RECENZE: Komiks Hodina slávy Scotta Pilgrima: Ráj nerdů naposled

20. 3. 2012

Ujetá žůžo série Scott Pilgrim je u konce. Poslední, šestá kniha ovšem přináší stejný počet hlášek, zábavy a potrhle reálných vztahů. Těšte se jak na akční řežby, tak i na citové výlevy. A ačkoli konec čeká každý, u srdce zahřeje náramně.

Závěrečný díl, nesoucí název Hodina slávy, začíná tam, kde poslední skončil. Scott má depku. A podobně na tom budou i čtenáři, poněvadž tento díl pro ně znamená rozlučkovou párty. Sorry, Scotte, už se asi nikdy neuvidíme. I když, ještě mi zbývá ten film. Jo, a vlastně mám v plánu si tě za pár let znovu přečíst, páč jsi opravdu bomba sranda. A je to tak, i přes všechen ten nekonečný smutek se fanoušci mohou ke Scottovi vracet. A proč?

U Pilgrima ve tři ráno…

Protože Bryan Lee O’Malley je frajer. Protože hlášek, vtipů a popkulturních narážek se v komiksu objeví tolik, že si je stejně nezapamatuje člověk všechny a pobaví ho znovu. A protože, ačkoli všechny knihy dohromady čítají nějakých dvanáct set stran, se jedná o pěkně rychlou četbu.

Právě zběsilé tempo tvoří jeden ze základních kamenů vyprávění. I kdyby se čtenář snažil vychutnávat si každou stránku několik minut, příběh ho pohltí a donutí hltat stranu za stranou. Ty všechny doslova napěchované vtipy. Sám autor je komiksový, hudební (atd.) nerd, tudíž zaujme i svým přístupem. V něm se kloubí akční řežby s vtipy největšího kalibru. K tomu dialogy imbecilů a člověk je opravdu přesvědčen, že titul klasika si série zasloužila právem. Ani U Zpěváčků ve tři ráno není takový nářez, jaký se odehrává v životě Scotta Pilgrima.

A jaké byly předchozí díly?

Z hlediska kresby se už v podstatě o nic světoborného nejedná. V podstatě. Přestože není vizuál nijak novátorský, dýchá z něj láska a k příběhu sedne. Vede děj a nijak od něj neodluzuje pozornost. Ovšem nic není tak jednoduché. Čas od času se objeví další žertík. Ať už v podobě vtipné popisky či fanouškovského vizuálu (však známe ty typické křížky místo očí, které bychom ale sotva použili, nebo odkaz na staré dobré SEGA hry).

Scott Pilgrim je prostě skvělá série. Nicméně všechny hlášky a podobné vychytávky by nefungovaly bez jedné věci: geniálního překladu. Jitka Jeníková si s překladem opravdu vyhrála. Dialogy jsou bravurně zvládnuté, realistické i zábavné (ale nejen dialogy, i SFX jsou zvládnuty na výbornou a občas i ty rozesmějí). Atmosféra nedospělých dospělých s IQ záchodové mísy na vás dýchne na každé straně.

Tak a to bychom měli. Tečka za další výtečnou sérií. Sbohem, Scotte Pilgrime. Na tvou přítomnost budu vzpomínat dále. Ty si to zajisté zasloužíš, stejně jako (snad) spoustu fanoušků. Sbohem, postavy, miluji vás.

Ale hlavně, na konci poslední knihy se Ramoně vyhrne sukně!

Název originálu: Scott Pilgrim’s Finest Hour
Český název: Scott Pilgrim #6: Hodina slávy