomstě.

Talentovaná americká spisovatelka, Victoria Aveyardová, je autorkou zejména young adult dystopií a fantasy románů. Svou literární prvotinu situovala do nepříliš jasně určeného dystopického světa, který je plný krve, magie, kouře a třídní nespravedlnosti. Lidé se v Rudé královně zpočátku rozdělovali na dvě kasty s odlišnou krví, schopnostmi i životními podmínkami – na Stříbrné (šlechtu s nadpřirozenou mocí) a Rudé (bezbranný plebs).

V úvodním svazku cyklu se ale ukázalo, že rozřazení obyvatel není tak přesně dané, jak se zdálo. Druhý díl série s podtitulem Křišťálový meč k fanouškům vrací odvážnou ústřední hrdinku – chudou dívku Mare, která překvapivě ovládá elektřinu. Pomalu také vychází najevo, že bývalá dědička Marina není jediná Rudá se schopnostmi Stříbrných i to, že ovládat přírodní síly nebo třeba druhé lidi by mohlo naklonit misky vah ve prospěch rebelů.

Victoria Aveyardová

Narodila se a vyrostla v East Longmeadow v Massachusetts, na malém městě známém snad jen pro ten nejhorší kruhový objezd v celých Státech. Přestěhovala se do Los Angeles, kde na Univerzitě Jižní Kalifornie vystudovala scenáristiku a dodnes tam žije. Přestože zde člověk nepozná, jestli je léto nebo zima. Momentálně píše knihy i scénáře a svoji kariéru používá jako výmluvu, aby mohla číst hromady knih a koukat se na spousty filmů. Pokračování Rudé královny se jmenuje Křišťálový meč, další svazek pak má v originále podtitul King´s Cage.

Válku proti tyranovi mohou zvrátit rudostříbrní

Mare Barrowová není jen Rudá, jako všichni poddaní. Má rovněž nadpřirozenou moc, jako každý Stříbrný a dokáže ovládat blesky. To chce využít druhorozený princ Maven s matkou, ale nakonec se „jen“ zmocní trůnu, když zavraždí krále a vinu svalí na bratra Cala i snoubenku Marinu. Nový vládce zradí nejbližší, ale také vzbouřence a stane se nelítostným diktátorem. Zdrcený Cal i Mare díky rebelům uprchnou s jedinou touhou – zničit Mavena.

victoria-aveyardova_kristalovy-mec

Pomstychtivý král však mocnou dvojici štve jako lovnou zvěř a Blýskající holka si vyčítá stále nové oběti svého útěku i života. Situaci by snad mohlo zvrátit tajemství, které odhalila již v královském paláci. Kromě ní jsou v říši také další Rudí s božskými schopnostmi Stříbrných – rudostříbrní. Dívčini spojenci je však hledat nechtějí a Maven má podobný seznam jako ona. Budou chtít utlačovaní zvrátit svůj osud a dostanou vůbec možnost?

Mare pro vítězství musí zatvrdit srdce i duši

victoria-aveyardová-ruda-kralovna

Hlavní postava série, Mare Barrowová, je zpočátku jediná známá rudostříbrná a její tajemství zná jen úzký okruh lidí. Ostatní věří, že je Stříbrná dědička Marina, dokud nezačne jeden zvrat střídat druhý a ještě další. Nakonec je Mare obviněna z podílu na královraždě i z předstírání schopností Stříbrných. Ovšem zasvěcení vědí své a dívku je třeba využít i chránit.

Když se Mare s Calem probojují až k rebelům a připojí se k nim, čeká je budoucnost plná krve a smrti. Znalost jejího nadání proniká k lidem, avšak ne každý se na mocnou Rudou dívá chápavě. Kapitánka i někteří další vůdci vzbouřenců ji přijímají, ale dívčiny schopnosti většinu pěšáků děsí a znechucují jejich spojence. Ústřední hrdinka, dříve zvaná Blýskající holka, je nyní Bohyní blesku a na cestě za svobodou zanechává příliš mnoho těl.

To ji nutí přemýšlet, zda není stejné monstrum, jako protivníci a za jistou formu vykoupení považuje nalezení a záchranu lidí jako je ona. Na pouti za pomstou Mavenovy zrady a ještě hrozivější odplaty doprovází Mare nejen Cal, jehož rebelové považují částečně za rukojmí a dílem za smrtícího nepřítele, ale i dřívější a noví přátelé. Po zkušenosti s fatálními důsledky léčky snoubence a přítele si dívka dává pozor komu věřit – pokud vůbec někomu.

„Každý může zradit“ je motto druhého dílu

victoria-aveyard-kings-cage

Pokračování napínavé dystopie Rudá královna znovu otevírá dveře do světa, v němž se postavy musejí vypořádat s nepřízní osudu i s vražednými intrikami, jež strojí většina postav. Jedním ze skvělých benefitů série jsou totiž nejednoznačné charaktery. Ne, že by v románech byla nouze o padouchy a dobráky, ale díky Victoriině fantazii není jednoduché odhalit kdo je kdo. Pohnutky jednotlivých emocí i činů postav většinou na první pohled nejsou patrné.

Záporáci sice ničí životy všech kolem a nedá se jim věřit, jenže mnohdy je k ošklivým činům mohou nutit okolnosti či jiné postavy. Díky tomu se čtenáři dočkají nejen záplavy turbulentních vztahů (i když ani zde je nečeká lovestory) a zápletek, ale i mnoha nepříjemných překvapení. Ostatně brutální dějové zvraty poznamenávají celý Křišťálový meč, přestože se hlavní hrdinka z příšerné chyby poučila a odmítá věřit byť jen svým nejbližším.

Spisovatelka nenechá Mare, její rodinu, přátele či spojence ani na vteřinu vydechnout a zradou se celý příběh jen hemží – natolik, že se mizerná atmosféra z úvodu ve druhého svazku mění ještě o poznání k horšímu. Čtenáři i postavy si až do dna vychutnají temné, mrazivé i děsivé ovzduší příběhu. Ani jedni nevědí, komu důvěřovat a od první do poslední stránky se napjatě obávají dalšího podrazu či nepříznivé náhody, která zničí vše.

K úspěchu pokračování série přispívá i větší dynamika vyprávění, protože autorka vsadila zejména na bojovou akci. Celým příběhem se vine téma útěku, plížení a vražedného spěchu (Dědička ohně, Okovy války), který je okořeněný komorními bitkami a souboji, ale konečně také spektakulárními bitvami vedenými konvenčními zbraněmi i nadpřirozenou mocí.

Znalci si všimnout lecjaké podobnosti s některými svazky nebo filmy (Hunger Games, Očista, Smlouva na život či dokonce Sedm statečných), jenže autorka je dovedně přizpůsobila vlastnímu světu. Zde vypadají přirozeně a poutavě, ale i atraktivně nejen pro dospívající. Série patří k drsnějším i temnějším cyklům (Skleněný trůn či Dvůr trní a růží) nejen zásluhou dějové linie, ale také díky nevybíravým úmrtím či barvitým detailům.

S tím, jak se pokračování série vyostřilo a jaké útrapy musely autorčiny zkoušené postavy dosud absolvovat, bude nadmíru zajímavé sledovat, kam až je autorka dovede. V dalším románovém svazku Králova klec se její hrdinové, kromě dramatické akce, napětí, chladu a temnoty, možná dočkají i příjemnějších emocí.

Český název: Rudá královna 2 – Křišťálový meč. Název originálu: Glass Sword. Autor: Victoria Aveyardová. Překlad: Alžběta Kalinová. Nakladatel: CooBoo – Albatros Media, 2016. Počet stran: 416. Doporučená cena: 369 korun.

0