RECENZE komiksu Alejandra Jodorowského Diosamante

17. 1. 2019

Kdyby Alejandro Jodorowsky někdy napsal pohádku, šlo by víceméně o něco z bratří Grimmů nebo z Erbena s tím, že by se ve věcech jako násilí či sex vyžíval ještě o poznání více. A vida, nakonec v devadesátkách jednu napsal. Jmenuje se Diosamante.

Diosamante vládne království Arhas. Vládne krutě a nelítostně, ale pro její krásu jsou muži schopni utkávat se každoročně na život a na smrt jen kvůli tomu, aby s ní skončili v jednom loži. A aby jim po vášnivých radovánkách vytrhla srdce z těla.

Alejandro Jodorowsky
Alejandra Jodorowského můžeme bez zardění považovat po Pinochetovi a Nerudovi za nejznámějšího Chilana světa (samozřejmě se o třetí místo dělí s Fernardem Gonzálezem). I proto se nikdo v Evropě nemůže dohodnout, zda jej psát jako Alejandro, nebo Alexandro. Na filmové scéně proslul především legendárními půlnočními filmy Krtek a Svatá hora, svět komiksu pak dobyl Incalem, Kastou metabaronů, Andělskými drápky a Šílenou ze Sacré-Coeur.

Možná onen úvod nezní jako klasická pohádka. Nebo zní? Mrkněme se na schéma – po krásné královně všichni touží, ale je zkrátka a prostě pitomá a namyšlená – pak se zamiluje do jiného krále, jenž o ni kvůli její domýšlivosti nestojí – královna se vydává do světa splnit několik úkolů, při kterých by měla procitnout – nakonec se shledá se svým milým, padnou si do náruče a zplodí hrst dětí. Pořád v tom nevidíte klasickou pohádkovou strukturu?

Paradoxně působí to, že když Jodorowsky příběh opatřil patřičnou, sobě vlastní dávkou násilí, krve a sexu (a sexuálního násilí), tak si pohádkového charakteru ani nevšimnete, pokud nechcete komiks krátkosti shrnout. Přijde vám to prostě jako normální fantasy. A to prosím ten sex tentokrát předhazuje v mezích slušnosti.

Aby předal typický pohádkový narativ, používá svých běžných triků: Hrdinka na cestě prochází jakýmsi buddhistickým zasvěcením. Skrze askezi, vnitřní zrak a meditace se stane probuzenou a nazří podstatu světa ovlivněnou východní filosofií.

V předmluvě Jodorowsky píše, chtěl Gala, výtvarníka, někam posunout a zkusit něco nového. Problém je, že se až tak nezamyslel nad svou vlastní tvorbou.

Pomineme-li, že do hlavní role dosadil ženskou hrdinku, máme před sebou dalšího generického Jodorowského. Naprosto stejné triky, zcela totožné postupy, shodná snaha (dnes již ne)šokovat krví a nahotou. Navíc v uspěchaném a odbytém tempu. Z talentu se stává nudná a laxně podaná manýra či rutina. Četli-li jste nějakého probouzejícího Jodorowského, Diosamante nic nového nepřinese. Nečetli-li, lépe sáhnout po něčem, kde se ještě snažil a jen nerecykloval sám sebe.

Co se Jean-Clauda Gala týče, ten k nám zavítal poprvé. Musí se uznat, že jsou jeho kresby opravdu velkolepé a plné detailů, v celostránkových ilustracích skutečně úchvatné, ale snad i proto by si zasloužily stabilní kvalitu tisku. Prvních několik stran se utápí v nehezké neostrosti. Od prvotního zklamání se pak sice čtenář spolu s protagonistkou s postupně se vylepšující ostrostí probouzí, co že to na Galově kresbě všichni vidí, ale ony inkriminované strany už jsou v knize nadobro zaražené jako trn.

Pohádka podle Jodorowského

Ještě více než Galova detailnost v obřím formátu vynikne jeho prvotřídní práce s panely. Na první pohled až všedně geometrická a symetrická, ale při čtení zplna vyhovuje tempu. Snad jen návodné šipky značí menší selhání v juxtapozici, na každé jiné stránce však předvádí kumšt vysoké kvality. A ukázka z nedokončeného druhého alba pak slibuje cosi velkolepého… A, ehm, nedokončeného…

Diosamante není dokončená. Z plánovaných čtyř alb máme v našem svazku jen první a pár stran druhého. Těžko říci, zda by se Jodorowsky dovedl vymanit ze své pohodlné polohy, anebo jen čtyřikrát odvyprávěl tentýž příběh v jiných kulisách. Těžko říci, zda je absence dalších alb nedostatkem, nebo požehnáním. Z celé Diosamante se pak za nejzajímavější část dá označit Galův skicář k druhému albu, na zbylé téměř stovce stran potkáte jen autorskou bezmoc v kresbě pro milovníky detailů.

Originální název: Diosamante
Český název: Diosamante
Scénář: Alejandro Jodorowsky