RECENZE: Star Wars Omnibus vám ukáže, jak probíhal Vzestup Sithů

10. 6. 2013

Drew Struzan: Star Wars - Vzestup SithůOmnibusy Star Wars mají kolísavou kvalitu. Jednou jsi dole, jednou nahoře, zpívá kdosi nejspíš o průběhu sinusoidy. A ačkoli se může ze začátku posledního omnibusu zdát, že se čtenář nachází v proláklině, druhá polovina se vyšvihne vzhůru a představí jedno z toho nejlepšího, co u nás ze světa Hvězdných válek vyšlo.

Jak to bylo s úplným počátkem Sithů se čtenáři dozvěděli v Letopisech rytířů Jedi. Superepické téma, bitvy kolosálních rozměrů, milióny světelných mečů, kvalita průměrná. A to spíš jenom kvůli důležitému obsahu, zpracování opravdu slabší. Nu, Vzestup Sithů, ačkoli se také odehrává před prvním dílem, nemá tolik gigantický obsah, kvalitou se pohybuje ale mnohem výše.

Jan Strnad
Americký komiksový scénárista českého původu si svůj věhlas získal právě se Star Wars. I když už předtím tvořil komiksy, například Batmana nebo Spider-Mana. Často ale spolupracuje s undergroundovou legendou Richardem Corbenem, spolu vytvořili v Čechách čerstvou hororovou novinku Ragemoor.

Ačkoli za prvními dvěma povídkami stojí odlišní lidé, spojuje je dvojice Qui-Gon Jinn a Obi-Wan Kenobi. A také naivní prostoduchý scénář. Přímočará jízda po trajektorii k nezáživné akci, rádoby překvapivým zvratům a oduševnělým větám. Duše zmizela. Ničím nezajímavé chrlení příběhu, kde postavy působí buď vyloženě dementně, nebo jako vševědoucí borci (a to platí třeba i o jedné postavě, záleží jen na podmínkách, co se pro příběh hodí).

Naštěstí s kresbou to jde trochu vzhůru. U první povídky předvádí Lucas Marangon podivné hranaté panáčky s hranatými vlasy, hranatými vousy a hranatýma očima. Dokonalá krychlová mřížka, která svou kvalitou k popostrkujícímu příběhu sedí. U druhé povídky si Ramon F. Bachs vede o poznání lépe. Dokonce i ženy působí ženským kouzlem. Jen kdyby se záporáci pořád tak divně nešklebili, i když se nic neděje.

Po krátké jednohubce o Auře Sing, která právě díky své krátkosti docela funguje, přichází na řadu rozsáhlejší Rada Jediů: Vyhlášení války. Na to, že zabírá téměř sto stran, nemá bohatý příběh, a tak nezvládne vybudovat lepší tempo. Ovšem zaujme, spolu s Auřinou písní představuje přechod z lehkého podprůměru do lehkého nadprůměru.

obalka Drew Struzan: Star Wars -  Vzestup Sithu

A pak skok. Přijde na řadu Předehra k Povstání Jana Strnada. Strhující děj, který nejenže působí jako závažný a vážný (kde se ostatní snaží zahrát hutný tón, avšak marně), ale především jako zábavný. Nejrozsáhlejší část omnibusu uteče jako jarní déšť (no dobrá, letos tohle přirovnání trochu pokulhává) a čtenáře donutí doufat, že se bude ve Strnadově sérii pokračovat.

Spolu se Smrtí, lží a zradou z omnibusu o Bobu Fettovi nejspíš nejlepší komiks z univerza Hvězdných válek. Strnad dovede vytvořit delší příběh tak, aby s časem neupadával a postavy se chovaly realisticky. A že do komiksu umístil i pár odkazů na jiné komiksy z tohoto světa? O to líp, člověk je nepotřebuje znát, podstrčil je jen jako odměny pro pozorné.

Kreslíř Anthony Winn Strnada skvěle doplňuje. Kresba čitelná. Detailní a přesto nic super obrazného. Vede příběh a u větších panoramat se má člověk čím kochat. V navazujícím one-shotu sice za Winna supluje John Nadeau, ale propad je minimální a pořád dobrý.

Dravost bezcitné genocidy z rukou Dartha Maula

A lepší závěr si snad ani nejde představit. Bezmála stostránkový příběh o Darthu Maulovi. Jak přímočará akčňárna u prvních částí nefunguje, zde se strefuje do černého. Na nic si nehraje. Prostě táhneme, nahustíme do čtenáře nějakou drsnou akci a pak ho necháme malinko oddychnout a pokývat hlavou nad Darth Maulovou tvrdostí. Styl osmdesátek, jen s lepšími efekty, a kreslený.

Takhle by se měl stavět akční příběh. Dere se dopředu neuvěřitelným tempem, s dravým rykem trhajících se těl a se sympatickým borcem v hlavní roli. Jistě, nic mu neublíží a je za toho nejlepšího, ale tady mu to čtenář uvěří a nemá nic proti. Tak to má být. Jak to má být ukazuje i kreslíř dostatečně realistickou kresbou, která přesto zůstává zlehčující. Příliš realistická kresba ztrácí pohyb, zato tady se vše hýbe před očima.

Nuže. Po několika nemastných neslaných omnibusech a uondaném začátku na čtenáře čeká milé překvapení. Ale v edičním plánu BB/artu zatím žádný další Star Wars omnibus není… Snad nám ho nevystrnadí sešitovky, vždyť ty omnibusy vedle sebe v knihovničce vypadají tak pěkně.

Název originálu: Star Wars: Rise of the Sith #1
Český název: Star Wars: Vzestup Sithů #1
Scénář: Mike Kennedy, Ryder Windham, Dean Motter, Randy Stradley, Jan Strnad, Ron Marz