RECENZE: Nová evropská komiksová série, nový Stormův začátek. Je čas jásat

26. 7. 2012

Konečně do českých zemí v pořádné podobě zavítal Storm. Světoznámá sci-fi klasika. Příběh začíná desátým albem (což ovšem dějově ani tolik nevadí) a tvůrci jsou v nejlepších letech.

Postavu Storma čeští komiksoví fanoušci jistě znají. Většina možná jen z doslechu, někteří ale z téměř dvacet let starého sešitu Comics Arena 1 (případně z článku v jedné Crwi), v němž vyšla několikastránková ukázka z alba ne tak vzdáleného právě vydaným Pirátům z Pandarve. Díl, který si vybralo CooBoo k zahájení Stormova rozpínání, má sice číslovku deset (ty evropské série u nás prostě vycházejí podivně…), nicméně dá se číst i bez znalosti předchozích alb. A začíná s ním zřejmě nejslavnější éra Stormových dobrodružství, Kroniky Pandarve, tudíž se nebude přeskakovat a pojede se rovnou dál. Jen se snad po jejich dokončení vrátíme i na začátek…

Don Lawrence
Donald Southam Lawrence se narodil roku 1928 v Londýně. Zde studoval na umělecké akademii, pro své názory však studium nedokončil. Svou hyperrealistickou malbou obohatil mimo jiné sci-fi (Storm), westerny (Wyatt Earp) i superhrdiny (Marvelman). Zemřel roku 2003.

Za kolonkou Text je uvedeno jméno Martin Lodewijk. Zda-li se jedná opravdu jen o otextování bublin, nebo o celý scénář, není jisté, podívejme se nicméně na scenáristickou stránku.

Jde o sci-fi. Ale ne jen tak ledajaké, o sci-fi ve velice ryzí podobě. Celý Stormův svět skýtá několik neotřelostí a i celé fungování daného světa si tvůrci promysleli. Prázdných míst se člověk nahledá, ale, alespoň zatím, nenajde. Ač autoři přednášejí lehkou a jednoduchou kostru, teprve doplňováním detailů tomu dodávají správný dech. Atmosféru, kterou si dílo drží.

V Lawrencově světě chtěl bych žíti

Mnohem více než fantaskní scénář oslňuje kresba Dona Lawrence. Celý Stormův vesmír odívá do reálného hávu, oplývajícího plastičností a životem. Pohyb se v jeho podání opravdu hýbe, kinetika, dynamika, vše tu funguje. Pozorně se podívejte na obálku alba, jeho obsah skotačí snad ještě o stupínek výš. Podivná stvoření vyplouvají z obrázků, panoramata a prostředí rostou před vašima očima. To je ta země jedem oplývající, takovouto tvář má skutečný svět vzdálený miliony světelných let.

Častý důraz Lawrence klade na tváře a postavy celkově. A ani u těch neselhává. Člověk až vidí šlachy, které tvoří tkáň tváře, vykulené oči vypadají normálně, ne jako vypadávající z důlků. Čtenář občas kašle na příběh, jen se kochá přenádhernou anatomií a úžasnými výjevy. Jediný malinkatý zápor se vyskytuje v množství detailních záběrů na obličeje. Snad na každé druhé stránce se objeví takový snímek, což po chvíli omrzí. Ale jak se říká, za krásu se trpí.

Fakt, že se u nás opět začínají vydávat evropské série, je skvělý! Vedle těch spíše dětských jako Asterix, Leonardo či Rahan se konečně dostává na kultovkyThorgal a neméně proslulý Storm. Je jedno, kterou z těchto dvou sérií si vyberete, vyplatí se obě. A tudíž nejlepší volba zní: Obě. Jen máloco na našem komiksovém trhu se potýká s takovou kvalitou a autentičností, jako právě tyhle dvě evropské perly.

Originální název: Storm 10: Les chroniques de Pandarve I
Český název: Storm #10: Kroniky Pandarve – Piráti z Pandarve
Scénář: