RECENZE: Komiks Blahovolné. Příběh pána snů se pomalu uzavírá v devátém svazku

Petra Gawlasová

Petra Gawlasová

16. 3. 2012

Sandman, lord Morfeus, tvůrce lidských snů i nočních můr musí zaplatit za své hříchy z minulosti. A i když spousta čtenářů ví, jak tenhle příběh končí, stejně je nakonec překvapí, dojme i uspokojí zároveň.

Svou komiksovou sérii Sandman začal psát anglický spisovatel Neil Gaiman v roce 1989 a za sedm let stačil vytvořit deset navazujících a zároveň i samostatně působících grafických novel. Za tuto dobu si získal nespočet fanoušků a jejich číslo dále roste díky neustálým dotiskům a vydáváním sběratelských edicí. Sandmana totiž znají nejen milovníci komiksu, ale i obyčejní smrtelníci degradující toto umění na četbu pro teenagery a zakomplexované šprty.

Sandman spolu s Watchmeny, Mausem nebo Sin City patří mezi povinnou výbavu knihovničky každého pseudointelektuála, který chce dokázat, že má rozhled. První vydání v podstatě posledního (nepočítaje desátý epilog a fanoušky vybrečený jedenáctý díl) příběhu Morfea v České republice je proto velmi očekávané na poli literatury v širokém slova smyslu.

A není se čemu divit. Gaimanovy příběhy jsou neuvěřitelně chytlavé a jako stvořené pro postmoderní dobu. Sandman se dá lehce zařadit do žánru, který Gaimanovi sluší nejvíce, městské fantasy odbourávající prvky té klasické. Hlavním hrdinou není svalnatý, odvážný rek, ale melancholický a málomluvný Sen, který sice patří mezi Věčné, ale navenek působí až nesnesitelně lidsky.

Každý příběh musí jednou skončit

Devátý Sandman je jednoduše řečeno o završení osudu hlavního hrdiny, Morfea. Obsahuje ale i vedlejší episody jako putování Rose Wolkerové, tragický osud elfky Nualy nebo Deliriovo hledání ztraceného psa. Ale jak je u Gaimana zvykem, všechno souvisí se vším a příběhy se vzájemně propojují. V Blahovolných má čtenář také jedinečnou možnost poznat další příběhy téměř všech postav, které kdy v Sandmanovi vystupovaly. Vystupují zde Morfeovy pracovníci ze Snění, elfové z říše Férie, bohové Loki a Ódin, Lucifer a i samotní Věční včetně Osudu, Deliria a Smrti.

Titulní Blahovolné představují tři ženy, čarodějnice, fúrie tkající nit života lidí i nesmrtelných. Sandman kdysi zabil svého syna Orfea, sic na jeho žádost, ale i tak se poskvrnil vraždou vlastní krve a musí za to zaplatit. Fúrie totiž neodpouští a pronásledují hrdinu až na samotný konec všeho. Gaiman tímto rozehrává klasický příběh řecké tragédie, kdy se hlavní hrdina nemůže vyhnout svému osudu, ale musí mu čelit, a jak ví každý žák základní školy, tragédie se nenazývá tragédií pro nic za nic.

Blahovolné – laskavé paní, co se bezohledně mstí

Při čtení poslední stránky komiksu lze spatřit do posledního detailu vystavěnou koncepci Gaimanova díla. Blahovolné začínají předením Sandmanova života a pozorný čtenář si může všimnout symboliky nitě, která zahajuje každou kapitolu. Nit začíná klubkem, pokračuje pavoučím vláknem či telefonní šňůrou až je nevědomky ke konci přestřihnuta. Lepší završení děje si fanoušek ani nemůže přát.

Neil Gaiman měl své dílo promyšlené od začátku, což lze snadno zjistit při zpětném listovaní předchozími díly. Autor se loučí se svým hrdinou se ctí a ostatní spisovatelé několikadílných sérií by se od něj měli učit, že lepší je vytvořit ucelený příběh než ho natahovat do nekonečna.

Název originálu: The Sandman: The Kindly Ones
Český název: Sandman 9: Blahovolné
Scénář: Neil Gaiman