RECENZE: Sukuba 5 Stíny – I démonka může zmizet, aniž získá svou lásku

2. 11. 2013

Georgina je svůdná pekelnice. Trápí ji však karma i blížící se svatba milovaného spisovatele Setha. Ani všechna magie nevyváží, že se má stát jeho družičkou. Ve městě se ke všemu objevuje další démonka sexu se zájmem o Georgininu lásku. Kromě toho se k ní nastěhoval dočasný parťák. Poloviční anděl a expřítel, který k ní stále něco cítí. Třeba sukuba najde klid ve svých snech. Nebo záhubu.

Ilustrační obrázek - výřez ze zahraniční obálky série Sukuba od Richelle Meadové

Ilustrační obrázek – výřez ze zahraniční obálky série Sukuba od Richelle Meadové

Milovníkům (snad spíše milovnicím) románů z pomezí městské fantasy a lovestory připravila Richelle Meadová ve své paranormální romanci příjemné setkání s oblíbenou antihrdinkou Georginou Kincadovou. Sukuba 5 – Stíny má pro rozpolcenou zaměstnankyni pekla jako obvykle uchystány nesnáze pracovní, přátelské i schované v soukromí jejího srdce a mysli.

Richelle Mead

Získala tři vysokoškolské diplomy, díky nimž chvíli učila sociální studia a angličtinu. Po úspěchu prvního dílu série o démonce Georgině Sukuba 1 – Trápení (2011) začala psát na plný úvazek. Následovaly Sukuba 2 – Na vrcholu, 3 – Sny, 4Žár, 5 Stíny a 6 Odhalená. Zároveň pracuje i na temném cyklu Dark Swan, Vampýrské akademii a jejím pokračování Pokrevní pouta pro teenagery či futuristickém Age of X. Kromě románů píše i povídky a novely do různých antologií.

Sukuba za(u)jatá vlastními sny má velký problém

Zoufalou milostnou situaci si Georgina vychutnává do dna. Ačkoli po sobě se Sethem stále touží, jeho čeká svatba s jinou. Kvůli spisovatelově šednoucí duši by s přitažlivou démonkou mohli být spolu. Ne tak podle sukuby. Aby té radosti nebylo málo, vrací se jí do života další ex. Sexy potomek andělů Roman. S ním má spolupracovat, ale na rozdíl od ní, on k pekelnici stále něco cítí. Jako vrchol všeho začnou sexy knihovnici znovu trápit příliš živé sny. Ničí ji nenaplnitelná touha po lásce a rodině. Tentokrát je obraz šťastné budoucnosti opravdovější, než realita. To ji může stát život. Nebo příčetnost. Nebo obojí.

Démonka je v prvé řadě stále žena

Těžko říci, nakolik jsou pekelní hrdinové série Richelle Meadové ještě lidmi. Kromě magických schopností ctí i věrnost peklu, které jak známo nezapomíná a neodpouští. Většina z nich si nadpřirozené schopnosti užívá. Až na Georginu. Jistě, že ji těší možnost měnit dle přání své tělo či svést kteréhokoli muže. V srdci však má touhu, která nikdy nemůže být naplněna.

Miluje člověka. Chce s ním založit rodinu a zbavit se nesmrtelnosti. Tenhle hlavní motiv se v jednotlivých dílech více či méně zamotává, objevuje i téměř ztrácí. Avšak stále čeká na konečné rozuzlení. Již několikrát autorka možnost anulování pekelné smlouvy nadnesla, bohužel pro smutnící démonku, zatím nikdy úspěšně.

Proč neopakovat, co tak dobře funguje

Další, co zůstává v průběhu všech románů sukubího cyklu neměnné, je svět, v němž se příběhy odehrávají a jeho vnímání nadpřirozena. Zlé i dobré paranormální bytosti se zde pohybují nepoznány a téměř žádný člověk o jejich existenci nemá ponětí. Boje, které se na stránkách knih odehrávají, většinou nikdo nevidí a nemají na svědomí mnoho obětí.

Jak čtenáři vědí z předchozích románů, nemohou očekávat magické války nebo ohrožení lidstva. Nenajdou zde ani řeky krve, v nichž by plavaly uťaté končetiny ani povalující se hlavičky bez tělíček. Stejně tak ve vyprávění téměř nemají místo zbraně či jiné prostředky hromadné záhuby. Podobné radosti si milovníci fantastiky mohou užít v sériích třeba Ilony Andrews či Kim Harrisonové.

Výše uvedené a nádavkem velmi odvážné erotické scény na čtenáře čeká například v sériích Laurell K. Hamiltonové, což její knihy posouvá do mládeži nepřístupných pater. Stejně jako příběhy Richell Meadové o vnadné pekelné knihovnici, která žije pouze díky životní síle, jíž čerpá při sexu.

Sex, láska a magie se k sobě skvěle hodí

V knize Sukuba 5 – Stíny si Georginini obdivovatelé užijí setkání se starými známými i s několika novými hrdiny. Přesto působí maličko zpátečnicky. Ústřední dvojice se k sobě na chvíli vrací. Znovu se objevuje sukubí konkurence a pekelná smlouva. Také problémy hlavní hrdinky se sny, jen trochu inovované. Věznit něčí vědomí na nedosažitelném místě, kde je trýzněno neschopností určit která budoucnost je lež a která se odehrává, je velmi zajímavý.

Tohle téma si jistě najde své obdivovatele, ale některé po nápaditém úvodu nové hlavní zápletky bude možná časem trochu obtěžovat. Zejména ty, kteří mají rádi obvyklou akci s častými dějovými zvraty. Hlavní hrdinka téměř polovinu vyprávění v zajetí, je asi neuchvátí tolik jako jindy. Na rozdíl od originálních i překvapivých vedlejších dějových linek předchozích románů působí tahle posedlost sny již podruhé zatím krapet nadbytečně a bez souvislostí.

Na druhou stranu je možné, že i zápletky a detaily, které spolu na první pohled nesouvisejí a nemají konkrétní důvod, se v závěrečném vyúčtování projeví jako klíčové. Nakolik je tahle domněnka správná nebo jestli je vše úplně jinak si fanoušci příliš lidské démonky mohou přečíst v posledním dílu její série s názvem Sukuba 6 – Odhalená.

Název originálu: Succubus Shadows. Český název: Sukuba 5 – Stíny. Autor: Richelle Mead. Nakladatel: Domino, 2013. Počet stran: 264. Doporučená cena: 249, zlevněno – 211 korun.

0