RECENZE knihy: Laurell K. Hamiltonová, Merry Gentry 7 – Doušek temnoty

18. 5. 2018

Princezna Říše kouzel přežila únos a znásilnění šíleného Taranise i překotný útěk do světa lidí. Pečují o ni lékaři a měla by být konečně v bezpečí. Čeká dítě se svými milými a náleží jí dědictví Temného dvora. Jenže opět čelí smrtícím útokům.

Nadmíru populární americká spisovatelka Laurell Kaye Hamiltonová, jež se naprosto zaslouženě považuje za královnu paranormální romance (lechtivějšího subžánru urban fantasy), znovu potěšila ctitele zamilované pikantní fantastiky. V tuzemsku vydaný nejnovější díl originálního cyklu Merry Gentry (s faeskou princeznou a potenciální dědičkou Temného království v hlavní roli) opět přivádí neteř obou vládců víl, její nejbližší i nepřátele.

Meredith, z poloviny sidheská a zpola lidská ústřední postava, znovu čelí útokům na svůj život i nevítané pozornosti vládce Požehnané říše a jeho šlechty, patricijů Temného dvora nebo království běsů. Třebaže princezna čeká hned dva elfí potomky, je v nebezpečí mezi lidmi, ba ani Pod kopcem. V příběhu nazvaném Doušek temnoty jde o vše nejen Merry a jejím nenarozeným dětem, ale z mnoha důvodů také jejich skutečným i domnělým otcům.

Laurell Kaye Hamiltonová

Narodila se v únoru 1963 ve státě Arkansas v USA. Už v šesti se k ní dostaly hororové filmy jako Circus of Fear (1966), jehož název parafrázovala v knize Cirkus prokletých. Její první publikovanou novelou se stala hrdinská fantasy Nightseer (1992) a rok nato debutovala i prvním dílem z dnes šestadvaceti dílné série o Anitě Blakeové – Guilty Pleasures (1993, Provinilé slasti, Triton 2006), které zpočátku nechtěli vydat. Kromě Anitina a Merryina cyklu (v roce 2000 vznikl první díl Merry Gentry jež brzy naplní první desítku – Polibek stínů, následovalo Pohlazení soumraku, Svádění luny, Úder půlnoci, Dotek bouře, Objetí mrazu i Doušek temnoty), má na svědomí také několik dalších knih i komiks. Více v profilu autorky

Princezna Meredith bude chovat, otázka je kde a s kým

Poloviční sidhe Merry Gentryová je díky svému těhotenství již prakticky jistou následnicí Temného království víl. Přestože by nyní měla mít konečně klid, opak je pravdou. Všichni nepřátelé podnikají skryté i zjevné pokusy jí ublížit a nejnovějšímu útoku čelí ihned po úniku z Požehnaného království. Některé víly se Meredith snaží zmocnit kvůli požehnaným dětem, jiné pro dary od Bohyně a Chotě, ostatní chtějí princeznu zničit čistě z nenávisti či závisti.Laurell Kaye Hamiltonová: Merry gentry 7 - Doušek temnoty

Dědička kouzelného světa zatím přežívá, ale magické i obyčejné útoky s sebou nesou první oběti z řad jejích nejdražších. Aby zachránila alespoň někoho, musí se s milenci vrátit zpět do náruče sidheské magie. Úpěnlivá snaha o zachování života alespoň některých budoucích otců zatím brání pomstít se Taranisovi, avšak potrestání jiných obyvatel Požehnané říše nestojí v cestě zhola nic. Ani skutečnost, že kvůli tomu bude povolán Divoký hon.

Merry Gentry stále bojuje o životy milovaných i těch ostatních

Laurell Kaye Hamiltonová: Merry Gentry 6 - Objetí mrazu

Pricezně Meredith hrozilo nebezpečí celý její život. Nejprve kvůli ne zcela čistému původu, později vinou možného dědictví sidhe a nakonec z obou důvodů. Situace je paradoxně vinou princeznina těhotenství ještě mnohem komplikovanější a děsivější. Již nemůže věřit ani svým nejbližším, protože odměna je příliš lákavá a trest nejistý. Díky požehnání božského páru sice Merry vládne stále působivější magií i artefakty a dokáže měnit či probouzet jednotlivé vílí říše, jenže ani tato skutečnost se nelíbí všem.

Někteří se obávají, že ztratí svou osobnost i předurčení, další si touží její schopnosti podmanit a získat více čarovné nebo politické moci. Přes veškerou snahu i dobrou vůli stále není dědička pro mnohé ze sidhe dost vznešená a nepřesvědčí je ani očividné důkazy o milosti Bohyně.  Naštěstí při Meredith stojí neochvějně její strážci a získává si stále další příznivce i přátele, zejména v řadách nižších fae.

Snad také díky skřítčímu odkazu v ní si získává hlavně srdce těch, jejichž slovo a činy mají v říších sidhe jen malou váhu. Díky odhalení Taranisova odporného činu stojí na princeznině straně také lidské veřejné mínění, právo a výkonná moc. Díky ní možná dokáže zabránit hrozícímu střetu Požehnaného dvora, Temného království i nemalé síly běsů. Přesto je Merryino slovo zlehčováno a vinou palácových intrik je zpochybňováno i o otcovství jejích nenarozených dětí.

Osud říší Pod kopcem je v rukách fae a lidí s čistým srdcem

Laurell Kaye Hhamiltonová: Merry Gentry 5 - Dotek bouře

Vyprávění nazvané Doušek temnoty čtenáře opět na skok přivádí do lidského světa, v němž však existuje magie a čarovní tvorové, z nichž někteří se po vyhnání ze Starého světa uchýlili do nového Pod kopce a jiní žijí skrytě mezi smrtelníky. Právě zde zastihnou traumatizovanou princeznu Meredith, která je záhy nucena vrátit se mezi nevyzpytatelné obyvatele Říše kouzel, aby čelila plodům další tragédie, které ji postihla.

Důsledkem vražedného střetu tak jsou šokující magické události, které do Říše kouzel přinášejí další ztracené artefakty i kouzla. Tentokrát ale nedostane Taranis, Andais, Cal či někteří z princezniných milenců příliš mnoho prostoru. Většinu času stráví Merry v říši běsů nebo v přítomnosti jen několika svých strážců. Také zde je však čekají události, jež princeznu a její nejdražší přimějí ke konečnému rozhodnutí jak vyřešit rodinnou i politickou situaci.

Milovníci příběhů L. K. Hamiltonové si opět mohou vychutnat její vytříbené spisovatelské umění a nepřebernou uměleckou invenci. Ctitele Meredithiny série se zas pokochají kouzelnými a mnohdy až děsivými obrazy magické říše, užijí si netradiční i nadpozemský sex, záplavu kouzelných bytostí či nemilosrdných ďábelských intrik a nevyhnou se neradostným, dojemným i šťastným překvapením v sympaticky dynamickém rytmu.

laurell k hamilton_merry gentry 4_Uder pulnoci

Také v sedmém dílu oblíbeného cyklu přijdou na své i fanoušci střetů lidského a magického světa, protože ochrana následnice Temného království nezůstane jen záležitostí sidhe a fae. Čtenáře tak nenechají vydechnout mnohé napínavé okamžiky, strach o populární hrdiny nebo vztek či bezmoc při sledování intrik a odporných činů jejich soků. Zkrátka je jasné, že ani kniha Doušek temnoty nezůstane svým předchůdcům nic dlužna.

Český název: Doušek temnoty. Název originálu: Swallowing Darkness. Autor: Laurell K. Hamiltonová. Překlad: Dominika Moulíková. Obálka: Jakub Jíra. Nakladatel: Epocha, 2018. Počet stran: 344. Doporučená cena: 325, zlevněno e-shop – 244 korun.

5